L’
Ajuntament d’Olot ha presentat aquest dissabte a la Sala El Torín el
Pla de Foment de la Mobilitat amb bicicleta i vehicles de mobilitat personal (VMP), creat a partir del procés participatiu
Olot Pedala i que preveu un conjunt d’a
ccions en infraestructures, formació, promoció i normativa viària per als pròxims
deu anys, amb una inversió total de
2,5 milions d'euros.
El document –que marca les
línies estratègiques en matèria de mobilitat per als pròxims 10 anys a la ciutat– inclou un conjunt de
43 accions, dividides en
3 fases que giren alentorn de
tres eixos principals: la
millora en les infraestructures, la
potenciació de la formació i
divulgació de la mobilitat sostenible, a més de les
modificacions de les normatives de trànsit i a nivell urbanístic. A part, el document també contempla una
4a fase, posterior, que permetria
marcar les línies de les accions i activitats després dels 10 anys previstos pel pla.
El report
s’ha elaborat de forma conjunta i participativa a través del procés Olot Pedala que, des del passat mes de febrer del 2021,
ha portat a terme 19 accions tals com enquestes, sessions i reunions amb entitats vinculades amb la mobilitat territorial i el medi ambient; amb la salut mediambiental; relacionades amb l’educació; comerciants, autoescoles i associacions empresarials i entitats de joves, entre moltes altres.
També s’han portat a terme
entrevistes i activitats diverses com una
gimcana pedalada per la ciutat i
tallers de mobilitat i educació viària. En total més de
1.100 persones han participat en aquest procés que ha permès detectar i
marcar un conjunt de 10 reptes claus, a través dels quals es desprenen les
43 propostes; algunes d’elles ja en desenvolupament.
El regidor de Mobilitat de l’Ajuntament d’Olot, Agustí Arbós, ha presentat el pla. Foto: @olotuit.
Línies estratègiques del Pla
Els deu reptes clau establerts són:
- Establir una xarxa ciclable bàsica a la ciutat
- Compartir l’espai públic per disposar d’una ciutat 100% ciclable
- Millorar la seguretat en l’aparcament de bicicletes i VMP
- La bicicleta i el VMP inclusius
- En bici i VMP a l’escola
- En bici i VMP a la feina
- La bicicleta com a element de lleure i turisme
- La bicicleta com a element de desenvolupament social i econòmic
- Integrar la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal en els instruments de planificació i gestió municipals
- La governança i gestió del pla
Les 43 accions s’han organitzat i prioritzat per fases i algunes d’elles ja es troben en actiu o estan en procés, com per exemple
la implementació de la primera línia de Bicibus d’Olot a l’Escola Sant Roc, amb una trentena d’infants. Una iniciativa que ja ha despertat l’interès d’altres centres educatius que s’han posat en contacte amb l’Ajuntament d’Olot per començar a desenvolupar-ho.
A part,
també s’ha treballat en l’actualització de l’ordenança de mobilitat així com l’aposta per la mobilitat més sostenible a través de la implementació de bicicletes elèctriques com a vehicle de transport municipal. Algunes de les altres accions que se’n desprenen són l’
ampliació de la xarxa ciclable a la ciutat, la
promoció d’accés en bicicleta als edificis municipals i equipaments públics, la creació d’
aparcaments de bicicletes i patinets segurs a l’interior de les escoles o incorporar
formació sobre circulació i mobilitat al currículum escolar.
Inversió de 2,5 MEUR durant els pròxims 10 anys
Les accions determinades es desplegaran al llarg de les t
res fases. La primera seria fins al 2023, la segona fase del 2024 al 2027 i, per últim, del 2028 al 2031. En aquest sentit, el pla preveu una
inversió de 2,5 milions d’euros distribuïts de forma equitativa al llarg de 10 anys que és el termini previst per a la implementació de les accions previstes.
La gran majoria del pressupost (1,5 MEUR) es destinaria a
ampliar la xarxa de carrils bici que passaria dels 9,4 quilòmetres actuals als 36 abans del 2031. A part, també es destinaria una part important a
millores de senyalització i, la resta, per a accions de promoció i difusió.
“Es tracta d’una gran eina que ens permetrà poder coordinar, seguir, impulsar i tirar endavant
millores substancials a la ciutat en matèria de mobilitat de forma consensuada i participativa”, assegura el regidor de Mobilitat de l’Ajuntament d’Olot,
Agustí Arbós, davant la vintena d’assistents. Paral·lelament, el document estratègic també inclou
29 indicadors que permetran avaluar el seguiment, grau d’execució i eficàcia del pla.
Pedalada participativa, en el marc de la Setmana de la Mobilitat
Després de la presentació a la Sala El Torín,
una cinquantena de participants s’han sumat a la pedalada participativa que ha permès conèixer de primera mà algunes de les principals accions previstes a la ciutat.
Amb bicicletes i patinets,
els assistents han recorregut quatre dels punts on s’ha previst actuar amb la implantació o ampliació dels itineraris ciclables tals com l’
avinguda de Girona, l’
avinguda de Santa Coloma, el
carrer d’Estorch i Siqués i l’
avinguda Reis Catòlics.
Aquesta ha estat una de les accions que s’han portat a terme en el marc de la
Setmana de la Mobilitat Europea d’Olot que es porta a terme del 16 al 22 de setembre amb l’objectiu de
fomentar hàbits de mobilitat saludables, segurs i respectuosos amb el medi ambient a la ciutat.
Els actes van arrencar el passat dijous amb el
concurs de fotografia i vídeo sobre mobilitat sostenible a les xarxes socials a través de l’etiqueta
#MouteAOlot que s’allargarà fins al pròxim 17 d’octubre i la xerrada en línia introductòria sobre la
implementació del bicibus a Olot amb el suport de l’AMIPA de Sant Roc que va aplegar una trentena de persones.
Aquest dilluns,
20 de setembre, a les 18 h, serà el torn de la
Jornada de vehicles compartits i
prova de cotxes elèctrics amb
Som Mobilitat al
Firal d’Olot i, el
dimarts 21 de setembre, a les 18 h al
Firal Petit es realitzarà el
Taller de restauració de bicicletes amb Bici Actives i la col·laboració d’
Atma i
Suara, que permetrà r
estaurar un seguit de bicicletes que s’entregaran a persones en situació de vulnerabilitat i es farà diagnosi de l’estat de la bici a aquelles persones que ho demanin i, alhora, s’aportaran consells perquè els assistents puguin reparar les avaries que puguin sorgir.