Les Nits de Mas Miró

​Miró: el crit de la terra i del vi

"Les Nits de Mas Miró", amb (vi)sita i tast, recreen la mirada del pintor i la seva estreta relació amb el vi a la Fundació de Mont-roig del Camp

Joan Miró: “Tota la meva obra és concebuda a Mont-roig”

Les properes sessions estan previstes pels dissabtes 17 de juliol i 14 d’agost

​The Wine Truck, un bar de vins itinerant 100% català

| 30/06/2021 a les 10:33h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Enoturisme, Mont-roig del Camp, Fundació Miró, Pintor Joan Miró, Joan Miró
Imatge il·lustrativa
Jaume Boldú | Fundació Mas Miró
L’univers creatiu i artístic de Joan Miró està empeltat al mas que van comprar els seus pares a Mont-roig el 1911 i on hi passarà tots els estius fins el 1976. El Mas Miró és l’espai on el pintor cava el seu vincle amb l’entorn rural i serà, sense cap mena de dubte, d’entre els quatre genis que han habitat el Camp de Tarragona –Antoni Gaudí, Pau Casals i Pablo Picasso– el qui sentirà i reivindicarà més “el crit de la terra”.

El paisatge agrari del Baix Camp s’incrusta al seu pinzell però especialment a la seva ànima. "Considero el meu taller com un hort…Faig feina com un pagès, o com un viticultor. Les coses vénen a poc a poc. Les coses segueixen el seu curs natural. Creixen, maduren. S’han d’empeltar. Cal regar-les. Així maduren en el meu esperit. Per això treballo sempre en moltíssimes coses alhora", escriurà Joan Miró a l’artista francès Yvon Taillandier, l’any 1959.
 
Mas Miró és “un espai de diàleg inacabable” com descrivia el poeta italià Cesare Pavese aquells llocs amb múltiples lectures. Aquest estiu des de la Fundació s’estira un fil nou per descobrir al visitant el vincle de l’artista amb el món del vi que no només apareix amb freqüència a la seva obra sinó que forma part de les vivències al mas, que comparteix amb el seu entorn més íntim i es manifesta clarament a la seva correspondència i declaracions.

Una relació estreta que la directora de Mas Miró, Elena Juncosa Vecchierini, ha rescatat de l’oblit i ha enllaçat amb la innovadora proposta de The Wine Truck, un bar de vins catalans itinerant, que s’ha plantat a la masia i permet degustar vins que parlen del cercle vital i creatiu de Miró. La (vi)sita i tast s’emmarca en el cicle de les nits d’estiu de Mas Miró. L’estrena ha estat un èxit i les dues properes sessions amb aforament reduït estan previstes pels dissabtes 17 de juliol i 14 d’agost
 

Foto: Jaume Boldú | Fundació Mas Miró


“A Mont-roig hi ha les arrels familiars de Miró –els seu avis eren del municipi veí de Cornudella-, les físiques i les emocionals. La vocació per la pintura neix aquí i hi tornarà cada estiu en un compromís fidelíssim que s’ha vist en molts pocs altres artistes”, dirà Elena Juncosa donant la benvinguda al taller de l’artista i convidant als assistents a reconèixer les vinyes de moscatell que han plantat just a l’entrada del mas per recuperar el paisatge de principis del segle XX.

“A Mont-roig, Miró viu submergit entre vinyes, oliveres, ametllers i altres cultius mediterranis i la seva manera de treballar recollirà sempre els valors de l’esforç i la paciència”, recordarà la directora de Mas Miró. És l’etapa figurativa i la seva obra és un mirall del paisatge de Mont-roig, però també de Prades, Siurana, Ulldemolins… A l’obra Vinyes i oliveres pinta el que veu des de la finestra de la seva habitació. Una de les més significatives és L’ampolla de vi, de 1924. “No és natura morta, sinó viva. El cul de l’ampolla s’endinsa en el vidre i sembla un volcà. Miró evoca la vitalitat de la terra i el ressorgir de la vida i converteix el vi en un element que expressa la fertilitat, com un volcà en erupció”, explicarà Juncosa.

Una peça dedicada als pares, farcida de surrealisme i del lligam amb la terra de la qual en parlarà sempre. El 1935 escriu a Wasili Kandinsky i li dona consells per un viatge que ha de fer a Barcelona i Palma. Li recomana que passi per Mont-roig, però que ho faci a finals d’estiu, que farà menys calor i el raïm estarà madur: “Pour venir ici à Montroig, sur quelle visite nous comptons absolument, je me permets de vous  conseiller de venir à votre retour, il fera moins chaud et les raisins seront mûrs”.

