Redacció | Actualitzat el 27/06/2011 a les 20:47h

Pelegrí diu que el Govern promourà la rendibilitat dels boscos

El conseller d'Agricultura defensa que la conservació dels boscos no ha de ser una "limitació per al seu aprofitament"

El conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, ha presidit la inauguració de l'Any Internacional dels Boscos al Monestir de Montserrat. Foto: Mar Martí/ACN.

El conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, ha afirmat aquest dilluns a Montserrat que els boscos han de gestionar-se i estar ben conservats però que aquesta conservació "no ha de suposar una limitació al seu aprofitament". Pelegrí, que ha presidit la inauguració oficial de l'Any Internacional dels Boscos a Catalunya, ha destacat que el país ha de superar el mite que els boscos "no es poden tocar" i ha defensat que s'ha de trobar l'equilibri "entre la intervenció humana i l'acció de la natura". Durant l'acte s'ha fet pública la Declaració de Montserrat , subscrita per la Generalitat i les principals institucions i entitats forestals del país.

Pelegrí ha participat aquest dilluns al Monestir de Montserrat a la inauguració oficial de l'Any Internacional dels Boscos 2011. El conseller ha explicat que aquest esdeveniment té per objectiu "sensibilitzar la opinió pública sobre la importància de la gestió sostenible i la conservació dels boscos". A més, Pelegrí ha afirmat que Catalunya, com a país eminentment forestal, participarà activament en aquest esdeveniment.

El conseller ha defensat que els boscos han d'estar ben conservats però ha remarcat que aquesta conservació "no ha de suposar una limitació per al seu aprofitament". En aquest sentit, Pelegrí ha dit que és possible compaginar el respecte cap a la natura amb el creixement econòmic.

Per aquest motiu, el conseller de Medi Ambient ha dit que el Govern vol promoure una política de "conservació i protecció" però al mateix temps de "rendibilitat i aprofitament" dels boscos. Per Pelegrí, els boscos han de ser una "font de riquesa", de "creació de llocs de treball" i de "fixació de la gent al territori".

Declaració de Montserrat

En el transcurs de la presentació de l'Any Internacional dels Boscos s'ha fet pública la Declaració de Montserrat , subscrita per la Generalitat i les principals institucions i entitats forestals del país. La declaració conté diferents missatges que es difondran a tots els actes que es facin en motiu de l'efemèride.

Alguns dels punts destacats de la declaració són que Catalunya és un país de boscos, ja que el 60% de la superfície és forestal i el 50% del total del país és arbrat. A més, els sotasignants de la declaració constaten que els boscos són la principal infraestructura verda del país i que proporcionen beneficis ambientals i socials clau per al desenvolupament sostenible de Catalunya.

"Catalunya, país de boscos sense saber-ho"

L'ambaixador de l'Any Internacional dels boscos, el doctor Martí Boada, ha pronunciat la conferència "Catalunya, país de boscos sense saber-ho". En el seu parlament, Boada ha expressat que malgrat a Catalunya hi ha moltes informacions científiques relacionades amb els boscos, la població "no té la idea que Catalunya és un país de boscos". Boada ha afirmat que la superfície forestal de Catalunya és del 62% i que ocupa 1,9 milions d'hectàrees.

Boada ha destacat que a Catalunya s'ha de superar la idea que "tocar els boscos" és un element negatiu i s'ha preguntat si volem que el territori quedi totalment cobert pels boscos. Amb tot, l'ambaixador de l'Any Internacional dels Boscos ha defensat que les àrees forestals són "claus" per la vida al planeta, ja que "sense boscos no podríem viure".

COMENTARIS

+10
-13
Lluitem contra la natura! destruim-la!
petrus, 27/06/2011 a les 21:13
Hi ha gent i polítics que son antiecologistes actius. Quan poden fer alguna política a favor o en contra la natura, la fan en contra.

