Pren força una proposta alternativa per la variant de Sant Bartomeu de Ripoll

El director de carreteres, Jordi Follia, es compromet a estudiar el traçat més urbà que defensen tant CiU com les entitats ambientalistes

Arnau Urgell
20 de maig del 2010
CiU i els ambientalistes proposen que la variant aprofiti part de l'actual traçat de la C-17
CiU i els ambientalistes proposen que la variant aprofiti part de l'actual traçat de la C-17 | Arnau Urgell
CiU i els ambientalistes proposen que la variant aprofiti part de l'actual traçat de la C-17 Foto: Arnau Urgell

Ric i interessant debat el que s'ha viscut aquest dimecres a la tarda a la sala Eudald Pradell de l'Ajuntament de Ripoll. El director general de Carreteres, Jordi Follia, ha acceptat la invitació del consistori per explicar el projecte de variant est i, tal com diuen a la capital, “escoltar el territori”.

Follia ha definit el projecte com a “complex i amb punts difícils”. Ha exposat les dues alternatives que contempla l'estudi informatiu i ha explicat perquè es decanten per la que passa entre el tren i el riu a la zona de la Marinyosa -i no entre el tren i la muntanya-. Entre altres coses redueix la cota del viaducte per creuar el Ter en set metres i no provocarà afectacions al tren durant les obres -a l'alternativa 2 caldria construir un traçat ferroviari temporal mentre es fessin els treballs-.

Respecte a l'enllaç de can Villaura -on confluirà els quatre carrils de la C-17, la carretera de les Lloses (C-26), l'accés a Ripoll i la nova variant- ha defensat que es planifiqui a doble nivell però ha admès que inicialment pot ser de menor magnitud respecte el projectat. Precisament rebaixar-ne l'impacte és una demanda que comparteixen tant l'Ajuntament, com CiU i les entitats ambientalistes. Per Jordi Munell, tal i com està planificat, sembla “el nus de la Trinitat de Ripoll”. Finalment Follia ha considerat la proposta d'enllaç nord, a la ronda Mas d'en Bosch, com a provisional a l'espera de resoldre la connexió amb la variant supernord ja que el Ministeri de Foment n'està realitzant l'estudi informatiu.

Jordi Follia ha presentat elprojecte de variant a la sala Eudald Pradell. Foto: Arnau Urgell

Una proposta de consens?

Més enllà de les dues alternatives dels estudis informatius, al llarg del procés d'exposició pública ha pres força una tercera opció contemplada tant a les al·legacions de CiU com a la de cinc grups ambientalites – GEDENA, l'Associació Arç, l'Associació de Naturalista de Girona (ANG), el Centre d'Educació Ambiental Alt-Ter i el Grup de Defensa del Ter (GDT)-.

Santi Llagostera, portaveu dels ambientalistes, ha explicat que proposen que la variant comenci soterrada a la zona dels supermercats -per sota l'actual traçat de la C-17- tal i com passa a Mollet i a Montcada. D'allà aniria cap a la colònia Agafallops i creuaria per sobre o per sota la línia del tren. A partir d'aquest punt, enllaçaria amb la proposta de Carreteres. Aquesta alternativa suposaria eliminar l'escalèxtric de can Villaura i tot el tram de la Marinyosa que consideren que té un impacte ambiental i paisatgístic sever. “Aprofitaria millor les actuals infraestructures” ha explicat Llagostera.

Per Jordi Munell és una proposta que coincideix amb la filosofia de les seves al·legacions que apostaven per acostar la variant al nucli urbà. A més, ha considerat que “tècnicament està molt treballada i sembla viable”. Després d'una reunió dilluns amb els ambientalistes, aquest dimarts n'hi va haver una segona amb l'alcaldessa Teresa Jordà per presentar una proposta que “pugui esdevenir de consens”. Per Llagostera és l'element clau: “cal que tots els grups polítics de l'Ajuntament i les entitats estiguem d'acord amb el traçat”. Una posició que el regidor d'Urbanisme, Eudald Casas, ni ha abraçat ni ha descartat. “La tercera alternativa ens ha vingut de nou però no ens tanquem a res”. Això sí, ha advertit que acceptar-la podria suposar alentir el procés ja que caldria un nou estudi informatiu.

En tot cas, i tal com ha assenyalat el mateix Casas, “la pilota està al teulat de Carreteres”. El seu director, s'ha compromès a estudiar unes propostes que podrien rebaixar l'impacte del projecte. “Són complexes tècnicament i cal analitzar-ne la viabilitat tècnica” ha subratllat.

Ningú vol la minivariant de Caganell
De la sessió d'aquest dimecres Jordi Follia n'ha sortit amb la certesa que ningú vol -si més no per activa- la minivariant de la N-260a cap a Vallfogona pel paratge de Caganell. “Percebíem que era una demanda del territori però sembla que ens vam equivocar” ha admès. Tot i que en cap moment n'ha descartat la seva construcció ha reiterat que és un projecte independent respecte al de Sant Bartomeu i que no es farà si es constata que no existeix la demanda.

Eudald Casas, ha reconegut que “si no hi ha demanda -tant dels veïns de Vallfogona com dels barris ripollesos- no caldrà”. “Si a Carreteres els hi dius que es poden estalviar uns calerons, estan encantats” ha afegit molt gràficament. Per la seva banda, Jordi Munell ha reiterat que és “innecessària i que comporta un elevat impacte” mentre que Eudald Fajula, membre de la plataforma El Ripollès Existeix i de l'executiva local del PSC, s'ha preguntat “si té sentit destrossar el paratge de Caganell pel poc trànsit que hi circularia i el  poc guany de temps que representa”. Per Fajula, a Ripoll hi ha una “oposició raonable” a aquest projecte que contrasta amb la dels que s'oposen a la variant est -val a dir que al debat no hi ha assistit cap representant de la plataforma Salvem Sant Bartomeu-. També des dels grups ambientalistes es demana eliminar la minivariant.

La declaració d'impacte, a finals d'any
La intenció de Carreteres és enviar l'expedient a Medi Ambient al setembre per tal que a finals de 2010 emeti la declaració d'impacte ambiental. És en aquell moment que resoldran les al·legacions i si el projecte no pateix canvis substancials s'iniciarà el tràmit per encarregar els projectes constructius. Tot i que Follia no ha volgut avançar cap més data -i més tenint en compte el context de tisorada- si que ho ha fet Eudald Casas que ha situat l'horitzó del 2012 per licitar una obra que té un cost de 75 milions d'euros. Pel mig, cal no oblidar-ho, un cicle electoral amb eleccions al Parlament i municipals.

- Més informació sobre el projecte de variant
- Totes les notícies de la variant est