Redacció | Actualitzat el 22/10/2011 a les 11:08h

Menys trànsit = menys contaminació

Tots els estudis conclouen que la forma més eficaç de lluitar contra la contaminació urbana, especialment preocupant a les grans zones metropolitanes com les de Barcelona o Madrid, és reduint el trànsit de vehicles a motor

La pol·lució que emeten els vehicles motoritzats s'ha de reduir dràsticament, segons Ecologistes en Acció

El nou Pla de lluita contra la contaminació de la Generalitat, encara que contempli alguna mesura positiva, no servirà per netejar l'aire que es respira a la regió metropolitana.

Una de les grans mancances de l'Estat espanyol per lluitar contra la contaminació de l'aire és la inexistència de plans eficaços contra aquest greu problema de salut pública. La major part de les administracions no disposen de plans amb aquest objectiu, o bé són inadequats. Per la seva banda, el Ministeri de Medi ambient, Mitjà Rural i Marí encara no ha aprovat el seu promès Pla Nacional de Millora de la Qualitat de l'Aire.

El nou Pla de millora de la qualitat d'aire (2011-2015) presentat recentment pel govern de Catalunya contempla mesures voluntàries i incentius que perpetuen l'actual model de mobilitat insostenible. A més, traspassa la responsabilitat als Ajuntaments d'imposar mesures que redueixin la contaminació, p. ex. restringint el trànsit de vehicles a les ciutats de més de 100.000 habitants.

Ecologistes en Acció de Catalunya denuncia que la Generalitat derivi la responsabilitat als Ajuntaments –a més, de manera no vinculant– perquè l'escala dels problemes de mala qualitat de l'aire que afecten fonamentalment a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (40 municipis) exigeixen mesures coordinades entre totes les administracions.

D'altra banda, el Pla contempla descomptes en peatges per als cotxes amb alta ocupació o “nets” (es a dir, menys contaminants) i ajudes per promoure la compra de motos elèctriques (s'espera amb cert optimisme, que a l'any 2020 el 70% de les motos que es matriculin siguin elèctriques). Aquestes mesures s'anuncien al mateix temps que s'estan realitzant fortes retallades socials i es prioritza la moto per sobre del transport públic, el gran absent d'aquest Pla. I convé no oblidar que les motos de dos temps poden ser encara més contaminants que els automòbils. O que les conseqüències en accidentalitat i congestió a Barcelona seran greus tenint en compte que la ciutat comtal és una de les ciutats europees amb més alta densitat de vehicles i la que té la taxa de motos més elevada.

Però, a més, s'oblida que bona part de la contaminació que generen els vehicles no prové del tub d'escapament , sinó de les partícules que es desprenen pel desgast de les pastilles de frens, dels pneumàtics, de la pols dipositada en l'asfalt i que es volatilitza de nou al pas dels vehicles. És a dir, encara que una part important del parc mòbil fos elèctric, seguiria contribuint en una res menyspreable mesura a la contaminació de l'aire.

D'altra banda, la Generalitat va inaugurar aquest any dues noves centrals tèrmiques de cicle combinat a Sant Adrià del Besòs i al Port de Barcelona, que augmentaran les emissions contaminants a l'àrea metropolitana de Barcelona. Mentre l'impuls a la producció d'energia a Catalunya es basi en les centrals tèrmiques i nuclears, s'estarà falsejant la realitat quan es parla del transport elèctric com a alternativa de mobilitat sostenible.

Finalment, el Pla recull que s'establiran acords no vinculants amb les indústries del sector industrial i energètic per reduir activitat en el que anomenan “episodis” de contaminació atmosfèrica. Com resultat només podem esperar més fum i col·lapse del transport públic, que a més de sofrir retallades (per exemple, s'han eliminat algunes rutes d'autobús en polígons industrials o la paralització del tram central de la línia 9 del metre) , augmentarà la seva demanda actual en el context de crisi i augment del preu dels combustibles.

Per tot això, Ecologistes en Acció reitera que, a Barcelona i la seva àrea metropolitana, reduir la contaminació és sinònim de reduir el tràfic. I aquest i no un altre ha de ser l'eix fonamental de qualsevol Pla eficaç per netejar l'aire.

Totes aquestes qüestions i moltes altres seran debatudes per diferents experts al Congrés Confederal d'Ecologistes en Acció , que sota el lema "Ecologisme Social: Transformar en la Crisi", es celebrarà a Barcelona del 2 al 4 de desembre d'aquest any.

Navega per les etiquetes

trànsitcontaminacióBarcelonaMobilitat

COMENTARIS

+0
-0
+ transport públic
Anònim, 23/10/2011 a les 00:39
I lamentablement l'Ajuntament de Barcelona no sembla que vulgui apaivagar el trànsit de la Diagonal amb el pas del tramvia de punta a punta, ni vulgui completar el mapa d'àrees verdes, ni posar en marxa millores de transport públic com la xarxa de retbús i extensió de zones 30, ni té intenció de treure les motos de les voreres i sí, en canvi, de promocionar-les deixant-les passar pel carril bus! Si més no, aquest és el panorama que n'he tret llegint la premsa en aquests 100 dies de govern.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Enquesta
Quina és la millor opció per als boscos cremats
      Vots emesos: 685
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: