Redacció | Actualitzat el 15/09/2011 a les 13:21h

El GOB Menorca considera un error abandonar el Pla insular de la costa

Vista aèria des Canutells. Foto: GOB.

Sembla que el nou equip de govern del Consell Insular té la intenció d'abandonar tota la feina que s'havia fet per ordenar l'ús nàutic del litoral de Menorca. Seria un gran error que es giraria en contra dels usuaris d'aquest litoral, tant els que van en barca com el que hi arriben des de terra.

Un dels principals problemes que pateix el litoral és la dispersió de competències. Algunes coses són competència de Costes, d'altres de Capitania Marítima, el port de Maó depèn del Ministeri de Foment, la resta de ports depenen del Govern Balear, altres ordenacions es fan a petició dels ajuntaments, el Consell ha d'autoritzar segons quins usos, etc.

Aquesta manca de coordinació s'ha traduït, en les darreres dècades, en dues dinàmiques ben conegudes. Per una banda, les zones no ordenades han anat patint saturació d'embarcacions i conflictes entre diferents usos. Un bon exemple ha estat Es Grau, fins que el Pla Insular de Costa ha permès començar a endreçar-ho.

L'altra dinàmica s'ha donat a les zones que s'han ordenat, als ports o a algunes cales. Les concessions a empreses privades, sense cap altra mirament que el maximitzar l'entrada de diners, s'ha traduït en uns preus abusius, que sovint han acabat desplaçant moltes embarcacions a zones no ordenades. Un bon referent d'aquesta trista manera de gestionar ha estat el port de Maó.

Per solucionar aquests problemes, cal la implicació d'una administració que tengui realment visió d'illa. Perquè l'activitat nàutica no es circumscriu al punt on es té l'amarrament, sinó que es mou al llarg del litoral. I també han de formar part de la solució els col·lectius implicats en la matèria: empreses nàutiques, usuaris, organitzacions que operen al litoral...

Idò tot això s'havia iniciat amb el Pla Insular de la Costa. La coordinació entre administracions i la participació dels agents socials implicats. Les primeres diagnosis mostren (en fotografia) més de 5.000 barques a la costa, una gran quantitat d'ancoratges sobre posidònia i zones protegides, platges saturades de barques sense quasi espai per als banyistes. Coses que es poden solucionar si es va treballant per imposar el sentit comú en l'ús del litoral.

Les experiències des Grau i Canutells, tot i que millorables en alguns aspectes, han representat una nova manera de fer les coses. Gestionades per associacions sense ànim de lucre, evitant l'afectació sobre zones d'interès natural, buscant la compatibilitat entre usos nàutics i la conservació del paisatge i la biodiversitat. Aquesta ordenació progressiva permet anar regularitzant la situació irregular de molts usuaris i, a més, és molt positiva per a les empreses nàutiques menorquines. Ben al contrari que quan surten grans concessions, que són captades per empreses externes que imposen preus astronòmics.

Tot just s'havia començat a avançar en aquest sentit i no respon a cap lògica que un canvi de color polític sigui la justificació per abandonar-ho a mig camí. El repte d'ordenar el usos nàutics segueix sobre la taula i és el Consell Insular qui l'ha de liderar.

Navega per les etiquetes

MenorcaPla insularcostaGOB

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Enquesta
Quina és la millor opció per als boscos cremats
      Vots emesos: 796
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: