Eva Rosell: «Qui decideix si es desdobla el tren o no va en cotxe oficial»

La candidata d'ICV del Ripollès aposta per retallar ajudes a església, escoles i mitjans privats

Arnau Urgell
13 de novembre del 2012
Eva Rosell.
Eva Rosell. | Adrià Costa
Eva Rosell. Foto: Adrià Costa

Iniciativa ha confiat en Eva Rosell per representar el Ripollès a les llistes del 25N. És una elecció ben normal ja que la ribetana és l'única regidora que els ecosocialistes tenen actualment a la comarca. Assalariada, també té clar que dimecres farà vaga general perquè no està d'acord ni amb la reforma laboral del PSOE ni amb la del PP. I a l'hora d'aplicar retallades té prioritats diferents de les dels actuals governs. Aquesta entrevista, com les dels altres canditats del Ripollès, s'ha basat en les preguntes proposades pels lectors.

- Em podria resumir en dues línies els eixos principals del programa electoral de la seva formació?

- Dret a decidir, sí. En aquesta legislatura Catalunya ha de poder decidir amb llibertat i sense límits. Drets socials, també! Redistribuir o retallar. Transformar o conservar el sistema polític.

- Farà vaga el proper 14 de novembre? Està d'acord amb les dues darreres reformes laborals?

- Sí. Les dues reformes laborals són ineficaces, i demostren que els legisladors no entenen el que són les relacions laborals ni l'estructura empresarial de Catalunya. Aquestes reformes només serveixen per a grans empreses les quals; o es deslocalitzen o bé fan fora a mitja plantilla per contractar treballadors amb pitjors condicions. No només perjudica als drets dels  treballadors, sinó que perjudica i molt, a autònoms i a les petites i mitjanes empreses, les quals no els serveix de res la reforma ni els permet tirar endavant. Cada dia hi ha més negocis que tanquen i menys expectatives de creació d'ocupació.

- Considera les retallades imprescindibles? En cas que no, com es poden generar més recursos per evitar-les?

- Es pot aconseguir dèficit 0, ingressant 1 i gastant 1, o ingressant 20 i gastant 20. Tenim un nivell de frau fiscal increïble i les grans empreses i fortunes tributen molt poc. A més, es poden reduir ajudes a l'església catòlica, escoles privades, a mitjans de comunicació privats o salvar bancs i autopistes de peatge deficitàries.

- En plena crisi es posen en dubte els sous dels polítics. Considera que un diputat cobra massa? Si surten escollit es reduirà el sou o prendrà alguna mesura alternativa en aquest sentit?

- Sí, però els sous dels polítics es una garantia per a permetre a tothom presentar-se a les eleccions. Cal diferenciar amb el treball del dia a dia o anar al Parlament a prémer un botó. Personalment, aquest mes de maig vaig renunciar al 60% de indemnització per assistència al ple de Ribes de Freser i al 100% per assistència a la comissió informativa de ple.

- També es qüestiona la perpetuació en els càrrecs. Es compromet a realitzar dues legislatures i tornar posteriorment a la vida professional si surt escollida?

- Creiem que es prioritari en primer lloc, crear una Llei electoral pròpia i no tenim problemes per debatre si volem, que el president només pugui ser-ho dos mandats com els EUA o algun model alternatiu per evitar la confusió entre el càrrec i la persona, com va passar en l'època de Jordi Pujol.

- Vostè està per la independència? Perquè ICV insisteix en el federalisme?

- Dret a decidir, sí. En aquesta legislatura Catalunya ha de poder decidir amb llibertat i sense límits.

- El castellà ha de ser cooficial en una futura Catalunya independent? Per què?

- Cal veure quina es la millor alternativa, el castellà es l'idioma propi de molts ciutadans de Catalunya. Una manera podria ser, fer un període transitori de cooficialitat del castellà. Crec que es tema que s'ha de parlar i tenir amb compte totes les opcions.

- Una ribetana com vostè mantindrà l'oposició d'ICV contra la variant de Ribes i el túnel de Toses?

- La variant de Ribes i el túnel de Toses són necessaris. De fet, tots els partits porten dient que faran el túnel de Toses des de fa 50 anys i no s'ha fet mai res. La variant de Ribes per altra banda, es absolutament prioritària, no podem tenir una carretera nacional amb aquesta afluència que passa pel mig del poble i que sempre es col·lapsa.

- Quina és la solució per resoldre el desastre de la línia de tren Barcelona-Ripoll-Puigcerdà?

- Imprescindible fer la doble via. El tram de La Garriga a Montcada, es relativament barat i no s'ha fet res perquè no hi ha voluntat de fer-ho. ICV-EUiA defensarà sempre aquesta línia. Però, el problema principal es que, qui decideix si es desdobla la via o no, va en cotxe oficial i no se n'adona del estat de la línia; una mostra es l'estació de La Farga de Bebié, que es va reformar fa poc, quan fa molts anys que no hi puja o baixa ningú. Per altra banda, cal replantejar-se la comoditat dels trens pels trajectes llargs i el preu dels bitllets, que a vegades surt més a compte agafar el cotxe

- No és trist que el Ripollès no tingui cap candidat en posicions de sortida. Per què s'ha perdut tant terreny respecte fa dos anys? Ja no influïm a Girona?

- Aquest és un altre problema de la llei electoral, nosaltres depenem de la circumscripció de Girona i demogràficament som la comarca més petita. Al ser unes eleccions tan prematures els partits no tenen tants diners per la campanya i han decidit centrar els recursos en zones més poblades.

- Si algun dia hi ha vegueries –amb Catalunya independent o sense-, el Ripollès amb qui haurà d'estar?

- Creiem que la vegueria que ens correspondria seria la del Alt Ter amb la comarca d'Osona. Per vies de comunicació (tren i carreteres) estem més ben comunicats amb Vic que amb Girona i ens permetria una gestió més eficient.

- Actualment la Generalitat té molts pocs recursos. Tanmateix, per pocs que en tingui quina inversió considereu que és la més prioritària a la comarca?

- L'escola de Campdevànol es una prioritat, i no suposaria una despesa corrent extra ja que els mestres ja hi son. També cal desdoblar la via del tren; una aposta (de veritat) per les energies renovables; cal acabar la C-17 fins Ripoll ja que actualment és un perill i també cal ampliar l'oferta de vies verdes i millorar la Ruta del Ferro.

- Des del 2007 està encallada la via verda de Ripoll a Campdevànol. Com pensen tirar-la endavant? Quines altres vies verdes de la comarca consideren prioritàries?

- Cal potenciar les vies verdes a la comarca, no només acabar el tram de Campdevànol a Ripoll, sinó també, el tram Sant Joan-La Vall de Bianya o el tram de Sant Joan-Setcases. Inversions d'aquestes característiques ocasionen un retorn a la comarca molt major a la despesa i també millorarien l'economia de la comarca.

Eva Rosell. Foto: Adrià Costa