El desdoblament de la línia de tren desapareix del tot dels pressupostos de l'Estat

Les inversions al Ripollès es retallen més d'un 50%, després de la caiguda del 80% del 2013 | El túnel de Toses queda més aparcat que mai amb una dotació simbòlica de 15.000 euros

Pere Pratdesaba/Arnau Urgell
01 d'octubre del 2013
Cristobal Montoro, amb els pressupostos del 2014
Cristobal Montoro, amb els pressupostos del 2014 | Ministeri d'Hisenda
Cristóbal Montoro a la presentació dels pressupostos 2014. Foto: Ministeri d'Hisenda

El desdoblament del tren Barcelona-Ripoll-Puigcerdà ha desaparegut definitivament dels pressupostos generals de l’Estat del 2014, presentats aquest dilluns al Congrés espanyol. Aquest any, el govern espanyol ja no ha dedicat ni un sol euro a l’hipotètic desdoblament del tren, tan reclamat des del territori, però fins a dia d'avui la partida continuava oberta. Ara, la partida ja ni tan sols hi apareix.

Als pressupostos generals del 2013 es van destinar 0 euros a la línia de tren, en el marc d’una partida genèrica oberta que pujava 90 milions d’euros. Tot i això, ja deixava clara que l'obra no era gens prioritària ja que no hi havia cap dotació prevista en els següents tres anys.

Cal recordar que el 2008 es va presentar l'estudi informatiu de les obres de desdoblament entre Montcada i Vic, amb un traçat de 60 quilòmetres i un cost d'uns 785 milions d'euros. Des d'aleshores no s'ha fet cap pas per encarregar el projecte constructiu i, de fet, encara s'han de respondre les al·legacions a l'estudi d'impacte ambiental.

En presentar-se l'estudi informatiu es parlava del 2015 com un horitzó temporal raonable per tal que la infraestructura fos una realitat. Anys després, la nova data que es posa sobre la taula és el 2022 en motiu d'una hipotètica candidatura olímpica hivernal. Tanmateix, el fet que la infraestructura hagi desaparegut definitivament del projecte de pressupostos fa ser poc optimista amb o sense Jocs d'Hivern.

Els que si especifiquen els números de l’Estat per al 2014 és una dotació de 6.120.000 euros per a tot el traçat de Rodalies, que es destinarà sobretot a tasques de manteniment i que es distribuirà per tota la xarxa catalana en un moment on les incidències s'han tornat a multiplicar.

Nova destralada a la inversió estatal al Ripollès

Més enllà del tren, per segon any consecutiu, les inversions estatals al Ripollès han patit una autèntica destralada. Concretament, han caigut un 52% que se sumen al 77% del 2013. En dos anys s'ha passat d'anunciar 1,1 milions d'euros a només 120.000.

De nou, l'estudi informatiu del nou traçat de la N-260 entre Olot i Ripoll s'enduen la principal ració del pastís amb 105.000 euros. Per altra banda, el túnel de Toses i la variant de Ribes queden més aparcats que mai ja que els seus estudis constructius –que fa anys que oficialment es redacten- reben 15.000 euros (5.000 per cada tram). Els 120.000 euros totals engloben, per tant, també projectes que afecten la Cerdanya i la Garrotxa.

Al conjunt de Catalunya el pressupostos del 2014 han suposat reduir les inversions previstes a Catalunya un 25% mentre que la mitjana de la resta de comunitats se situa en un 7%.

Tota els documents dels pressupostos generals de l'Estat 2014

Inversions del Ministeri de Foment a Catalunya (pdf)

 
El desdoblament del tren, aturat. Foto: Adrià Costa