L'OCU ha analitzat 156 productes d'aquests supermercats: Alcampo, Caprabo, Carrefour, Condis, Dia, El Corte inglés, Eroski, Hipercor i Mercadona. Queden fora de l'estudi, però, molts operadors catalans (a més d'altres més menors) com Aldi, Lidl, BonÀrea, Esclat, Bonpreu, Sorli o Coaliment.
Si aquesta tendència continua així, l'OCU alerta que a finals d'any, el preu final del cistell de la compra a l'Estat podria costar fins a 500 euros més per una família de classe mitjana. L'augment de preus afecta el 84% dels productes que s'han analitzat i es nota, especialment, en el preu dels aliments. Entre els més afectats, destaquen els olis (34%), el peix (16%), els aliments envasats (11%) i els làctics (11%).
Hi ha marques que estan recorrent fins i tot a la "reduflació" per camuflar una mica la pujada dels preus", expliquen des de l'OCU. L'anàlisi ha estat extensa, observant la fluctuació de preus des del desembre de 2020 -en ple auge de la pandèmia- fins al març d'aquest 2022. L'augment de preus, de mitjana, és un 10% en totes les cadenes estudiades, "amb molt poques diferències".
Quin és el supermercat que més ha encarit els preus?
Un dels supermercats amb més incidència entre els consumidors i amb més clients és Mercadona. Encara que l'encariment és "força paral·lel" en tots els establiments, l'empresa de Joan Roig és la que més ha augmentat els seus preus en els últims quinze mesos, amb un 11,9% de repunt. En l'últim any, però qui més ha augmentat els preus ha estat Carrefour, amb un 12,1%. Mercadona queda una mica per sobre, amb 11,4%.
Quin és el supermercat amb els preus més econòmics?
Tot i el repunt de preus, "tant Mercadona com Carrefour continuen mantenint-se entre les cadenes estatals més barates, juntament amb Alcampo", expliquen en el seu informe els experts de l'OCU. En el cas de Mercadona, des de l'organització apunten al fet que l'encariment de preus es deu, possiblement, al "gran pes" que té la marca blanca en el seu ventall de productes.
Des de l'OCU, però, assenyalen la pandèmia i la guerra d'Ucraïna com les principals causes en l'augment de preus. Això ha derivat en un problema greu en el sector dels transports, l'encariment de les matèries primeres i l'energia -que augmenta els preus dels carburants- i els costos en general. Tot plegat, acaba afectant el producte final que arriba als supermercats.