El Govern exigeix inversió immediata per evitar nous accidents a Rodalies

“L'estrès de la infraestructura ferroviària no pot aguantar molt temps més” adverteix Pere Padrosa, director general de Transport | En tres anys s'han produït cinc accidents amb 80 ferits

per Redacció, 28 d'octubre de 2013 a les 19:15 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 28 d'octubre de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Govern exigeix que Adif i el Ministeri espanyol de Foment realitzin una inversió immediata per evitar nous accidents com el descarrilament d'un tren procedent de Puigcerdà d'aquest diumenge al vespre. El sinistre, que es va saldar amb tres ferits lleus, és el cinquè en tres anys amb un balanç global d'una vuitantena de passatgers afectats.

Pere Padrosa (foto), director general de Transports i Mobilitat, ha reclamat “màxima sensibilitat” a Adif i a l'Estat, i que destinin fons a la infraestructura viària i a les catenàries per evitar les caigudes de tensió en les subestacions que causen retards en el servei, així com els sistemes de senyalització, a més de millorar, si és possible, el model de gestió. “Entenem que la inversió no pot fer-se de cop, però exigim que s'iniciï”, ha remarcat Padrosa, i ha apuntat que, a manca d'un informe definitiu, el descarrilament d'aquest diumenge va consistir en un incident amb el sistema de senyalització d'agulles, que podria haver provocat el desplaçament lateral de l'últim vagó.


Ha alertat que l'estrès de l'infraestructura ferroviària a Catalunya, sobretot a l'àrea de Barcelona, “no es pot aguantar molt temps més”, i ha considerat que el Ministeri de Foment hauria de tenir un pressupost que garantís la millora de Rodalies, més enllà de les partides que pugui preveure Adif. Les inversions que pot fer Foment per incrementar la seguretat del servei de Rodalies a Barcelona passen per la implantació del sistema de senyalització ERMTS, que ja funciona a les Rodalies de Madrid, així com millores en la catenària o el manteniment de les infraestructures, segons l'alt càrrec del Departament de Territori.

Un informe en deu dies

L'accident d'aquest diumenge és el primer greu que afecta un tren de la línia 3 en els darrers mesos. Es tractava d'un comboi que procedia de Puigcerdà i Ripoll amb uns 600 passatgers, molts dels quals estudiants de la comarca. Es treballa amb la hipòtesi que un error en el canvi d'agulles va provocar que descarrilés el darrer vagó quan el comboi entrava a l'estació de Sant Andreu Arenal. Territori i Sostenibilitat ha reclamat avui mateix un informe sobre el sinistre que espera rebre en menys de deu dies.

Més enllà de l'accident, fa pocs els dies el conseller Santi Vila va assegurar a Ripoll que el tren requereix "millorar de manera urgentment" després que l'Estat, un any més, no hagi destinat ni un euro al reclamat projecte de desdoblament.


Anna Pastor reacciona i ordena una "inspecció singular"

La ministra espanyola de Foment, Ana Pastor, ha reaccionat a l'accident encarregant al secretari general d'Infraestructures del Ministeri, Manuel Niño, una "inspecció singular" a Renfe i Adif sobre Rodalies. Aquesta inspecció, segons han informat fonts de l'equip de la ministra a l'Agència Catalana de Notícies, té caràcter "general" i no respon només a l'accident de diumenge.

 

Participació