Redacció | Actualitzat el 04/07/2013 a les 10:38h

Catalunya consumeix 26 milions de bosses de plàstic a l'any

Encara que se n'ha reduït un 45% el consum per càpita, el comerç l'augmenta fins al 16%



Ja fa cinc anys que la Fundació Catalana per a la Prevenció de Residus, junt amb ajuntaments com Barcelona, gremis, entitats, empreses de tota Catalunya i en el context de la campanya Catalunya lliure de bosses, celebrem el 3 de juliol, Dia Internacional Lliure Bosses. La convocatòria és secundada per diverses organitzacions a nivell català, estatal i internacional, com GAIA Internacional o Zero Waste Europe, que realitzen actuacions participatives. Any rere any més gent de tot el món s'uneix per reduir el consum de bosses, símbol universal de la cultura d’un sol ús.

Quin és l’estat a Catalunya de la reducció de bosses d’un sol ús?

Segons l'últim estudi de l'Agència de Residus de Catalunya (Estudi sobre el consum de bosses de plàstic a Catalunya l'any 2011), s'ha reduït el 45% del consum per càpita de bosses de plàstic d'un sol ús en quatre anys 2007-2011, tanmateix encara es consumeixen 26 milions de bosses a la setmana, és a dir 465 bosses de plàstic anuals per llar, o 179 bosses per habitant.

D'altra banda el comerç urbà (de proximitat) ha augmentat el consum de bosses en un 16%, la qual cosa respon al fet que molts comerços segueixen lliurant les bosses gratuïtament: el comerç de proximitat reparteix el 85% de bosses de plàstic d'un sol ús consumides l'any 2011.

A diverses cadenes de supermercats s'ha estès el cobrament de la bossa, que ha contribuït a contenir el consum desmesurat de bosses, però té uns resultats limitats i, a més, el pagament (que no la taxa) no és una mesura pedagògica, ja que només visualitza el cost econòmic que li representa a l'establiment i discrimina el petit comerç.

Què proposen?

La situació actual mostra que si volem avançar en una reducció efectiva de les bosses d'un sol ús cal anar més enllà dels acords voluntaris amb els establiments. Per això la petició de la campanya Catalunya Lliure de Bosses segueix vigent: que el Govern de la Generalitat de Catalunya reguli el consum de bosses de plàstic a Catalunya a partir de l'aplicació d'una taxa ecològica de 0,20 €/bossa que gravi les bosses d'un sol ús com a mesura dissuasiva de la seva producció i consum. Proposen que reverteixi en un Fons Econòmic de Prevenció de Residus per a campanyes de prevenció de residus, promovent les alternatives reutilitzables (carretó, cabàs, bosses plegables...).

La necessitat d'aplicar mesures efectives per combatre el consum abusiu, i fàcilment evitable, de bosses té el suport de la societat civil, tal com demostra la consulta pública que realitzà la UE l'estiu de l'any 2011, en el qual més del 70% dels europeus està a favor de la prohibició de les bosses de plàstic. De fet, molts països regulen el consum de bosses d’un sol ús aplicant diverses mesures amb bons resultats de reducció de bosses: prohibició, taxa ambiental...

Demanen al Govern català i als grups parlamentaris que apliquin amb valentia aquestes mesures eficaces per incidir en la reducció de residus i ara és una bona oportunitat per a incorporar-ho en la redacció del nou Pla General de Gestió de Residus i Recursos 2013-2020 que està elaborant l’Agència de Residus de Catalunya.

Animen als comerços i a la ciutadania a deixar de consumir bosses d'un sol ús i passar-se a les alternatives reutilitzables (carretons, cabassos, bosses de roba...), com a primer pas per assolir el Residu Zero, ja que el millor residu és el que no es produeix: bossa zero residu zero!

Navega per les etiquetes

consumplàsticbossessostenibilitat

COMENTARIS

+4
-1
Solució
Anònim, 04/07/2013 a les 12:04
Si a finals dels 70 els botiguers, especialment grans superfícies, no ens haguessin acostumat a la "comoditat" de les bosses de plàstic, ara no seríem on som.

Aquí l'única solució passa per cobrar, no només a les bosses, una taxa ecològica pel reciclatge o destrucció. Què costa el reciclatge o la neteja provocada per les bosses? Doncs tants diners dividit per tantes bosses, dóna a tant per bossa que ha de pagar el fabricant.

Això, torno a dir, no només amb les bosses. Ja veuríeu que ràpid se solucionava i tornàvem al cistellet.
+4
-3
Mentides
Anònim, 04/07/2013 a les 13:02
Hi ha tantes mentides i desinformació en aquest article, que em costarà ser breu:
Bosses d´un sol ús? Qui ha dit que no es puguin fer servir més d´una vegada? I quan ja no es puguin fer servir més, es llencen al contenidor groc i es reciclen totes, al 100%. Una altra cosa és que la gent sigui porca i les llenci a qualsevol lloc.
Cap comerç lliura les bosses gratuïtament. El preu d´aquestes està repercutit en el preu dels productes que comprem (com també els dels salaris, l´electricitat i totes les despeses del comerç). Vaja, i qui no ho faci, perd calés.
La pràctica de cobrar les bosses, per tant, és purament económica, no ecològica. Carrefour ha fet un negoci rodó. Cobra les bosses 2 vegades i amb un marge del 400%.
I per no parlar de les bosses de "rafia" que venen a preus astronòmics, o la "de patata": Sento decepcionar-vos, però el 95% de la composició d´aquestes bosses és plàstic.
Tornar al cistellet? Proveu de barrejar les cireres amb les olives a dins sense la separació del plàstic. El gust que tindrà tot plegat no l´iguala ni el Ferran Adrià.
Seguiria, però tinc feina...
+1
-1
Pobret
Anònim, 04/07/2013 a les 14:54
Tu no has anat mai a comprar amb un cistellet, oi nenet? És que jo ja tinc una edat i sí que ho recordo. I compràvem cireres, olives i, si s'esqueia, els ous dels Ferran Adrià.
+2
-1
Al pobret anòmim de les 14:54
Anònim, 04/07/2013 a les 19:04
Veig que només t´has quedat amb l´anècdota del cistellet, sense rebatre cap dels altres arguments. Perdona que dubti de la teva edat, no crec que siguis tant vell. No estic en contra del cistell, cabàs o del què sigui. Tothom que faci el què vulgui. Ah! tampoc em crec que fotis els ous, les olives, les cireres i els seitons en vinagre en una pila dins del teu cistellet. Potser ho emboliques amb paper (moooolt ecològic el paper, sí). Informa´t, per exemple, dels costos de reciclatge del paper i del plàstic. I no només en termes econòmics, sinó energètics, de despesa d´aigua... Ei! i que la sang per fer transfussions la guardin en càntirs. Mira, em rebenten les prohibicions i les difamacions ignorants; sempre ha sigut més fácil difamar i prohibir que educar.
+2
-1
Empastifament gobal - quina vergonya d'herència
Segador, 05/07/2013 a les 02:50
Els plàstics acaben surant al mar (al Pacífic Nord ja hi ha un petit continent de plàstics flotants, vegeu

%C3%A0stics) i al fons marí (vegeu

, o cerqueu).

Exemple de l'efecte sobre la fauna:




però molt sovint els animals moren per sufocament. També cal recordar que els plàstics no es degraden ràpidament, sinó que romanen durant segles, només es van fragmentant. De tota manera van alliberant additius que contenen, o concentrant contaminants de l'aigua que després ingereixen animals que acabem consumint (vegeu

Marine_debris#Environmental_impact)


