M. Dolores Serrat: de néixer i viure a Ripoll a inventar-se l'«aragonès oriental»

La consellera aragonesa de Cultura, que va viure fins als 18 anys a Ripoll, presenta una llei que posa en risc la supervivència del català a la Franja de Ponent

| 19/06/2012 a les 16:39h
Arxivat a: Política, català, Maria Dolores Serrat, Franja de Ponent
Aquesta notícia es va publicar originalment el 19/06/2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Maria Dolores Serrat presentant la nova llei que menysprea el català a la Franja. Foto: Govern d'Aragó

Els pitjors temors s'han superat. El Partit Popular va arribar al Govern aragonès amb la voluntat de derogar la tímida Llei de llengües que, per primera vegada, reconeixia (sense oficialitzar) el català i l'aragonès en aquesta comunitat. Tanmateix, la realitat ha superat la ficció i l'avantprojecte del nou text s'inventa el concepte “d'aragonès oriental” per evitar qualsevol referència al català. L'encarregada de presentar la nova llei va ser Maria Dolores Serrat, nascuda a Ripoll i que durant divuit anys va viure a la vila.


L'avantprojecte de la nova Llei d'ús, protecció i promoció de les llengües i modalitats lingüístiques pròpies d'Aragó ha rebut les crítiques de les entitats en defensa del català i de col·lectius educatius de la Franja. El canvi legislatiu pot suposar, entre altres, aturar la introducció de la llengua pròpia a les escoles, curiosament en un territori on el 80% dels ciutadans són catalanoparlants. Per Serrat, consellera d'Educació, Universitat, Cultura i Esports del Govern d'Aragó, el nou text “pretén recollir la diversitat lingüística de la comunitat i garantir-ne la seva protecció com a part fonamental del patrimoni cultural aragonès” però evitant “qualsevol tipus d'imposició”. De moment però, la primera imposició ha estat inventar una nova denominació pel català (“llengua aragonesa de l'àrea oriental d'Aragó”) que, fins ara, només feien servir grupúsculs espanyolistes d'Aragó.

La ripollesa María Dolores Serrat Moré va marxar de Catalunya per estudiar Medicina a Saragossa. Ha estat regidora de la capital aragonesa des del 2003 i portaveu dels populars en aquesta institució durant dos anys. Tot i que abans d'assumir la cartera de Cultura mai s'havia posicionat públicament sobre la Llei de llengües, en el seu bloc va afirmar el 2008 que “ha augmentat el radicalisme nacionalista, que en algunes comunitats autònomes com Catalunya i el País Basc, ha suposat la reducció de les llibertats pels ciutadans bé per ser no nacionalistes o per qüestions de llengua”.

La nova ofensiva del PP contra el català se suma a la històrica que manté al País Valencià com la més recent iniciada a les Illes Balears on acaba d'eliminar el requisit de saber català per accedir a al funció pública. Un canvi al qual es va oposar el batlle popular de Manacor i que li ha suposat un expedient d'expulsió de la formació. La majoria de partits catalans, excepte el PP, han reaccionat amb indignació i estupefacció per la proposta del Govern aragonès.

COMENTARIS

Ole,ole
Anònim, 19/06/2012 a les 18:09
+20
-0
Això de l'Aragonès oriental és un insult a la inteligència que per descontat aquesta senyora no demostra tenirne massa,ja vingui de Ripoll o de les Alpujarras orientals !
Caragirada
Oriolix, 19/06/2012 a les 23:47
+5
-0
Caragirada... per no dir alguna cosa més gruixuda. Si voleu conèixer aquesta senyora, podeu llegir l'entrevista-propaganda del web del PP d'Aragó. Sorprèn el bon record que té del nostre país, vist com el tracta:
P:¿Qué recuerdos tienes de tu infancia?
Una infancia feliz, muy unida a mi familia, a mis padres (soy hija única) y a mi pueblo natal, Ripoll, así como al Pirineo.


