Xavier Borràs | Actualitzat el 20/05/2011 a les 16:42h

El Ferreret: un pioner veler elèctric sense fums ni sorolls



Funciona amb un motor alimentat per unes plaques solars i un aerogenerador, un sistema de propulsió innovador que incorpora unes bateries d'alt rendiment

Galeria de Fotos.


Aquest matí, coincidint amb el Dia Marítim Europeu, s'ha presentat —primer a l'Auditori del Port de Barcelona i, després, al Moll de la Fusta—, El Ferreret, el primer veler elèctric que funciona amb un motor alimentat per unes plaques solars i un aerogenerador, a més d'un sistema de propulsió innovador que incorpora unes bateries d'alt rendiment. No fa fums, no empudega els qui hi viatgen, no fa soroll i en quinze anys no gastarà en manteniment i combustibles fòssil ni la meitat d'un veler similar amb motor d'explosió. I és fet tot per catalans.

D'esquerra a dreta: Miquel Ventura, Joan Carles López, Xavier Prats i Rafael Claret. Foto: X.B.C.

Adolf Romagosa, gerent de la Gerència Urbanística Port 2000 del Port de Barcelona ha presentat els participants en l'acte, que s'ha fet a mig matí a l'Auditori del Port de Barcelona: Miquel Ventura, director de la Fundació Mar, Joan Carles López, director comercial d’Innovanautic, Rafael Claret, responsable de les col·laboracions amb entitats de l’Obra Social d’Unnim i Xavier Prats, director tècnic d’Innovanautic. Cap a la una, el veler, amarrat al Moll de la Fusta, ha salpat fins al Moll Vell per fer una passejada amb els periodistes.

El Ferreret, aquest matí, atracat al Moll de la Fusta. Foto: X.B.C.

El veler El Ferreret s'alimenta amb tres plaques solars de 175 w cada una i un petit aerogenerador, incorpora, per primera vegada al món, una bateria que utilitza un sistema anomenat ZEBRA, basat en un electrolit de sal fosa i sals de níquel, components molt abundants al planeta; és 100% reciclable i d'una vida molt més llarga que les tradicionals d'AGM o les de liti.

Els elements que conformen la tecnologia instal·lada al vaixell ja existien en el mercat i el que ha fet Innovanautic, empresa encarregada de la part tècnica del projecte, ha estat “integrar-los i aconseguir-ne el millor rendiment possible perquè puguin tenir una sortida comercial i implantar-se progressivament en la fabricació i venda d'embarcacions”, com comenta Xavier Prats, que n'és director tècnic. També han desenvolupat expressament un potent software de gestió per a vaixells. Tot plegat, conforma un sistema de navegació sostenible, sense costos ambientals, que ja es pot comercialitzar.


Amb el nou sistema de propulsió, la Fundació Mar, que ha comptat amb
el suport de l'Obra Social d'Unnim per tirar endavant la iniciativa, està decidida a demostrar que “una navegació silenciosa i lliure de CO2 és possible”, l'eslogan de la ruta que està portant a diferents punts de la costa catalana el vaixell per donar a conèixer la seva tecnologia i “per conscienciar la població en general i els empresaris i professionals del sector que la continuïtat de l'activitat nàutica passa per l'ús d'energies no contaminants i sostenibles”, ha manifestat Miquel Ventura.

Després de Barcelona, El Ferreret continuarà el seu periple pels ports de Vilanova i la Geltrú (24 de maig); i Salou, amb motiu de la Fira Marítima de la Costa Daurada (27-29 de maig).

Quan acabi la ruta, el projecte, engegat fa tres anys, preveu l'organització d'una exposició itinerant sobre els elements que integren el sistema aprofitant tots els materials que s'estan recollint en les presentacions i que es publicaran a Internet per obtenir-ne la màxima difusió possible. D'altra banda, la Fundació Mar ja ha començat a treballar en una nova iniciativa junt amb Innovanautic i la Universitat Politècnica de Catalunya per aconseguir construir un vaixell totalment reciclable amb
fibres naturals en lloc de polièster i fibra de vidre. De moment, ja han fet diverses proves amb èxit per obtenir un mètode que permet relligar les fibres amb resina natural.



Notícies relacionades


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Enquesta
Quina és la millor opció per als boscos cremats
      Vots emesos: 668
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: