Quan la ficció esdevé realitat

Redacció
23 de setembre del 2011
Tres investigadors de la Universitat d'Oviedo han aconseguit fer pujar l'autoestima amb un estudi que la situa com el segon municipi català de més de 10.000 habitants amb una major qualitat de vida. Tanmateix, sis anys abans de la publicació de l'article “Quality of life ranking of spanish municipalities”, un “fals documental” ja havia volgut explicar que la vila era la segona de l'Estat espanyol en esperança de vida.

El vídeo, que des de fa dos anys es pot visualitzar a Internet, va ser una iniciativa de l'aleshores novella productora Zeba. El ripollès Sergi Guix recorda com el 2005 van presentar a l'Ajuntament de fer un vídeo en el marc d'una campanya municipal “d'autoafirmació”. Finalment, van optar per la via d'un original i trencador “fals documental” que es titula Sri-Ripoll.

La notícia de l'estudi de la Universitat d'Oviedo ha fet recordar a molts el documental. I és que en aquell cas tot girava a l'entorn d'un suposat treball de la Universitat de la Sorbona de París realitzat a partir d'una mostra de 24.000 persones. Els falsos resultats van situar Ripoll com la vila més longeva del Principat –i només superada al conjunt de l'Estat espanyol pel municipi andalús de Lanjarón-. Concretament, els ripollesos se'ls donava una esperança de vida 87 anys en el cas de les dones i 85 en el cas dels homes, molt per sobre de la mitjana (78 i 77).

El documental intenta explicar els motius de tal diferència com si es tractés d'un treball periodístic. Guix explica que aleshores, malgrat que la idea semblava molt esbojarrada, “tot va sortir molt rodat”. “Volíem que hi sortís gent del poble dient 'tonteries'... i ningú s'hi va negar” rememora el guionista i productor d'Sri-Ripoll. Ara, sis anys després, un nou estudi –aquest a priori ben seriós- ha convertit la ficció en realitat.

Una iniciativa "poc aprofitada"

Vist amb perspectiva, Sergi Guix considera que no es va aprofitar gens el filó que hagués pogut representar el documental. "No es va promocionar gens més enllà d'una presentació al Comtal" explica. Tot i així, una petita campanya publicitària va atraure diaris com El Periódico que van estar estar a punt de pujar a Ripoll per fer un reportatge de veritat...