Ferrocarils implanta l'agent únic als cremalleres amb els treballadors en contra

L'empresa nega que afecti les condicions de seguretat tal com sosté un comitè d'empresa que lamenta que es deixi de contractar sis treballadors eventuals

Redacció
07 de gener del 2012
Tren Cremallera de Vall de Núria sortint de l'estació de Núria
Tren Cremallera de Vall de Núria sortint de l'estació de Núria | Adrià Costa
A partir del 9 de gener s'aplicarà la figura de l'agent únic als cremalleres de Núria. Foto: Adrià Costa

Els cremalleres de Núria funcionaran a partir d'aquest dilluns -tal i com va avançar aquest diari- amb un sol treballador, el denominat agent únic. La mesura que ha impulsat Ferrocarrils compta amb l'absolutament rebuig del comitè d'empresa que considera que afecta la seguretat i la qualitat del servei, un extrem que nega l'empresa.

Fins ara els combois que cobreixen la línia de cremallera entre Ribes de Freser i Núria comptaven amb un maquinista i un cap de tren encarregat, entre altres, de les tasques de revisor. El 9 de gener de 2012 desapareixerà la figura del cap de tren un fet que suposarà deixar de contractar sis treballadors eventuals.

Aquest fet és, segons fonts del comitè d'empresa, el principal element per oposar-s'hi però també la consideració que el cremallera de Núria no reuneix les condicions de les altres línies on s'ha aplicat la figura de l'agent únic (línies urbanes i cremallera de Montserrat). En aquest sentit recorden que es tracta d'una línia de tren d'alta muntanya i que en qualsevol situació d'emergència queden fàcilment aïllats.

Ferrocarrils de la Generalitat, per la seva banda, ha explicat que la mesura té com a objectiu racionalitzar el servei, que suposarà un estalvi de 200.000 euros i que en cap cas la seguretat en sortirà perjudicada. L'empresa, que ha decidit tirar-la endavant després que no hi hagués acord amb els representants dels treballadors, nega que es produeixen acomiadaments ja que els eventuals no formen part de la plantilla. Així mateix, han assenyalat que l'agent únic s'ha pogut aplicar gràcies a les mesures de millora de la seguretat a la línia i de les inversions que han permès distribuir millor els viatgers entre les tres estacions d'origen (les dues de Ribes i la de Queralbs).

Finalment, fonts de FGC subratllen que bona part dels treballadors que exercien de caps de tren ara es dedicaran a tasques d'informació als viatgers a les estacions i que el conductor del cremallera "no està sol", ja que hi ha la figura del regulador que es troba a Ribes de Freser i és qui "coordina la circulació ferroviària".