El mateix estiu, escriurà també a George Antheil, pianista i compositor nord-americà que havia conegut a París. I li suggerirà: “La meva dona i jo estarem encantats que ens venguin a visitar aquí en el camp, és una terra meravellosa i vivim en una granja, lluny del poble. Menjarem bons fruits i gaudiran d'un vi exquisit”. Feta la primera immersió a l’univers mironià, The Wine Truck proposa el tast d’un vi de Cornudella, terra dels avis de Miró a la glorieta de davant del taller, on Miró recollia la garrofa que sempre duia a la butxaca quan marxava de Mont-roig. Bri és un vi blanc de noirs de Celler de l’Era (DO Montsant) que lliga amb el groc, un dels tres colors primaris que el pintor emprarà reiteradament en la seva obra. “És el color de la terra, del cereal, de l’estiu i és un vi blanc molt fresc, amb ànima de negre”, explicarà la sommelier Sara Fernàndez.  
 

Foto: Ruth Troyano


La segona parada de la visita és al celler, a la planta baixa del mas. “El celler antic era més gran i era la part que connectava les cases dels masovers amb els senyors”, adverteix Elena Juncosa. “El mas era autosuficient, s’hi vivia  dels cultius que es conreaven. Fins i tot els masovers expliquen que s’hi feien els propis sabons. I en moments de penúria, després de la guerra civil, quan no era fàcil viure de l’art, costava trobar teles per pintar o era difícil vendre quadres, sabem pels llibres de comptabilitat que havien sobreviscut del que donava la terra (vinyes, garrofes i olives)”.

Presideixen la sala dues tines de ciment que imiten la fusta (i el grafisme dels arbres) i és el lloc on es feia el vi ranci que Miró regalava a amics i parents. El seu vincle amb la terra el demostrarà amb anotacions als quaderns de treball, on entre dibuixos i esbossos, s’hi llegeix “posar-me en contacte amb el masover” o “preguntar  per la collita". Però els escrits no són reservats a l’àmbit privat, també públicament Miró ressaltarà: “Sóc més feliç anant amb suèter i bevent en porró entre els pagesos de Mont-roig que no pas a París entre duquesses en grans palaus i amb esmòquing”.  I beurà també del coneixement dels pagesos, escrivint en un quadern personal: “Cuidar-se seriosament del mas, això em permetrà tenir uns mitjans de vida independents i ademés aquest contacte directe amb la terra i amb els homes que la cultiven i elements que hi intervenen em serà d’un gran valor humà que m’enriquirà com a home i com artista”.

En el moment de maduresa i força creativa, l’arrelament a la terra es manté intacte. I la importància i la presència del vi al Mas Miró la reflectirà Ernest Hemingway al llibre Death in the afternoon (Barcelona, 1982): “There were earthen jars for the different years of wine, twelve feet high, set side by side in a dark room; a tower on the house to climb to in the evening to see the vines, the villages and the mountains and to listen and hear how quiet it was (…) We ate him later, stuffed and roasted; and many other dishes, with the wine of that year and the year before and the great year four years before that and other years that I lost track”. L’escrit  indica que al mas no només hi hauria les tines de ciment, i les barriques de fusta que recorden les masoveres, sinó també les àmfores on antigament s’hi vinificava el vi. En aquest espai, The Wine Truck convida al tast del vi Planetes del Celler Nin Ortiz (DOQ Priorat). Un vi de l’anyada 2018 amb molta vida, estructura, potència, però al mateix temps, un vi elegant, franc i sincer que neix de vinyes austeres cultivades en biodinàmica.
 

Foto: Jaume Boldú | Fundació Mas Miró


El vi que lliga amb els vermells de Miró i que enllaça amb una obra singularíssima Dona envoltada d’una banda d’ocells en la nit, de 1968, que és un acrílic sobre una tela de veremar. “Miró va recuperar una lona que el masover havia donat per inservible i fa emfatitzar sobre els recosits el pas del temps i les tonalitats, per ressaltar el treball i la suor que havia absorbit la tela durant tota la seva vida. El suport és un registre material del pas del temps i de la interacció de l’home amb la natura. Parla de dos temps, el que va viure sent utilitzada al camp i el temps en què l’artista hi va intervenir a sobre”, explicarà detalladament Elena Juncosa.  
 