Id=1281

Aquí només ens queda recordar el poeta:
Muira, muira l'ingrat que, en sonar en sos llavis /
per estranya regió l'accent nadiu, no plora, /
que en pensar en sos llars, no es consum ni s'enyora, /
ni cull del mur sagrat la lira dels seus avis.
Aclariment
Anònim, 20/06/2012 a les 09:03
+6
-0
Si ho he entès bé,ara del que parlen a Sudamèrica ni haurem de dir Sudamericanès occidental ?
Llengües
Botifler, 20/06/2012 a les 09:42
+9
-0
Aquí a Campdevànol, al Barri de l'estació parlen en Campdevanolenc Sud-Occidental. Al centre del poble, el Campdevanolenc estàndar i a Cases Barates, Molinou i Pernau el Campdevanolenc Nord-Oriental. Al Barri de la Creu ja deuen parlar quasi com a Ripoll que estan molt a prop. Si pots ésser Polític a base de dir xorrades.......els PPeros em superen i tot, sort que ara d'un rescat li'n diuen també inyección de capital por ...Bufffffffffff Mariano, que no pasas del verano XDXD.
ès una vergonya!
Anònim, 20/06/2012 a les 09:54
+7
-0
Si seguim així al final diran que a Catalunya es parla el castellà oriental
Ripoll: ja trigueu massa !
Josep P. (Calella), 20/06/2012 a les 11:05
+13
-0
A declarar a aquesta "senyora" persona NON GRATA.
VISCA LA TERRA LLIURE ! (també de genocides lingüístics)

Josep //*//
pep
Anònim, 20/06/2012 a les 13:47
+5
-0
Jo proposo que a catalunya eliminem el castellà per algun nom com el català descafeinat, o si surt alguna proposta millor fer-ho i convertir-ho així.

Jo encara és hora que vegi que a catalunya es tracti el castellà de la manera que ens tracten, tant a la llengua com a nosaltres els catalans a la resta d'espanya. És vergonyós que ens comparin com els nazis quan ells són els que ens volen radicar.
Si algú no ho para els catalans serem els següents jueus del món, pq el nazisme español està guanyant masses populars.

Companys: estem sols i caminarem sols.

Visca Catalunya!
Botiflera!
Ribetana, 20/06/2012 a les 16:21
+2
-0
Serà pocavergonya!!! Una dona que enten i parla en català! (si no no hagués sobreviscut 18 anys a Ripoll! Ara es dedica a dir aquesta colla de tonteries!!

Amb polítics així és evident que el país no tirarà mai endevant!!

La veritat és que els insults i renecs que em passen pel cap de dir-li a aquest subjecte són interminables...

totalment d'acord en declarar-la persona non grata a la comarca!!
Per cert! a Ribes parlem el Ribetà profund sense varietats!
PROPOSTA
Anònim, 20/06/2012 a les 17:46
+2
-0
En justa correspondència, proposo que a partir d'ara, totes les normes lingüítiques de Catalunya utilitzin "l'eufemisme" andalús del nord per referir-se a l'espanyol de Castella.
Voteu
Eudald, 20/06/2012 a les 20:49
+0
-0
Pepe. El mateix passa a Mallorca, que tenen com a president a un persona no és de Mallorca i se sent tan espanyol que per a ell Mallorca és un illa d'spain
Non grata a Ripoll
Anònim, 21/06/2012 a les 01:22
+5
-0
Aquesta homínida sí que cal fer-la de seguida persona non grata a Ripoll,al Ripollès i a Catalunya. I a molts d'altres. A veure si feu un llistat com cal.

Gràcies
Renegada
Anònim, 21/06/2012 a les 07:48
+6
-0
Jo proposo el mateix que es va fer amb el rei, fer-la persona non grata a tota la comarca del Ripollès. Es una renegada i com a tal no hauria de tenir cabuda al nostre païs.
non grata
Anònim, 22/06/2012 a les 12:12
+0
-0
No solament a Ripoll sino tot el Ripolles PERSONA NON GRATA