Les inversions de l'Estat al Ripollès cauen quasi un 80%

Els pressupostos del 2013 només preveuen 250.000 euros pels estudis informatius del túnel de Toses i les variants de Ripoll i Sant Joan. La línia de tren, un any més, es queda sense partida

Arnau Urgell
02 d'octubre del 2012
El ministre Cristobal Montoro, a la presentació dels pressuposots generals de l'Estat, per al 2013.
El ministre Cristobal Montoro, a la presentació dels pressuposots generals de l'Estat, per al 2013. | Ministeri d\'Hisenda
El ministre Cristobal Montoro, a la presentació dels pressupostos 2013. Foto: Ministeri d'Hisenda

Retallada espectacular a les inversions de l'Estat espanyol al Ripollès. Si els pressupostos del 2012 preveien una inversió superior a l'1,1 milions d'euros, per l'any vinent la xifra cau un 77% i se situa en 250.000 euros. Una dotació que es concentra en continuar les redacció dels estudis informatius del túnel de Toses així com per les variants de Ribes, Ripoll-Campdevànol i Sant Joan –malgrat que no preveu partides més enllà del 2013- i que per segon any consecutiu oblida totalment la línia de tren.

La principal inversió que preveuen els pressupostos generals de l'Estat (PGE) són 139.000 euros per l'estudi informatiu de la millora de la N-260 entre Olot i Ripoll (projecte que inclou les variants de Ripoll i Sant Joan). En aquest cas també s'ha notat la retallada –l'any passat es preveien 303.000 euros- i no es preveu la quantitat que s'hi destinarà a partir del 2014.

En el cas del futur túnel de Toses –una infraestructura dividia en tres projectes- la inversió es redueix a poc més de 100.000 euros. Tant el tram del Ripollès com el de la Cerdanya de la nova infraestructura reben una dotació simbòlica de només 10.000 euros mentre que la variant de Ribes, en principi el primer projecte que s'executarà, tot just s'hi destinen 91.740 euros (2.000 euros més que el 2012). En aquest cas, tampoc no es preveuen inversions a partir del 2014 malgrat que en els pressupostos d'enguany es contemplava que els estudis no estarien acabats de redactar fins al 2015.

Per altra banda, hi ha una partida de 23.000 euros per continuar la millora de la seguretat viària entre Ripoll i Olot, que en el tram entre la capital del Ripollès i Sant Joan de les Abadesses concentra molts accidents.

El desdoblament del tren, en via morta

La principal clatellada de l'Estat a les infraestructures de la comarca se l'endú el tren. Per segon any consecutiu, no es destina ni un sol euro a fer avançar el projecte de desdoblament. Els PGE sí que tenen en compte el tren –apareixen a la llista d'inversions amb un total de 90 milions- però a l'hora de determinar partides pel 2013 (però també pel període 2014-2016) es queden a zero. Cal tenir en compte que l'execució del projecte té un cost estimat de 785 milions d'euros.

El túnel de Toses va per molt llarg.. Foto: Adrià Costa