Santi Vila: «El tren ha de millorar amb urgència amb Jocs Olímpics o sense»

El conseller assegura que el Govern intentarà que els pressupostos estatals tinguin en compte el desdoblament | El proper 31 d'octubre es reunirà amb els alcaldes de la línia

Arnau Urgell
22 d'octubre del 2013
Santi Vila en la seva visita al Consell Comarcal del Ripollès. Foto: CCR

La candidatura olímpica de Barcelona-Pirineus 2022 continua viva però penjant d'un fil. Malgrat que la setmana passada ja es donava per fet la renúncia, la insistència dels alcaldes de la serralada va fer que Xavier Trias evités oficialitzar el “no”. Tanmateix, tot continua igual i aquesta mateixa setmana l'Ajuntament de Barcelona ha de decidir i, de moment, no sembla que tingui prou suport polític per continuar una cursa olímpica amb poc futur, segons ha advertit el mateix COI.

La més que probable renúncia torna a deixar el desdoblament del tren sense cap horitzó temporal per executar-se. Aquest fet se suma a les reiterades queixes dels usuaris per un servei que no millora –el darrer exemple l'increment del retard del primer tren cap a Barcelona després d'uns nous horaris que allarguen el temps de viatge-. Davant d'aquesta situació, el conseller Santi Vila –que divendres va visitar la comarca- va assegurar que “el tren ha de millorar amb urgència hi hagi Jocs d'Hivern o no”.

En aquest sentit el titular de Territori i Sostenibilitat va considerar que actuar a la infraestructura ferroviària és una prioritat absoluta i ha de passar per davant d'altres projectes –igualment encallats- com la variant de Ribes o el túnel de Toses. Tanmateix, no sembla que el govern espanyol comparteixi aquest diagnòstic ja que, tal i com va avançar aquest diari, no només no hi destina cap euro sinó que ha eliminat la partida dels pressupostos estatals per a l'any vinent.

Per tot plegat el conseller Vila va assegurar que el Govern realitzarà gestions perquè els comptes espanyols puguin incloure alguna dotació de cara a un desdoblament que ja s'assumeix que no serà íntegre des de Montcada fins a Vic. En aquest sentit, i tal com havien proposat diversos experts en una trobada a Ripoll el 2011, des de Territori s'abona la tesi d'una doble via només en punts concrets del traçat. En el seu moment, l'enginyer Josep Maria Arias, director de la consulta Infraes, va assegurar que dos trams desdoblats entre Granollers i Parets, denominats “illes”, permetrien augmentar les freqüències i afavorir els encreuaments, un dels actuals elements crítics actuals. Cal recordar que l'estudi informatiu estima en 785 milions d'euros els necessaris per executar el projecte sencer fins a la capital d'Osona.

Reunió amb els alcaldes de la línia

Davant de la manca de perspectives de millores a curt i mig termini, el conseller de Territori va reclamar a les institucions de les comarques afectades fer “front comú” amb el Govern per pressionar els responsables de la infraestructura. En aquest sentit el proper 31 d'octubre es produirà una trobada entre el mateix Santi Vila i els alcaldes de la línia en la qual s'analitzaran diverses demandes a nivell de gestió –on la Generalitat sí que hi té competències- com la possibilitat d'allargar la integració tarifària almenys fins a Manlleu i Torelló. Mentrestant, el col·lectiu #pqnoensfotineltren continuen organitzant accions de protesta a les estacions del nord d'Osona per exigir millores immediates al servei.