cimera del cava

Ajudes al sector del vi: 1 milió d'euros per incentivar l'ús de most concentrat rectificat

La Generalitat destina 1 milió d'euros a incentivar l'ús d'aquest most en l'elaboració d'escumosos

| 28/07/2021 a les 06:58h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Mercats, most concentrat, escumosos
Imatge il·lustrativa
La consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà, i la directora de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI), Alba Balcells, han exposat avui davant la Cimera del Cava les mesures i projectes impulsats per la Generalitat per millorar la sostenibilitat del sector. Les actuacions estan principalment vinculades a avançar en l’economia circular per equilibrar l’oferta i la demanda de raïm i a la promoció dels productes catalans a l’exterior. La Cimera del Cava és un fòrum de concertació sectorial que, des de l’any 2019, té com a objectiu avançar en aquells acords i compromisos per part del conjunt dels agents que conformen el sector.

Una de les línies estratègiques per superar l’actual crisi de preus i millorar la sostenibilitat del sector és impulsar la substitució de l’ús de sucre pel de most concentrat rectificat, un líquid transparent, viscós i amb una altíssima concentració de sucres naturals que s’obté del raïm. Actualment, en l’elaboració d’escumosos, es fa servir majoritàriament sucre -una mitjana de quaranta grams de sucre per litre- en diferents fases de producció, com ara la segona fermentació o en el licor d’expedició. Si en lloc de sucre s’utilitza most concentrat rectificat elaborat amb raïm de la mateixa DO, es contribueix a equilibrar l’oferta i la demanda de raïm i, al mateix temps, s’avança en l’economia circular i es redueix la petjada de carboni. A més, també se singularitza i diferencia encara més el producte, ja que els productors italians i francesos utilitzen sucre per a l’elaboració dels seus escumosos.

La línia està destinada a aquells elaboradors que substitueixin el sucre per most concentrat rectificat que s’hagi produït amb raïm de la mateixa zona geogràfica.​

Així, en aquest àmbit s’ha detallat que avui mateix el DOGC ha publicat una línia d’ajuts per valor d’un milió d’euros per aquells elaboradors que utilitzin most concentrat rectificat. L’objectiu és generalitzar aquesta pràctica, tot incentivant els elaboradors a utilitzar un producte que procedeixi de la seva mateixa zona geogràfica i generant noves sortides econòmiques al raïm per als viticultors.
 

També s’ha explicat que l’INCAVI està treballant juntament amb el clúster vitivinícola català INNOVI la posada en marxa d’un projecte per produir most concentrat rectificat als propis cellers i analitzar diferents tècniques de conservació del most. D’aquesta manera, a més d’avançar en l’economia circular, també es pretén impulsar una indústria auxiliar del sector del cava que permeti la dinamització de les economies locals.
 

2,5 milions per promoure el vi català als EUA i a la Xina


Pel que fa a projecció exterior, el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural està desplegant a través de Prodeca un programa de promoció i comercialització dels vins de les DO catalanes i del cava als mercats xinès i estatunidenc. L’acció, finançada amb 2,5 milions d’euros provinents del programa “European Quality Wines: Taste The Difference” (TTD.eu), es desenvoluparà des d’ara i fins al desembre de 2023.  

Les actuacions van dirigides, principalment, a operadors comercials, professionals i prescriptors, considerats grups estratègics i amb influència per a la difusió del coneixement i de la cultura europea del vi a Xina i Estats Units.

Aquestes inclouen esdeveniments amb premsa especialitzada i agents del sector, la participació en B2Bs (virtuals i/o presencials), fires, missions inverses, masterclass dirigides per sommeliers de prestigi, la creació de materials promocionals, etc. El projecte TTD.eu compta amb la participació de les DO Cava i nou denominacions d’origen catalanes de vins (DO Alella, DO Conca de Barberà, DO Costers del Segre, DO Empordà, DO Montsant, DO Penedès, DO Pla de Bages, DOQ Priorat i DO Terra Alta).

La Xina i els Estats Units són mercats madurs i amb un volum important de consum de vins i caves i amb potencial de creixement, i per això es considera clau disposar d’aquests recursos per aprofundir-hi. La promoció exterior és una sortida important pel vi que s’elabora a Catalunya.

També us pot interessar

Carn a la brasa acabada al forn de carbó Josper del restaurant Maison Carne
Carn a la brasa acabada al forn de carbó Josper del restaurant Maison Carne
Lourdes López | 2 comentaris
Brases, fumats i molta paciència. Fer la barbacoa a casa és complicat. En aquests restaurants de Barcelona menjareu carns, peixos i vegetals a la brasa. Sereu feliços i esmolareu l'escuradents
Imatge il·lustrativa
Isabelle Kliger, escriptora de viatges, cultura i menjar de la revista Forbes, proposa 12 vins catalans per les festes.
Imatge il·lustrativa
La Guia de Vins de Catalunya publica els millors vins d'aquesta edició 2021

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

 
Imatge il·lustrativa
Pedro Ballesteros va radiografiar els escumosos espanyols, a principis del 2021, per publicar-ne les conclusions a la revista britànica Decanter
Imatge il·lustrativa
És freqüent escoltar converses al voltant dels vins quan fem un àpat o quan obrim una ampolla. Algunes afirmacions que sovint escoltem no són certes.
Imatge il·lustrativa
Torres Brandy Zero Challenge vol promoure un canvi de mentalitat en mixologia i cocteleria buscant el compromís ambiental i la dotació pels guanyadors és de 30.000 euros.
Imatge il·lustrativa
Jancis Robinson, la prestigiosa revista internacional especialitzada en vins, destaca el vi ranci Abadal Sagristia R-2 i l'Abadal Arboset 2017, entre altres.