+1
-1
Plàstic, problema per a la humanitat
Anònim, 05/07/2013 a les 11:04
ÉS vergonyós. A casa només som tres i omplim cada dia el contenidor de plàstics. Tot va embolcallat amb plàstic. Ja sense tenir en compte les bosses. Trobes plàstics per tot arreu, enganxats als arbres, pel camp, les carreteres, ... Vergonyós.
+2
-1
Al Segador
Anònim, 05/07/2013 a les 11:36
Benvolgut Segador, sense negar el què tu dius respecte al món marí, creus que la culpa és només de les bosses? És a dir, no creus que la responsabilitat la té el fill de puta que llença la merda al mar (siguin bosses, o qualsevol altra cosa)? És d´això del què em queixo. És molt fácil dir que les bosses maten animals, però ningú assenyala l´autèntic culpable: el porc que les llença.
Les bosses no alliberen additius (bàsicament, pq no en porten CAP), ni calor, ni gasos. De fet, no hi ha CAP estudi científic que ho demostri (senzillanment, pq no alliberen res, són inertes). I això que tarden segles a degradar-se, tampoc està demostrat científicament. De moment, no passa de ser una llegenda urbana. No oblidem que la bossa de plàstic més antiga no passaria de 45 anys... si és que encara existeix.
+0
-0
Està clar
Anònim, 05/07/2013 a les 14:30
El que sí que està clar, senyor defensor de les bosses i defenestrador de les prohibicions (suposo que també la que prohibeix vomitar al mig del carrer), és que les bosses de plàstic que tu afirmes que són tan bones de reciclar acaben als carrers, al camp i a la mar.

I el problema, nenet (que jo sí tinc una edat a diferència de tu), és que si un full de paper amb el que s'han embolicat les olives, els seitons i els ous del Ferran Adrià, acaba per terra, al cap d'una setmana ja ha sigut degradat completament perquè la cel·lulosa és orgànica.

Què? Tens cap més pregunta, ecologista de pa sucat en oli?
+0
-0
poca feina
ciutada, 05/07/2013 a les 18:03
Que tenim poca feina, que ara ens dediquem a parlar de les bosses de plàstic.

Jo ja fa temps que no reciclo.

Mentres no m'abaixin la quota que pago de deixalles, que triin les deixalles els de l'ajuntament.

Es una vergonya, amb la taxa que paguem i a sobre volen que els tribem les deixalles.
+0
-0
Una neneta
Anònim, 08/07/2013 a les 14:06
No crec que el "nenet" volgués defensar les bosses de plàstic. Més aviat crec que protestava, perquè ens venen les coses en nom de l'ecologia, i nosaltres, ens les traguem de tres en tres!!
Nosaltres també omplim cada dia la brossa dels plàstics amb envasos, llaunes, etc... ara, de bosses de plàstic poques, ni ara ni abans de fer-les pagar, simplement, perquè si que les reutilitzavem: per tornar a comprar, per posar coses que suquejen al carro de la compra, com a bossa de escombreries (en comptes de comprar-ne)...
Ara que les hem de pagar, i ja no en donen a les botigues, continuo omplint la brossa dels plàstics al mateix ritme... Jo també penso que la culpa no és de les bosses, i si de la gent. I aquí, l'únic que hi ha guanyat són les grans superficies comercials.
Ara, si anant a comprar amb el cistell us fa sentir millor, me'n alegro, però la gran majoria de la gent, hauria de sortir de casa amb aquest cistell ple de tuperware per ficar-hi el peix, la carn, botelles de vidre per posar-hi la llet, etc... si realment, volem disminuir la quantitat de plàstic.
+0
-0
Què farem sense bosses?
Candela, 11/07/2013 a les 18:42
Els catalans som una societat que ens costa canviar d'hàbits. Mentre a la resta d'Europa i part de l'estat espanyol, ja no utilitzen bosses de plàstic, nosaltres -perdó, alguns -, s'entesten en les virtuds de la bossa de plàstic, carregats com a burros pel carrer alguns amb els braços penjant amb les bosses. Altres desvien l'atenció de l'anunciat del tema bosses i passen a altres qüestions de brutícia o més ben dit de manca de civisme, per no abordar la manca de capacitat d'adaptar-se.
És una qüestió cultural i cívica, com el reciclatge.