Neix el «lobby» dels alcaldes de la C-17

Quinze ajuntaments del Vallès, Osona, Garrotxa, Ripollès i la Cerdanya fan front comú per reclamar desdoblar del tren i articular una oferta universitària

Redacció
28 de novembre del 2013
 Els alcaldes i regidors que s'han reunit aquest dimarts a Granollers. Foto: Toni Torrillas

Una quinzena d'alcaldes i regidors del Vallès Oriental, Osona, la Garrotxa, el Ripollès i la Cerdanya hvan signar aquest dimecres a Granollers la Declaració de la C-17 per "promoure, defensar i enfortir l'activitat econòmica" al voltant d'aquesta concorreguda via. Aquest nou lobby territorial començarà a treballar conjuntament a partir del gener per acordar accions concretes i projectes estratègics per desenvolupar aquest eix econòmic. L'objectiu és fer de la C-17 un espai de "motor i solució per sortir de la crisi econòmica", segons van explicar en un acte celebrat a Can Muntanyola els alcaldes de Granollers, Josep Mayoral; Ripoll, Jordi Munell; Mollet, Josep Monràs; la Garriga, Meritxell Budó; Vic, Josep Maria Vila d'Abadal; i Olot, Josep Maria Coromines, entre d'altres.

Granollers, Mollet, Montmeló, Parets, Lliçà de Vall, Lliçà d'Amunt, Canovelles, les Franqueses, la Garriga, Vic, Manlleu, Torelló, Olot, Ripoll i Puigcerdà. Aquests són els 15 municipis units per la C-17 que han fet pública la declaració en la qual afirmen que el corredor viari i ferroviari, tot i ser un dels principals eixos de l’activitat productiva de Catalunya, "ha estat històricament desatès en termes d’inversió en infraestructures viàries i ferroviàries". La Declaració de la C-17 aposta per la indústria com a valor imprescindible, i exposa deu projectes a desenvolupar des de la col·laboració publico-privada, mitjançant la promoció econòmica entre empreses i territori.

Pel que fa als projectes d’infraestructures que els alcaldes signants consideren "vitals pel territori", hi ha el desdoblament de la línia del ferrocarril R3 entre Montcada i Ripoll, i les millores entre Ripoll i Puigcerdà –just quan Foment s'ha compromès a desdoblar només tres trams entre Montcada i Vic-; el Quart Cinturó o Ronda del Vallès: l’autovia orbital de connexió entre el Vallès Oriental, el Vallès Occidental i el Baix Llobregat; i l'estació de mercaderies de la zona nord metropolitana. La declaració tampoc oblida el desenvolupament i aprovació dels plans directors urbanístics que el PTMB preveu en tot l’entorn de la C-17, amb el consens dels territoris afectats, i el Pla Director Urbanístic del Circuit de Catalunya, que consideren que ha de ser una oportunitat per al desenvolupament d'activitats econòmiques relacionades amb el món del motor.

Impuls als polígons industrials

Pel que fa als projectes d'estratègia econòmica, els batlles subratllen que cal promocionar i posar en valor el patrimoni industrial que configura la xarxa de polígons industrials de la C-17, i construir els protocols de coordinació necessaris per al desenvolupament urbanístic d'aquesta xarxa de polígons. També reclamen elaborar el mapa de polígons de la C-17, classificats segons grau de desenvolupament urbanístic i segons nivell de serveis, tot promovent el desplegament d’infraestructures que afavoreixin la seva competitivitat, entre elles una bona xarxa de telecomunicacions en banda ampla mitjançant fibra òptica.

També aposten per articular l'oferta de formació professional i universitària dels municipis de la C-17, d'acord amb els reptes productius del seu teixit econòmic més pròxim. "Algunes de les seves institucions educatives i de recerca poden actuar com a centres d'excel·lència en la formació del talent, la creativitat i la innovació", subratlla la declaració presentada aquest dimarts. A més, els alcaldes de l’eix volen desplegar i consolidar el sistema d'equipaments i de serveis públics i privats de suport a l'emprenedoria, a la innovació i a la internacionalització de les pimes; impulsar mesures per millorar la qualitat i la diversitat del subministrament energètic, amb especial atenció a les energies renovables i la biomassa; i preservar els espais agraris, potenciar l'activitat agrària en les àrees periurbanes i afavorir models de producció que es basin en la diferenciació del producte i en el respecte per l’entorn.

L'estratègia de la marca C-17

Finalment, consideren important definir el concepte de marca-territori C-17 per aconseguir integrar els elements específics que la defineixen, com ara el pes de la indústria alimentària i quimicofarmacèutica, o els parcs naturals de la zona volcànica de la Garrotxa i del Montseny, i els espais d'interès natural de les capçaleres del Ter i el Freser, i de Gallecs, com a espais referents i de recursos tractors del turisme d'esport i de natura.

L'alcalde de Granollers, Josep Mayoral (PSC), ha subratllat que ara cal "fer una anàlisis de les potencialitats de cada territori i de les visions que cada municipi pot tenir al voltant d'aquest projecte". El batlle de Mollet del Vallès, Josep Monràs (PSC), ha afegit que "fins ara hi havia visions massa comarcalistes, i ara això s'ha trencat". L’alcalde de Vic, Josep Maria Vila d'Abadal, ha explicat que la C-17 és "l'eix Nord-Sud de Catalunya i ha afegit que és un gran motor econòmic".

També han participat a la trobada l'alcalde de Parets, Sergi Mingote; l'alcalde de Canovelles, José Orive; l'alcalde de Montmeló, Antoni Guil; l'alcalde de Lliçà de Vall, Andreu Carreras; l'alcalde de Lliçà d'Amunt, Ignasi Simón; i el primer tinent d'alcalde de les Franqueses, Esteve Ribalta.Una reunió que culmina una sèrie de contactes previs com la que va aplegar els principals alcaldes d'aquest eix per tal de donar suport a la fallida candidatura dels Jocs d'Hivern Barcelona-Pirineus 2022.

Declaració de la C-17 (pdf)