No hi haurà trens còmodes, com a mínim, fins a la tardor

El conseller Lluís Recoder havia anunciat que la reforma dels combois seria una realitat aquest març. El Departament de Territori en culpa el retard de la signatura del contracte de servei de Renfe

Arnau Urgell
14 de març del 2012
576_1310056248_Adri_Costa_TREN_RENFE_RIPOLL_2011_01
576_1310056248_Adri_Costa_TREN_RENFE_RIPOLL_2011_01 | Adrià Costa
Els viatgers no tindran trens renovats, com a mínim, fins a la tardor. Foto: Adrià Costa

Mala notícia pels soferts viatgers de la línia de tren que uneix Barcelona amb Ripoll i Puigcerdà. El passat mes de setembre el conseller Lluís Recoder va anunciar que aquest mes de març els combois circularien amb l'interior totalment reformat. Hores d'ara, el més calent és a l'aigüera i Renfe posposa fins a l'octubre la previsió que comencin a funcionar els “nous” trens.

Des del Departament de Territori consideren que el problema és el retard a l'hora de signar el contracte de servei amb la companyia ferroviària. La Generalitat exigeix que abans es modifiqui la Llei ferroviària –que consagra Renfe com l'única operadora- per tenir la possibilitat de, a mig termini, buscar alternatives a l'actual situació. El contracte inclou l'aportació de 193 milions d'euros dels quals una part han de servir per millorar l'interior dels trens. “La primera actuació serà per la línia de Ripoll-Puigcerdà” assenyalen fonts de Territori.

La manca de contracte programa no suposa però que la inversió no es faci, segons les mateixes fonts. “No tenir-lo provoca que Renfe vagi a un ritme més lent però l'actuació està programada” expliquen. Hores d'ara els plans de la companyia ferroviària indiquen que el primer comboi estigui a punt a l'octubre. La darrera previsió, que el conseller Recoder va anunciar el passat setembre, era que les primeres proves amb un prototip havien de començar el mes de gener i aquest mes de març funcionar a ple rendiment.

La inversió prevista és de 3 milions d'euros i ha de permetre renovar integralment l'interior de 14 combois. Inclou disposar de butaques més còmodes i taules per facilitar que els viatgers puguin llegir o treballar amb certa comoditat. A més, es canviarà el sistema de climatització i els lavabos i s'habilitaran espais per esquís i bicicletes.

Molt difícil el wifi

La renovació dels trens que cobreixen la línia 3 –quan es faci efectiva- difícilment inclourà wifi gratuït pels viatgers. El novembre passat el director de Tecnologia i Sistemes de Renfe va anunciar un pla per instal·lar connexió a Internet a tots els trens de la companyia. Des de Territori, es veu molt complicada tècnicament aquesta possibilitat i recorden que hores d'ara ni els trens d'alta velocitat en tenen. “Té més sentit millorar la cobertura 3G” afirmen les fonts del Departament consultades per aquest diari.