Ripoll plantarà Renfe si no assumeix mesures de seguretat al pas a nivell

L'Ajuntament es planteja no assistir el 15 de maig a la presentació dels trens reformats

Arnau Urgell
03 de maig del 2013
Pas a nivell del passeig Ragull.
Pas a nivell del passeig Ragull. | Arnau Urgell
Ripoll reclama mesures de seguretat al pas a nivell del passeig Ragull. Foto: Arnau Urgell

L'Ajuntament de Ripoll ha anunciat que plantarà Renfe si no assumeix compromisos per adoptar noves mesures de seguretat al pas a nivell de passeig Ragull després del tràgic atropellament de fa dues setmanes. En aquest sentit l'alcalde Jordi Munell assegura que es plantegen no assistir a la presentació de les dues primeres unitats de trens reformats previst pel proper 15 de maig a la vila.

El passat dilluns l'alcalde ripollès i la portaveu d'ERC, Teresa Jordà –el socialista Enric Pérez finalment no hi va poder assistir per motius d'agenda-, es van reunir amb el responsable de Rodalies a Catalunya. En els propers dies hi hauran més trobades amb Adif –propietari de la infraestructura- i amb la direcció general de Transports, administració que té la competència sobre la gestió. “El fet que hi hagi tres parts encara ho complica més” assegura Munell. També està prevista una reunió entre Renfe i Adif.

El principal objectiu del consistori ripollès és blindar l'accés de vianants i ciclistes quan passi un tren. En aquest sentit una de les mesures que es van proposar des de Ripoll és situar barreres específiques a la zona de les voreres –o bé allargar les actuals perquè també tapin aquest espai-. L'opció de tancar totalment el pas a nivell es descarta ja que això impediria que un vehicle que hi quedés atrapat pogués sortir amb facilitat. També és impossible construir una rampa al pas subterrani. Des de la gerència de Rodalies es va assenyalar que el pas a nivell compleix la normativa però van admetre la singularitat per tractar-se d'una zona urbana i limitar amb un túnel.

Un altre de les possibilitats és segregar el pas dels vianants de la zona de vehicles. En aquest sentit el 2009 l'Ajuntament va habilitar un espai a tocar del pont però Adif mai va executar la seva part consistent en adaptar el tram de la via. Mesos més tard s'hi va acabar col·locant una barana protectora.

Barreres baixades fins a 21 minuts

Una altra de les demandes de l'Ajuntament de Ripoll és millorar la gestió horària de les barreres. La percepció que es tanca la circulació molt abans del pas del tren provoca, segons va explicar l'alcalde ripollès, que molta gent acabi creuant les vies amb el risc que comporta. La situació arriba al seu punt àlgid en un moment del dia en el qual s'han de creuar dos combois fet que provoca que el pas a nivell estigui tancat fins a 21 minuts. Una situació que un dels responsables de Renfe va admetre i es va comprometre a estudiar.

Impossibilitat de suprimir el pas a nivell

La demanda de l'Ajuntament de Ripoll per augmentar les mesures de seguretat després del tràgic atropellament respon a la impossiblitat de suprimir el pas a nivell. En el Pla d'ordenació urbanística municipal (POUM), aprovat el 2008, se'n dibuixa l'eliminació a partir d'una operació faraònica que suposaria el trasllat de l'estació al pla d'Ordina i la construcció d'un gran túnel a l'oest de la vila.

Posteriorment, en els pressupostos estatals de 2009 es va destinar una partida de 500.000 euros per a la supressió del pas a nivell. Uns diners negociats per ERC però que van sorprendre al consistori aleshores encapçalat per Teresa Jordà que va reclamar destinar-los a una altra qüestió veient la impossibilitat d'executar l'actuació. Posteriorment, el febrer de 2012, i molt probablement com a conseqüència d'aquesta qüestió, a l'Ajuntament de Ripoll va arribar un projecte de Foment per tal d'eliminar la infraestructura.

Consistia, segons ha explicat l'alcalde Jordi Munell, en allargar el túnel fins al pont i tallar la circulació de vehicles amb un giratori-cul de sac a la gasolinera. Una opció que en cap cas es veu amb bons ulls ja que desconnectaria el barri de la carretera de Barcelona amb el centre. Per evitar l'impacte d'un “mur”, el projecte preveia que l'allargament del túnel fos una estructura transparent de metacrilat.