L'Ajuntament de Ripoll s'apunta al «boom» del micromecenatge

El consistori vol recaptar 4.000 euros per restaurar una màquina de tren del 1929

Arnau Urgell
18 de setembre del 2013
Màquina tren Ripoll
Màquina tren Ripoll | Ajuntament de Ripoll
La màquina Ripoll està molt degradada. Foto: Ajuntament de Ripoll

El micromecenatge s'ha convertit els darrers mesos en un autèntic boom. Moltes persones, entitats, grups de música... hi han apostat per tal de fer realitat els seus projectes. Tanmateix, no és tan habitual que ho facin administracions i una de les que ho ha fet és l'Ajuntament de Ripoll. Concretament, vol recaptar 4.000 euros per restaurar la màquina de tren Ripoll –que data del 1929- i  presenta un estat molt degradat.

L'impulsor del projecte de micromecenatge és el mateix alcalde Jordi Munell. “Volem restaurar la màquina del ferrocarril transpirinenc que està exposada al passeig del Ferro de Ripoll. Per reconèixer la importància del ferrocarril en la societat i la cultura ripollesa en el marc de la Capital de la Cultura Catalana”, explica en la presentació.

La locomotora 1006 de Ripoll es va repintar fa quinze anys. Tanmateix, des d'aleshores no s'hi ha fet cap mena de manteniment i, el pas del temps, però sobretot les bretolades i les pintades l'han deixat en un estat força deplorable. “Volem preservar-la per a les generacions futures, per poder homenatjar la nostra història i la de centenars de famílies ferroviàries que han contribuït a la societat i cultura ripollesa des del segle XIX fins a l'actualitat” explica Munell.

L'objectiu és celebrar la restauració amb una jornada temàtica, amb visites guiades al patrimoni ferroviari de Ripoll i la història de la línia del Transpirinenc i del tren miner de Sant Joan de les Abadesses. Per fer-ho possible però cal que aconsegueixen recaptar un total de 4.000 euros amb aportacions de 15 o 100 euros. De moment, el ritme no és massa elevat i tot just en porten 175 a manca de 23 dies per completar el projecte a la plataforma Verkami.

Una mica d'història de la màquina Ripoll
La sèrie 1000 de RENFE és una remesa de set locomotores de tren elèctriques construïdes expressament per la línia de tren Ripoll-la Tor de Querol, l’actual línia 3 de Rodalies de Catalunya.

De fet, popularment se les coneix amb el nom de “Ripoll”. Es caracteritzaven per tenir una forta potència, que permetien superar els forts desnivells d’aquesta línia ferroviària d’alta muntanya. Aquestes locomotores, en desús des de 1987, han estat les que han prestat servei durant més anys de Catalunya.

Les màquines van entrar en servei el 1929, coincidint amb l’electrificació a 1.500 volts de la línia Ripoll-Puigcerdà, la primera en electrificar-se de tota la xarxa espanyola. Per això, funcionà paral·lelament a les locomotores de la sèrie 242 (de la 205 a la 211, i la 221). Van servir per a remolcar vagons tant de mercaderies com de passatgers, inicialment entre Ripoll i Puigcerdà, tot i que també van operar al ramal de Ripoll a Sant Joan de les Abadesses per enllaçar amb les mines de carbó d'Ogassa.

A finals de 1929, les locomotores es van transferir a la Companyia dels Camins de Ferro del Nord d'Espanya i el 1941 van passar a formar part del material rodant de RENFE. Coincidint amb aquesta data, van començar a prestar servei a d’altres trams de la xarxa ferroviària de Catalunya, més enllà del tram Ripoll-Puigcerdà, per a trens tant de passatgers com de mercaderies.