Diu: "ha destacat que el país ha de superar el mite que els boscos "no es poden tocar""

Ens diu que els boscos no s'han sabut gestionsar durant milions d'anys i que hem d'anar nosaltres a "gestionar-los". Encara que sigui ruïnòs. Tot sigui per destrossar l'ecologia!
+7
-7
Deplorable !!
J.R., 28/06/2011 a les 07:14
El comentari del Petrus es deplorable. Aixi ens va !!!
+6
-8
Increïble que es deixin desegnar les ADF
Anònim, 28/06/2011 a les 08:23
Boscos rendibles i sense ADF. Amb les retallades que heu fet a la Generalitat (60%) i les que fareu a les Diputacions, els boscos seran pastura pels focs.
+6
-7
pel Petrus
jep, 28/06/2011 a les 09:04
Petrus , si no vols anar a l'escola al menys escolta a la gen gran del bosc.
+6
-0
ADF
Anònim, 28/06/2011 a les 09:06
No té res a veure la gestió forestal amb el finançament de les ADF, barregem la velocitat amb el tocino
+10
-1
sigueu lògics
petrus, 28/06/2011 a les 10:18
JR-Jep-anonim: Seria interessant que m'expliquessiu perquè hem de estassar boscos i perquè abans que els humans no hi fóssim els boscos no tenien gaires problemes.

Perquè a la selva Amaçònica només crema les zones que han esclarit?

...
+4
-1
MES CONEIXEMENT
Anònim, 28/06/2011 a les 10:59
El Petrus deu tenir raó. Els nostres boscos són capaços de autogestionar-se sols, però llavors no podem intervenir-hi per res: ni boletaires, ni ciclistes, ni quads, ni excursionistes, ni camins, ni urbanitzacions, ni caçadors, ni vailets per contenir els animals que pasturen, ni apagar focs, és a dir, nosaltres tots tancadets a la ciutat, i sense poder sortir-ne... Vinga, home! no siguem il·lusos. Vivim a la societat que vivim, i ens agradi o no, intervenim negativament sobre els boscos, i per tant, també hi hem d'intervenir per contrarestar-ho.
I per cert, comparar la selva amazonica amb el bosc mediterrani és com comparar el desert amb el pol nord: efectivament, els dos són al mateix planeta....
+2
-3
Ser lògic vol dir ignorant?
Logic, 28/06/2011 a les 11:14
Petrus, de tot el que dius no té cap lògica. El que preocupa més, és que com tu, hi ha una immensa majoria de gent, que sense saber del que parlen, és dediquen a opinar i el pitjor, després, els encarregats de gestionar els nostres boscos se'ls escolten.
No m'estendré a contestar els teus comentaris, però t'agrairia que en un futur, si has d'opinar, millor t'informes abans. I un consell: no tot el que expliquen aquestes ong ecologistes és sempre veritat
+6
-0
Decreixement o Barbàrie
Anònim, 28/06/2011 a les 12:15
"Pelegrí ha dit que és possible compaginar el respecte cap a la natura amb el creixement econòmic" Quina pena que encara estiguem gestionats per aquestes èlits psicòpates mundials que segueixen la llei fundamentalista-religiosa i liquidacionista planetària del creixement econòmic il·limitat..


+3
-1
Part de les respostes son de ADF
petrus, 28/06/2011 a les 13:25
Anònim, 28/06/2011 a les 09:06
Dius que no te res a veure la gestió forestal amb les ADF...

I tant! i perquè et creus que contesta tota aquesta gent? perquè son d'ADF i cobren per fer gestió forestal... per exemple incrementant el risc d'incendi al despullar l'herba dels sota els arbres a les línies elèctriques.
+2
-4
...emprant la lògica
Marc, 28/06/2011 a les 14:16
Petrus, en el teu plantejament s'hi troba implícita la resposta:
cal gestió perquè hi ha acció humana.
+2
-4
Conec profundament el bosc
petrus, 28/06/2011 a les 19:46
I els que dieu que s'han de gestionar, probablement sou adf's, propietaris forestals a la recerca de la subvenció, o algú que s'ha deixat convèncer.

