Nació Manresa | Actualitzat el 23/01/2012 a les 20:58h

El nou iOn de Peugeot arriba al Bages

Zero emissions, zero consum de combustible i silenci absolut de rodadura. El Peugeot iOn, que pot carregar-se en qualsevol dels endolls de casa, ha arribat ja al concessionari Sarauto carregat d'arguments convincents en el capítol medioambiental

El nou iOn de Peugeot sortint de Sarauto. Foto: Àlex Gómez Ribera

Les previsions del sector automobilístic apunten que cap el 2025 el mercat dels cotxes elèctrics superarà el 10% de les vendes totals. Durant la pròxima dècada, doncs, més d'un milió de vehicles absolutament respectuosos amb l'entorn recorreran Europa. Toca canviar el xip i acceptar l'evolució de les coses. Al concessionari Sarauto de Sant Fruitós, que ho saben, ja fa temps que tenen cotxes amb la tecnologia que ha de fer realitat aquesta tendència. El plantejament casa perfectament amb la voluntat dels governs de reduir emissions i rebaixar la dependència del cru, dels fabricants a no renunciar a aquest nou pastís suculent i dels productors d'energia elèctrica, d'esgarrapar beneficis a través del flamant negoci de les recàrregues.

L'iOn que avui us presentem és el vehicle elèctric estrella de Peugeot. De marcat caràcter urbà i fabricat al Japó de la mà de Mitsubishi, fa quasi d'un any que es comercialitza amb una excel·lent relació habitabilitat/mida. Homologat per a quatre places, se sustenta sobre una plataforma pensada exclusivament per a ell i munta una carrosseria de cinc portes. No fa soroll ni contamina. Funciona a base d'electricitat, reserva una autonomia d'uns 130 Km, es desplaça a velocitats de fins a 120 Km/h i passa de 0 a 100 Km/ en 15,9 segons. Els de la marca del lleó asseguren que, qui el tingui, gastarà una mitjana d'un euro i mig cada cent quilòmetres, quasi set vegades menys que un vehicle convencional de les mateixes característiques.

Quan el veus en directe, l'estètica és el primer que et crida l'atenció. L'iOn pràcticament no té morro. La seva silueta, força original, recorda vagament la dels monovolums. De línies arrodonides i amb un gran parabrises inclinat, no cal que li busquem el tub d'escapament perquè no en porta. Ni tampoc roda de recanvi. Les quatre que es mantenen en contacte amb el paviment són convencionals però de diferent amplada. Les dues del davant, direccionals, més estretes i les del darrera més amples, per garantir-li la motricitat ja que és aquest eix el què empeny.

A dins, un quadre de comandaments digital agrupa tres indicadors circulars que anuncien la velocitat de marxa, el grau d'eficiència de la conducció que practiquem i l'autonomía de la bateria. A dins del Peugeot iOn s'hi poden encabir perfectament quatre adults i encara ens quedarà un maleter proporcionat que, per sota, amaga els acumuladors de càrrega d'ions de liti. 88 cèl·lules de 330V que, situades arran del terra en un compartiment estanc i rígid, rebaixen el centre de gravetat sense interferir en l'espai reservat per a les maletes. L'iOn tampoc duu pedal d'embragatge ni canvi de marxes. Allí on buscaries la palanca hi ha un selector similar al dels cotxes automàtics que serveix per dirigir el moviment, endavant o endarrere, o bloquejar-lo en els estacionaments.

A la pràctica, els 64 CV que declara sorprenen en acceleració perquè proporcionen una empenta molt similar a la dels autos de gasolina amb les mateixes prestacions i mida, però sense fressa ascendent. Munta una arquitectura de suspensions més aviat dura. Una mica també per efecte de l'eix rígid posterior. En qualsevol cas, no hi hem notat gronxaments laterals desagradables ni llacunes remarcables en l'apartat del confort. Ben insonoritzat i prou lluminós, agrairíem una millora de la percepció que generen alguns dels seus acabats i, sobre tot, les llacunes existents quan a autonomia i preu de venda. L'iOn acusa hipotètics abusos en l'apartat de climatització perquè, en no dur mecànica tèrmica, necessita el servei d'un motor suplementari per refrigerar o escalfar l'habitacle. També nota les mitjanes sostingudes per sobre dels 100 Km/h i les temperatures exteriors extremes. No està pas preparat pels desplaçaments quilomètrics però ofereix unes prestacions molt decents i la possibilitat de moure'ns en l'àmbit urbà sense haver-nos de gratar la butxaca. Gira en només 4,5 metres i s'estaciona en forats verament reduïts. Munta un sistema optimitzat de recuperació d'energia que aprofita les fases de desacceleració i les frenades i, per estalviar-nos estrés a l'hora d'alimentar-lo, fa servir endolls convencionals per a la recàrrega. Com si fos el mòbil que portem tots a la butxaca!

Amb només 6 hores de connexió es torna a omplir completament la bateria. Un "repostatge express" de mitja hora emmagatzema el 80% de la capacitat energètica i, en 15 minuts es pot fer una recàrrega ràpida de pràcticament la meitat del mòdul. Les operacions en hores vall reduiran encara més la nostra factura energètica. La frontera entre quedar-se'l o no la marca l'escassa xarxa de punts públics per alimentar l'iOn i el cost d'adquisició del vehicle (30.000 euros) que no arriba ni a maquillar-se amb els 6000 euros d'ajut que promet el govern.

A favor:

  • Zero emissions amb prestacions homologables a un cotxe de gasolina
  • Es pot carregar normalment a la xarxa elèctrica domèstica
  • Recupera el 80% de la reserva de bateries en només 30 minuts

En contra:

  • No pot fer trajectes quilomètrics d'una sola tirada.
  • Nivell d'acabats i duresa de les suspensions
  • Te una tarifa encara poc competitiva tot i els ajuts estatals

Fitxa tècnica
Motor: elèctric
Bateria: Ions de liti
Pes: 1600 quilos
Garantia: 4 anys pels components elèctrics i la cadena de tracció
Preu: 30.000 euros

Notícies relacionades

Navega per les etiquetes

sarautopeugeotBagescotxe elèctriciOn

COMENTARIS

+0
-0
Preus i xarxa
Ferranet, 25/01/2012 a les 20:34
Em moro de ganes de poder ocnduir un cotxe elèctric, però els preus són elevadíssims i l'absència d'una xarxa adequada de punts de recàrrega fa que fins i tot els més compromesos no hi podem optar.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Enquesta
Quina és la millor opció per als boscos cremats
      Vots emesos: 480
Agenda

» Del 25/03/2017 al 31/12/2018, De dilluns a divendres: de 12.30 a 13.30 h
Dissabtes i diumenges: de 12 a 14 h

Visites al Criptopòrtic de la Domus dels Mosaics d'Empúries
 Conjunt arqueològic d'Empúries (L'Escala)
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: