Els quatre carrils arriben a Ripoll

Arnau Urgell
29 de juny del 2011
576_1308817098_Adri_Costa_007_obres_carretera_c-17
576_1308817098_Adri_Costa_007_obres_carretera_c-17 | Adrià Costa
L'autovia és a punt d'entrar en servei. Foto: Adrià Costa

La C-17 desdoblada és a punt de ser una realitat. Aquest dijous 30 de juny a les 11 del matí el darrer tram de l'autovia, entre Sora i Ripoll, entrarà en funcionament. Per celebrar aquesta fita es farà un petit acte al pont de la sortida de Terradelles amb la presència del conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, i el president de Cedinsa –l'empresa que ha construït i gestionarà la infraestructura-, Pedro Maqueda. A banda, hi seran les principals autoritats del Ripollès i Osona.

La inauguració completa el desdoblament entre Manlleu i Ripoll (49,4 km) –i que juntament amb la millora fins a Centelles- es va adjudicar a Cedinsa per 312 milions d'euros. Les obres es financen amb el sistema de “peatge a l’ombra”, pel qual la concessionària cobrarà al llarg de 33 anys una quantitat basada en el nombre de vehicles que hi transitin.

El darrer tram

Coincidint amb el primer cap de setmana de juliol entrarà en servei el darrer tram de la C-17, entre Sora i Ripoll, d'uns 8,5 km. La inauguració arriba just un any després de la deltram entre Orís i Sora. Per altra banda, lavariant del Voltreganès es va posar en funcionament el juny de 2008.

Quatre dècades per completar l'autovia Barcelona-Ripoll

Durant els anys setanta, el tram inicial de la carretera –conegut com l’eix del Congost– es va desdoblar i va constituir l’autovia de l’Ametlla del Vallès que va fins a la Garriga. Al llarg de les dècades següents, els quatre carrils es van acostar fins a Vic, on la nova autovia va permetre eliminar el trànsit del centre de la capital d’Osona coincidint amb la inauguració de l’eix Transversal l’any 1997 (ambdues vies comparteixen part del traçat en passar per Vic). No ha estat fins a mitjans de la dècada passada que es va posar fil a l'agulla per completar la infraestructura fins a Ripoll.

Un final d'autovia perillós

L'autovia no arribarà en sentit nord fins a Ripoll sinó que es quedarà a un quilòmetre i mig de l'entrada, just a la depuradora. Des d'aquest punt fins a can Villaura, la via té un sol carril mentre que n'hi ha un altre en sentit sud per tal de permetre l'accés als serveis com la mateixa depuradora o la colònia del Roig.

D'aquesta manera, els cotxes quan surten del túnel del Terradelles en sentit Ripoll, es troben que a la baixada la via “s'escanya” progressivament fins a davant de la depuradora. Allà hi un giratori per prendre l'únic carril que porten els cotxes fins a can Villaura. En sentit Vic, els usuaris poden accedir al doble carril des de la zona del Roig on agafaran el primer dels nous túnels, el de Vilardemós.

Quan es va fer pública la solució de la depuradora van començar les primeres crítiques per la seva possible perillositat. Ara, amb l'obra executada, aquesta percepció va en augment. En aquest sentit el 85% dels usuaris d'ElRipollès.info que han participat a la darrera enquesta consideren que elfinal de l'autovia esdevindrà un punt negre.

Final de l'autovia a la depuradora de Ripoll. Foto: Adrià Costa


Galeries de fotos desdoblament C-17

Darrers treballs entre Sora i Ripoll (juny 2011)

Inauguració tram Orís-Sora (juliol 2010)

Visita d'obres de Joaquim Nadal (febrere 2010)

Obres de desdoblament (novembre 2009)

Visita de José Montilla a Montesquiu (octubre 2009)

Visites d'obres de Joaquim Nadal (juliol 2009)

Primers treballs de desdoblament a Orís (gener 2009)