Totes aquestes activitats humanes que dius que s'hi fan, si es procura que no hi hagi destrucció, no implica que s'hagi de "mantenir o netejar el bosc" que és sinònim a deixar el bosc amb una baixíssima biomassa i etermanemt bosc jove i inflamable. Mai s'arriba a bosc adult. Un parc natural hi va quanitat de gent i no s'ha de mantenir.

Sobre el tema de l'Amaçones, amb algunes coses sí que es pot comparar amb el bosc mediterrani o semi continental que tenim per aqui. I és amb l'exemple que els incendis forestals a l'Amaçones només es produceixen a la zona on el bosc no és espès, que s'ha esclarit.
Als llocs on el bosc és espès és molt resistent al foc, ja que en el seu interior sempre s'hi conserva una mica d'humitat.
Això val per a Catalunya. Els boscos més espesos, com els alzinars adults, els incendis s'apagen amb una pixarada. Hi han estadístiques que ho mostren. La diferència de combustibilitat entre boscos d'alzina adults i boscos esclarissats de pi és immensa.
Quan estem esclarissant un bosc estem augmentant el risc d'incendis.

I em direu: però els propietaris hi han de fer negoci!
El millor que pot fer la Generalitat és donar una almoïna als propietaris en compensació dels 4 cèntims que en faran, i que no toquin el bosc.
És absurd voler tenir un rendiment quan aquí s'obté entre 1 i 3 m3 per hectàrea i any i al nord d'Europa, se n'obtenen 10 m3.
+4
-0
El bosc i els humans
Jan, 29/06/2011 a les 09:09
Hola a tots,

Com bé sabeu, l'home i el bosc sempre han estat lligats. Ara no tant, però anys abans l'home i el bosc eren uns grans aliats i els dos es beneficiaven de les accions d'un i altre. L'home netejava el sota bosc (cosa que afvoreix la biodiversitat del bosc)i alimentava el seu bestiar. També aprofitava la seva fusta per poder fer un foc a casa.Però de manera sostenible. Jo encara conec gent de pagès que té alzinars i que un cop a l'any realitza una poda per poder fer foc durant l'hivern. Us puc assegurar que les podes afavoreixen els arbres, l'espai, i incrementen notablement la biodiversitat.

Els boscos s'han de tocar! Però s'han de tocar per les nostres necessitats, s'han de tocar quan toca, s'han de tocar a fí de bé de les dos parts: l'home i la natura. Si sortiu sovint pel camp, es veu molt clarament quan un bosc és bo o és dolent.

Però repeteixo, el bosc s'ha de gestionar d'una manera correcte sense perjudicar NINGÚ!
I només una cosa...la gestió del bosc és un acte meravellós d'ecologia. Que aquí hi ha algún ecologista que no s'ha mogut de la ciutat.

Però de debò que beneficia les dues part i l'enrriqueix!!
+1
-0
malfieu-vos
Anònimus, 29/06/2011 a les 20:54
Quan el polític diu que cal conjugar el rendiment amb la conservació... malfieu-vos
+2
-0
Gestió
Ginko, 30/06/2011 a les 13:38
Estic totalment d'acord amb el Jan. Evidentment, no tota la gestió que és du a terme en aquest país ha sigut correcta, però això no implica que no s'hagi de fer.
En quan als comentaris del Petrus, diuen de tot menys coneixement per les masses forestal.... a veure si ara les probabilitats de que una massa sofreixi un incendi només són proporcionals a la densitat d'aquestes? i el clima, la topografia, la pressió antropica, la espècie.... no influeixen???? És descabellat!
I com m'imagino de molts que escriuen aquí, ni sóc propietari, ni adf, ni funcionari... tan sols un simple enginyer forestal i llicenciat en ciencies ambientals.... que m'he deixat convencer pels molts articles, lectures i anys de coneixement i experiència sobre els boscos mediterranis...
+2
-0
Twnim uns boscos importants
Anònim, 02/07/2011 a les 23:47
Cal seguir així.I si es poden rentabilitzar per les noves necessitats amb biotecnologies millor