Els cremalleres funcionaran amb un sol treballador a partir del gener

CCOO s'hi oposa per considerar que afecta les condicions de seguretat i es deixarà de contractar sis treballadors eventuals. FGC ho justifica com una mesura de racionalització del servei

Arnau Urgell
16 de desembre del 2011
Tren Cremallera de Vall de Núria sortint de l'estació de Núria
Tren Cremallera de Vall de Núria sortint de l'estació de Núria | Adrià Costa
A partir del 9 de gener s'aplicarà la figura de l'agent únic als cremalleres de Núria. Foto: Adrià Costa

Els cremalleres de Núria funcionaran a partir del 9 de gener amb un sol treballador, el denominat agent únic. La mesura, que compta amb l'oposició de CCOO, l'ha confirmada a aquest mitjà fonts de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i ja ha estat comunicada formalment als treballadors.

Fins ara els combois que cobreixen la línia de cremallera entre Ribes de Freser i Núria comptaven amb un maquinista i un cap de tren encarregat, entre altres, de les tasques de revisor. El 9 de gener de 2012 desapareixerà la figura del cap de tren un fet que suposarà deixar de contractar sis treballadors eventuals.

Aquest fet és, segons CCOO, el principal element per oposar-s'hi però també la consideració que el cremallera de Núria no reuneix les condicions de les altres línies on s'ha aplicat la figura de l'agent únic (línies urbanes i cremallera de Montserrat). En aquest sentit des del sindicat recorden que es tracta d'una línia de tren d'alta muntanya i que en qualsevol situació d'emergència queden fàcilment aïllats.

Ferrocarrils de la Generalitat, per la seva banda, ha explicat que la mesura té com a objectiu racionalitzar el servei i que suposarà un estalvi de 200.000 euros. L'empresa, que ha decidit tirar-la endavant després que no hi hagués acord amb els representants dels treballadors, nega que es produeixen acomiadaments ja que els eventuals no formen part de la plantilla. Així mateix, han assenyalat que l'agent únic s'ha pogut aplicar gràcies a les mesures de millora de la seguretat a la línia i de les inversions que han permès distribuir millor els viatgers entre les tres estacions d'origen (les dues de Ribes i la de Queralbs). Finalment, fonts de FGC subratllen que bona part dels treballadors que exercien de caps de tren ara es dedicaran a tasques d'informació als viatgers a les estacions.