El Govern desempolsa l'opció de desdoblar el tren per trams

El Departament de Territori i Sostenibilitat trasllada la possibilitat al Ministeri de Foment

Redacció
21 de febrer del 2013
Un comboi aturat a l'estació de Plaça Catalunya.
Un comboi aturat a l'estació de Plaça Catalunya. | Adrià Costa
Un comboi sortint de l'estació de Vic. Foto: Adrià Costa

Passen els anys i la reivindicació del desdoblament de la línia de tren –com a mínim fins a Vic- comença a semblar de política ficció. Un projecte sense data d’inici que s'estima que pot costar 785 milions d'euros. Més enllà dels problemes tècnics del traçat –Montcada, la Garriga, el Figaró...- no sembla que en l'actual context econòmic l'obra pugui ser una realitat ni a curt ni a mig termini.

En aquest marc, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha recuperat la possibilitat de desdoblar per trams la línia, per tal de millorar progressivament el servei, amb un augment de freqüències i de velocitat. Això ho ha traslladat al Ministeri espanyol de Foment, segons han confirmat a ElRipollès.info fonts de la conselleria. El tema està tot just a les beceroles i només hi ha hagut una presa de contacte entre les dues administracions.

Així ho va dir també fa uns dies Ricard Font, secretari de Territori i Sostenibilitat, en unes declaracions a Granollers: “Potser no caldria desdoblar-ho tot el primer dia. Amb desdoblaments parcials podríem millorar la velocitat comercial i posar quatre o cinc trens més”.

Amb aquesta opció, la Generalitat pretén accelerar la millora de la línia a l’espera d’un desdoblament total, que no acaba d’arribar i que el Govern continua reclamant. No és una proposta nova. L’any 2001 Foment ja va posar sobre la taula el desdoblament entre la Garriga i Montcada en tres trams.

L’any 2011, en una jornada tècnica i política a Ripoll, també es va apuntar la possibilitat d'un desdoblament parcial com una solució a curt-mig termini. L'enginyer Josep Maria Arias, director de la consulta Infraes, considerava que dos trams de doble via entre Granollers i Parets, denominades “illes”, permetrien augmentar les freqüències i afavorir els encreuaments, un dels actuals elements crítics actuals. L'alcalde de Ripoll, Jordi Munell, va considerar en aquell moment que es tractava d'una proposta “assumible” perquè el desdoblament complet no era massa realista.