Redacció | Actualitzat el 28/02/2011 a les 11:23h

Farran defensa que la contaminació minva si plou i no pels 80 km/h

La directora general de Qualitat Ambiental de la Generalitat no entén per què no es recollia en els informes del tripartit la relació entre la pluja i la disminució de la pol·lució a l'àrea de Barcelona

Assumpta Farran, irectora general de Qualitat Ambiental. Foto: RAC1.

La directora general de Qualitat Ambiental de la Generalitat, Assumpta Farran, està convençuda que part de l'èxit en la reducció de partícules contaminants a l'àrea de Barcelona, que l'anterior Govern va atribuir al límit dels 80 km/h, s'explica per la pluja, una dada que no recullen els informes.

En una entrevista a Efe, Farran assegura que quan va arribar a la conselleria de Territori i Sostenibilitat, i abans d'aprovar la supressió de la limitació de velocitat a 80 km/h als accessos de Barcelona, a la qual s'havia compromès CiU, va preguntar si l'informe que apuntava que les partícules en suspensió Pm10 s'havien reduït per sota dels límits legals, analitzaven les precipitacions en el període estudiat. En comprovar que no havia estat així, la nova directora general ha demanat que en els mesuraments diaris de partícules es detalli si en la jornada ha plogut o no, per comprovar la relació entre els dos factors.

"Això ho estem fent ara i hem vist que quan plou, el primer dia es manté el nivell de partícules, el segon baixa, continua baixant més i el dia que deixa de ploure és el més baix; després torna a pujar. Aquest factor no es va tenir en compte, ningú no va fer una cosa tan senzilla com aquesta", diu sorpresa. Farran afirma que els dos anys d'aplicació de la limitació a 80 km/h (2009-10) van coincidir amb períodes de fortes pluges, i que l'anterior conselleria -en mans d'Iniciativa- va comparar aquestes dades amb els de 2008, un exercici de sequera extrema -en el qual a més hi va haver un anticicló de tres setmanes que provoca l'acumulació de la contaminació-, la qual cosa va fer que la reducció de les partícules fos molt destacada. "No es va introduir cap correcció de l'efecte de les condicions meteorològiques, o almenys no apareixia a l'informe resum", assenyala Farran.

La directora general afirma que la reducció de les partícules va ser generalitzada a tota la Península en aquest bienni i no només a l'àrea metropolitana de Barcelona, on s'aplicava la polèmica limitació de velocitat a 80 km/h. Farran adverteix que aquest any 2011, que es preveu més sec, les partícules podrien tornar a pujar "perquè van lligades a la pluja", no només perquè ajuda a dipositar-les sinó perquè la sequedat del terra aixeca més. És a dir, que si puja la contaminació no és per culpa del nou Govern; és per culpa de la pluja.

Segons la responsable de Qualitat Ambiental als nivells dels contaminants que no milloren per l'efecte de la pluja van augmentar durant el període de vigència dels 80 km/h. És el cas del diòxid de nitrogen (NO2) -l'incompliment dels nivells màxims ha provocat una denúncia de la UE contra l'Estat espanyol-, un contaminant que apunta al gran problema al qual s'enfronta actualment la contaminació urbana: la proliferació de cotxes dièsel, que suposen el 45% de la flota, i el 70% de la renovada en l'últim any. "Ens hem tornat bojos amb el gasoil i mentre això continuï així no hi ha res a fer", remarca Farran, que apunta que la nova generació de vehicles dièsel, encara que consumeixen menys i emeten menys CO2, generen més NO2 i partícules i que més perjudicials des del punt de vista de la contaminació urbana que els de gasolina.


Farran diu que fins a 2015, quan entrarà en vigor la normativa comunitària Euro VI, que serà més restrictiva amb les emissions de nous dièsel, Espanya s'enfronta a "un problema seriós". La contaminació provocada per aquests vehicles és especialment greu a Espanya i en menys grau a Alemanya, perquè a Itàlia, Anglaterra o França, predomina el parc de vehicles de gasolina.

La directora general apunta que l'efecte del vehicle elèctric a curt termini serà escàs, ja que el pla del Govern central parla de 250.000 vehicles per a 2014 (76.000 fins a 2015 en el cas de Catalunya) que hauran de ser elèctrics purs o híbrids endollables. Per això, la directora general defensa l'aplicació mesures de xoc, cadascuna de les quals influiran en diferent mesura. Entre les previstes per la Generalitat figura el control d'obra pública (per a les partícules) i fomentar els peatges tous per a cotxes ocupats per tres persones o més o si són vehicles menys contaminants.

La responsable de Qualitat Ambiental cita també com a propostes, la promoció del transport públic, un ús responsable del vehicle privat i la creació d'aparcaments intermodals a les localitats de l'àrea metropolitana. "Però sense obligacions, que s'han de reservar per a quan es produeixin episodis com el registrat amb l'anticicló de fa unes quantes setmanes", afegeix.

COMENTARIS

+0
-0
això es pervers
mikolynn, 28/02/2011 a les 17:52
Això que diu aquesta sra. es pervers!
Es com dir quan tirem contaminants al riu que al nostre poble el riu no està contaminat ja que el corrent s'ho endú aigües avall!

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Enquesta
Quina és la millor opció per als boscos cremats
      Vots emesos: 645
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: