El vial d'accés a Queralbs tindrà calefacció per tal d'evitar les glaçades

L'experiència pionera forma part del projecte per eliminar el pas a nivell del cremallera

Redacció
05 de novembre del 2010
Obres per construir el pas inferior del cremallera a Queralbs.
Obres per construir el pas inferior del cremallera a Queralbs. | DPTOP
Obres per construir el pas inferior del cremallera a Queralbs. Foto: DPTOP

Queralbs tindrà la primera carretera amb calefacció de Catalunya. L'experiment innovador -a Castellar de n'Hug ho estrenaran aquest hiven als carrers- pretén evitar que es glaci la pujada d'accés al nucli urbà. Si ara ja té una pendent significativa, amb el futur pas soterrat de les vies del cremallera augmentarà fins al 12% i en cas de glaçada els cotxes tindran dificultats per pujar o baixar.

La calefacció del vial serà com un terra radiant domèstic (alimentat amb gasoil) però de grans dimensions. L'experiència forma part del projecte d'eliminar el pas a nivell de la carretera GIV-5217 a l'accés de Queralbs i que globalment suposa una inversió de 3,8 milions d'euros. Aquest divendres al migdia el conseller Joaquim Nadal ha visitat les obres que estan a ple rendiment aprofitant que el cremallera està fora de servei per manteniment.

Un calaix que es mou

Els treballs de construcció del pas inferior es van iniciar el passat mes de maig, i en una primera fase es van centrar en construir a peu d’obra un calaix de formigó de 10,5 metres d’amplada, 5,25 metres d’altura i 32,8 metres de longitud, al costat de la carretera actual.

Aprofitant l'aturada del servei del cremallera –del 2 al 25 de novembre- es fan servir 20 gats hidràulics per desplaçar el calaix formigonat (de 3.900 tones de pes) fins a la seva posició final a sota les vies. Una vegada es completi aquest procés es construirà in situ el perllongament de l'estructura de 20 metres de longitud i es procedirà a col·locar de nou les vies. El conjunt de l'obra –que també inclou un pont de vianants per sobre l'estació de Queralbs- s'ha d'acabar abans de finalitzar el primer trimestre de 2011.

Joaquim Nadal ha destacat que l'actuació forma part d'un pla global per tal de reforçar el paper de Núria com a “motor econòmic del Ripollès”. En aquest sentit ha recordat que treure el pas de vehicles del pas a nivell afavorirà la circulació de combois en un context d'increment de l'oferta hotelera al santuari i de les freqüències del cremallera gràcies al nou túnel del roc del Dui.

Joaquim Nadal ha visitat les obres, al fons, el futur vial amb calefacció. Foto: Arnau Urgell