Sant Joan expropia l'estació de Toralles per fer-hi un hotel

L'Ajuntament en pagarà 80.000 euros però la inversió per iniciar l'activitat pot ascendir a 600.000

Redacció
12 d'abril del 2012
L'estació de Toralles es podria convertir en un hotel.
L'estació de Toralles es podria convertir en un hotel. | Arnau Urgell
L'estació de Toralles (imatge del 2006) es podria convertir en un hotel. Foto: Arnau Urgell

L'Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses va aprovar el darrer ple tirar endavant l'expropiació forçosa de l'antiga estació de Toralles. Des del 2005, el consistori té un contracte de lloguer amb Adif, propietària de l'edifici, que acaba el 2025 amb la possibilitat d'allargar-lo durant deu anys. Ara però han optat per comprar-lo per 80.000 euros per intentar que acabi esdevenint un hotel. Aquesta activitat, que en un principi es posaria a concurs per tal que el gestionés la iniciativa privada, requeriria una inversió estimada en 600.000 euros.

L'alcalde Ramon Roqué considera que una inversió tant alta requereix que la propietat passi a ser municipal. En aquest sentit assenyala que han explorat la via d'allargar el contracte de lloguer però que la pròrroga fins al 2035 no es podria executar abans del 2025 i això deixaria en fals aquells que hi apostessin per tirar endavant un hotel. Una idea, que es podria vincular a la via verda, que ja va arrencar quan Carles Bassaganya era alcalde . Des d'aleshores, s'han realitzat diverses actuacions de millora de la instal·lació gràcies a tallers d'ocupació.

La proposta d'expropiació no va comptar amb el suport de l'oposició. CiU va votar-hi en contra perquè considera que els 80.000 euros haurien de servir per altres qüestions més prioritàries i entén que l'actual contracte de lloguer ja és vàlid. “L'equip de govern no té clar què vol fer-hi” es va queixar Ramon Traver. Per la seva banda, el republicà Sergi Albrich va considerar que “l'expropiació no és una mala fórmula, el projecte no és dolent però ara no és el moment d'executar-la”. En aquest sentit ERC, que es va acabar abstenint, va recordar que aquest pagament s'afegirà a la de la parcel·la del nou ambulatori que s'ha d'efectuar abans d'acabar l'any.

Ramon Roqué va respondre a les crítiques de l'oposició qualificant l'actual moment de “bona oportunitat per comprar” ja que la crisi immobiliària havia rebaixat un preu que anys enrere hauria estat inasumible. A més, va situar l'operació de Toralles en la mateixa línia de les de Sant Antoni o la colònia Llaudet. “Nosaltres posem les bases perquè els privats puguin tirar endavant activitats econòmiques” va concloure.

La darrera estació de la línia

L'estació de Toralles era la darrera de la línia que des del 1880 unia Granollers amb Ripoll i Sant Joan de les Abadesses. Un carregador a peu de les mines que servia per omplir els trens del carbó, l'objectiu pel qual es va construir un tren que va tardar setze anys en ser realitat. La inauguració es va realitzar el 20 de juny de 1880 amb la presència de tot un ministre espanyol de Foment, Fermín Lasala, que va ser rebut per una multitud a Toralles. A l'andana del carregador, en un ambient que els cronistes de l'època descriuen de “festa major”, es va fer una missa per beneir la línia amb un altar format –com no podia ser d'altra manera- per pans de carbó.