Jordi Grau Segarra: «La fal·lera dels 'verdejos' ha anat a la baixa»

Entrevistem al propietari del negoci familiar de distribució Vins i Licors Grau

Els Grífols distribuiran vins al client final a través d'Insolity

| 02/10/2022 a les 09:38h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Entrevistes, Vins i Licors Grau, Jordi Grau Segarra
Jordi Grau Segarra, de Vins i Licors Grau
Jordi Grau Segarra, de Vins i Licors Grau | Vins i Licors Grau
Jordi Grau Segarra va estudiar química a la Ramon Llull, a Barcelona, i es va especialitzar en anàlisi química. També va estudiar enologia a Tarragona. Va fer les pràctiques a Clos d'Agon i el 2005 ja va entrar a treballar a l'empresa familiar, Vins i Licors Grau i Digisa. El negoci de la família integra un supermercat de vins i licors a Palafrugell i una xarxa de distribució a la província de Girona (Digisa). Conversem amb ell per posar el termòmetre als vins del país i al seu consum.

Quines tendències observes amb el consum dels vins?

La gent busca vins de proximitat en el nostre cas vins de l'Empordà, tot i que les zones clàssiques encara funcionen molt bé. Rioja i Ribera del Duero són encara dues apostes molt segures pels consumidors. També comencem a veure altres zones que es posen de moda, com la Ribera Sacra, la Borgonya o el Jura a França.

I les altres zones catalanes?

Montsant, Priorat, Terra Alta o Pla de Bages també són zones consolidades, ja no les podem considerar "una moda". 

Encara hi ha "verdejitis"?

Es venen vins de Rueda, verdejos, però no tant com anys enrere. Abans hi havia molta fal·lera amb algunes marques de la zona, però ara ja s'ha frenat.

Cap més tendència?

Sí, per tipologia de vins. Ens demanen bastants vins de mínima intervenció o naturals. Clarament, és una tendència a l'alça, tot i que encara no majoritària. I clarament el consumidor busca menys extraccions, vins més frescos. Crec que són cicles. Venim d'elaborar i vendre vins amb molta extracció, jo els anomenava vins Parker, amb molta estructura, potents i acohòlics. Ara, de la mateixa manera que Parker ha canviat el paradigma i busca perfils de vins més lleugers i suaus, la gent també vol consumir vins més eteris, no tan concentrats.

Vins ecològics i vins biodinàmics?

És un valor afegit que ja gairebé es pressuposa. Gairebé tots ho són. A part de les marques molt de volum, que encara que ho diguin, ningú se'ls creu. L'ecològic jo crec que ja està superat i hi ha que gent busca un pas més, la biodinàmica.

Parla'ns de les noves tendències en "packaging"... Bag in box? Vins en llauna?

Crec en el recorregut dels vins en llauna tot i que el mercat nacional encara els accepta poc. Segurament triomfaran per algun moment de consum i per algun tipus de consumidors, però encara els falta recorregut. Nosaltres hem provat d'introduir-los en algunes zones on crèiem que podien tenir recorregut, com per exemple en alguns càmpings, i no ens ha funcionat. El "Bag in box" és un altre tema. A nosaltres ens funciona molt bé perquè el públic francès és molt consumidor d'aquest format i aquest públic, per proximitat, ens visita molt. A França hi ha molta oferta de "bag in box" de zones, de varietats, amb vins interessants pel dia a dia.
 


Botiga Vins i Licors Grau, a Palafrugell


Consumim igual que en prepandèmia? O el consum ha canviat?

La pandèmia, amb l'hostaleria tancada, va portar el consum de vi a les llars. Diria que això ha vingut per quedar-se, encara que òbviament ara es reparteix i ha baixat a les cases perquè la gent ja pot sortir i beure vins als restaurants. L'any passat va ser un any molt bo pel sector HORECA, amb molta despesa a l'hostaleria. La gent gastava molt i amb vins de molta qualitat. Aquesta alegria aquest any s'ha frenat, suposo que per les males perspectives de la tardor: la guerra, la crisi energètica, etc. Comprovem que l'alegria de gastar s'ha perdut una mica.

Tens el barret de la distribució i també el de la botiga especialitzada, explica'ns sobre quin preu mig per ampolla de vi ens movem...

A la botiga, clarament ens movem entre els 8 i els 12 euros. Abans la gent no acostumava a gastar-se més de 10 euros, ara això ha canviat. El consumidor ha assumit que ha de gastar-se una mica més i arribar a 12 o 13 euros. Al restaurant és una altra història. Venem molt bé vins entre 5 i 10 euros perquè el restaurador els pugui posar a la carta amb preus entre 15 i 30 euros.

I les vendes de grauonline.es? Vàreu ser dels primers a creure i invertir en el comerç electrònic? Quin tant per cent de negoci representa?

Ens movem al voltant del 10%, una xifra gens petita.

Què en penses dels concursos de vins, de les guies i de les puntuacions?

Hi ha guies que funcionen molt. Per exemple Parker. De moment, les puntuacions Parker van a missa. La guia Peñín va funcionar bé anys enrere, però tinc la percepció que ha anat a la baixa. De les guies i concursos catalans funcionen bé els vins guanyadors. Els millors tenen repercussió perquè els titulars de premsa tipus "aquest és el millor vi segons..." són molt potents i la gent els llegeix.

Com està la qualitat i el preu dels vins catalans?

Tinc la sensació que la qualitat i el preu d'altres zones potser és una mica millor que la d'aquí. Les zones catalanes que venen tots els vins -per exemple l'Empordà-, es poden permetre apujar una mica preus, és la llei de l'oferta i la demanda. Però en general et diria que el país gaudeix d'una bona salut en referència als preus i a la qualitat.


El Perfil 

Un grup de música: Eagles
Una sèrie: Plats Bruts
Un llibre: El perfum
Un restaurant: Qualsevol de la cuina de l'Empordanet
Un Hobby: La música, cantar amb el meu grup d'havaneres Arjau
Un vi negre: M'agrada molt La Rioja (riu), però els moderns, sense excessiva fusta
Un vi blanc: Els de la Borgonya
Un escumós: Qualsevol que es faci a Catalunya, sigui Cava, Corpinnat o Clàssic
Un rosat: De la Provença, els rosats pàl·lids de la Provença




 

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
Pixabay
La Guia espanyola "Akatavino" ha destacat alguns vins catalans com els més ben puntuats del 2022
MiM Eivissa
MiM Eivissa | Majestic
El xef Nandu Jubany s'alia amb el futbolista per portar la gastronomia d'algun dels seus hotels
Imatge il·lustrativa
Ca N'Estella torna a guanyar un "Platinum" als concursos anglesos Decanter amb el Rabetllat i Vidal Gran Reserva Xarel·lo

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Codorníu homenatja el seu creador, Josep Raventós Fatjó, en commemoració dels 150 anys del primer cava
Imatge il·lustrativa
Les dues anyades de l’Alta Alella 10, 2010 i 2012, reben la millor puntuació del podi cava de la Guía Peñín 2023
Imatge il·lustrativa
Els lots es componen per una o dues ampolles de vi tradicional, ecològic o natural juntament amb un senzill joc tipus trivial
Esther Vaquero, Alèxia Putellas, Sergio Fuster (Ceo de Raventós Codorníu) i María Pombo
Esther Vaquero, Alèxia Putellas, Sergio Fuster (Ceo de Raventós Codorníu) i María Pombo
La firma d'escumosos presenta el seu nou spot amb un esdeveniment a Madrid, envoltada de celebrities, en el marc del seu 150 aniversari