La tercera parada del viatge per l’univers creatiu i vitivinícola de Miró és als jardins del mas, davant de la façana de “La masia”, una de les obres més significatives. “Una gran casa blanca entre el mar i muntanya… El blanc de la seva façana permetia posar a Miró un blau de somni i un roig de passió”, recita Elena Juncosa. La directora de Mas Miró incidirà en què l’espai és molt més que això: “És una atmosfera i un paisatge que encara avui es respiren, perquè la masia és la mesura i escala de tot el món de Miró. Un paradigma de com es pot ser universal a partir d’una realitat tan local”. Les llargues estades a Mont-roig li regalaven els sentits a batzegades i inspiraven el seu virtuosisme al pinzell. La terra era protagonista, com també les seus colors: els grocs, terrossos i els blaus… Per això, The Wine Truck, en aquesta tercera parada del viatge, serveix als assistents el vi “Blau Marí” de Vins Petxina (DO Tarragona), un cupatge de garnatxa negra i cabernet sauvignon. “Un vi fresc, mediterrani, amable, lluminós i inspirador de somnis”, dirà la sommelier Sara Fernández.

La directora de Mas Miró presenta Le Troubadour, una litografia de 1976 que el permet apropar-se més al públic més enllà del mercat artístic. “Miró agafarà un llevataps i el convertirà en un personatge. Els objectes tenen molta importància en la seva obra i  les escultures neixen a partir d’assemblatges; els dona una nova mirada i humanitza els objectes”, comentarà. En aquest punt, els assistents poden compartir vi i productes de proximitat i ecològics seguint l’esperit de l’ecologia i el respecte per la terra de Miró. Llesques  d’un pa de 8 quilos elaborat pel Forn Sistaré de Reus, banyat amb oli d’oliva verge extra Mas Tarrés d’Olis Solé, fruits secs d’Oleander i galetes de garrofa Rodes de Mestral de Deviteca.

Elena Juncosa Vecchierini recupera les declaracions que el 1968 va realitzar el pintor al periodista Manuel Del Arco salvant la pintura del cicle natural de la mort: “Como la semilla que se siembra, que hincha la tierra antes de que salga la pequeña brizna, que luego se convierte en hoja, más tarde en árbol, después en flor y, por último, en fruto. Es la evolución lógica y natural (...) El proceso de ese vegetal o animal tiene su muerte. Mientras que mi obra, si tiene realmente un valor espiritual, se esparcirá por el aire. En pintura, es más importante lo que no se ve por los sentidos físicos, que lo que transmite a las antenas psíquicas del que la contempla”. Certament el batec creatiu de Miró ho inunda tot al mas, com també el vi i el seu rastre impertorbable que encara és visible a la pell de les tines de ceràmica. 
 
Més informació: https://www.masmiro.com/les-nits-de-mas-miro
 

També us pot interessar

Carn a la brasa acabada al forn de carbó Josper del restaurant Maison Carne
Carn a la brasa acabada al forn de carbó Josper del restaurant Maison Carne
Lourdes López | 2 comentaris
Brases, fumats i molta paciència. Fer la barbacoa a casa és complicat. En aquests restaurants de Barcelona menjareu carns, peixos i vegetals a la brasa. Sereu feliços i esmolareu l'escuradents
Imatge il·lustrativa
Isabelle Kliger, escriptora de viatges, cultura i menjar de la revista Forbes, proposa 12 vins catalans per les festes.
Imatge il·lustrativa
La Guia de Vins de Catalunya publica els millors vins d'aquesta edició 2021

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Pedro Ballesteros ha radiografiat els escumosos espanyols per publicar a la revista Decanter
La Conca de Barberà compta actualment amb 2.875 ha de vinya
La Conca de Barberà compta actualment amb 2.875 ha de vinya | CRDO Conca de Barberà
Sergi Cortés
Les Catedrals del Vi, el paisatge, els cellers modernistes, la varietat trepat o el Viver de Celleristes són particularitats que fan de la DO Conca de Barberà una denominació d'origen única
La barbacoa amb wifi.
La barbacoa amb wifi.
L'aparell alerta en temps real de la temperatura de la graella amb notificacions al mòbil
Imatge il·lustrativa
Recuperem un article d'en Màrius Fuertes on analitza les calories de la cervesa i del suc de taronja... És certa la afirmació "panxa cervesera"?