Jordi Ustrell:"Si parles de vi amb matisos sofisticats, intimides"
“Tinc ganes d’explicar les flaires dels vins a través de productes naturals perquè la gent pugui jugar amb les olors i se senti cada cop més a prop del món del vi”, explica Serradell per definir què és SomAromes. “És un projecte que no només posa noms a la composició aromàtica del vi, sinó també la fa tangible, palpable, assequible, lleugerament didàctica i molt divertida”, afegirà Ustrell. Ambdós es van conèixer a les aules de l’Escola d’Enologia Jaume Ciurana de Falset i aviat van covar una amistat que ara els ha portat a crear una experiència sensorial nova per jugar i interaccionar amb el vi. “La idea és tota de la Marta – matisarà Jordi Ustrell -, però junts l’hem acabat de perfilar. Quan rebo visites al celler me n’adono que es necessiten saber coses bàsiques. Si parles de vi amb matisos sofisticats, intimides”. SomAromes convida a disseccionar el vi de manera natural, divertida i desacomplexada. Gaudir-ne sense tecnicismes, perquè destriar les aromes és a l’abast de gairebé tothom que té nas.

“Necessitàvem un vi per desenvolupar la iniciativa i vam triar Mas de les Valls del Celler Devinssi de Gratallops que és on treballa el Jordi. Vam reunir un grup d’enòlegs experts per identificar les aromes i perquè ens assessoressin i també un panell format amb amics que d’una manera o altra estan vinculats al món del vi però sense ser entesos”, explica Marta Serradell. I així van destriar les 8 aromes que definirien el vi que és un cupatge de garnatxa negra, carinyena i cabernet sauvignon. “Partíem de 12 o 14 aromes entre primaris, secundaris i terciaris, però vam voler simplificar perquè segons la psicologia del consumidor, la memòria en pot retenir entre 7 i 8”, comenta Jordi Ustrell.
La gran novetat que presenta SomAromes és que enlloc d’emprar essències químiques per identificar les aromes s’ha apostat per productes naturals que s’envien dins de petites llaunes individuals. “Amb Mas de les Valls n’arriben 8 que contenen llicorella, anís, clau, nyora, romaní, cafè, cirera i panses. Es poden olorar, tocar i menjar. Bé, la llicorella, no, però sí que es pot rascar o fregar perquè també desprèn aromes”, explicarà Marta Serradell. Identificar-les, retenir-les a la memòria i olorar tantes vegades es vulgui els envasos mentre es tasta el vi, és el que proposa SomAromes, que també ha elaborat un guió, didàctic i desenfadat a parts iguals, per a un bon desenvolupament del tast. “L’experiència pot durar tant de temps com hi hagi vi a l’ampolla”, diu somrient la Marta. “En funció del grup, dels coneixements, de la capacitat de jugar i d’interaccionar, pots dedicar-hi dues hores o passar-t’hi tot el dia”, afegirà. “El projecte és senzill però a vegades sofisticat d’explicar”, matisa el Jordi. “Aviat anirem compartint càpsules divulgatives a través de les xarxes socials i tindrem el web nou per explicar cada element que acompanya un pack de SomAromes”, detalla Marta Serradell.
.jpg)
De moment, l’experiència es pot comprar on line i també, presencialment, al Celler Devinssi. Conté 8 llaunes petites amb les aromes, una caixa per guardar-les perquè poden servir per a més d’un tast, una ampolla de Mas de les Valls negre (DOQ Priorat), una targeta explicativa del vi i de les intensitats de les aromes i instruccions perquè el el joc sigui “correcte i emocionant”. El preu és de 55 euros. “SomAromes va dirigit a tothom qui vulgui passar-ho bé al voltant d’una ampolla de vi, però està pensat essencialment per a les persones que no en saben, que son la gran majoria”, adverteix Marta Serradell. De moment, l’experiència es pot gaudir amb el vi Mas de les Valls negre, però aviat n’hi haurà un de nou. “Tenim un nou celler interessat en l’experiència. Estem treballant la nota de tast i hem canviat 7 dels 8 aromes que teníem identificats al primer vi. En aquest cas serà un blanc del Priorat”, avança Serradell.
Quan se’ls demana per quin és l’horitzó del projecte, no es limiten ni al Priorat ni a Catalunya: “L’opció de SomAromes és viable a tot arreu on hi hagi vi”, sentencia Marta Serradell. De ganes per explorar no els en falten i han pogut que l’experiència acaba sent una eina per vendre vi, encara més en un moment complex com l’actual on cal diferenciar-se més que mai. “Les llaunes amb les aromes tenen una caducitat llarga, per tant, es pot acabar el vi i decidir comprar una altra ampolla per fer el tast amb un altre grup”, explica Jordi Ustrell. Al Celler Devinssi també tenen l’experiència disponible per oferir-la als turistes que van a visitar-los malgrat que aquest any amb la pandèmia arriben amb comptagotes arreu.

“Vam començar a parlar-ne fa temps, a l’Hotel Lotus de Falset, i mira on som ara, pensant en nous vins per entrar al projecte i acabant de definir temes de promoció i comercialització”, sospira la Marta. “Fa unes setmanes que hem sortit al mercat i l’acollida ha estat positiva. Estem contents perquè rebem consultes a través de les xarxes socials i veiem que hi ha interès a saber què és SomAromes”, diu el Jordi. I afegeix: “Ha estat també un gran aprenentatge per a nosaltres. Hi ha una feina molt precisa de trobar els productes naturals, que siguin ecològics, que es conservin, que siguin accessibles per quan hi hagi més demanda...”. Qui viu l’experiència entendrà la màgia d’una iniciativa per distreure’s i aprendre al voltant del vi, que només dues persones amb sensibilitat, coneixement i altruisme haurien pogut desenvolupar.