Carles Xuriguera

​Diré el que veig

Carles Xuriguera: "Veig certificacions ecològiques d’ampolles amb raïms que no són de la finca certificada. Veig xais i gallines i no veig pageses. Veig professionals del discurs parlant de connexions amb les estrelles i la lluna..."

Qüestió d’imatge

| 08/01/2021 a les 09:02h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Opinió, Carles Xuriguera
Imatge il·lustrativa
CETT
Veig un gran anunci, rebombori i aplaudiments per un conill que volta  per una vinya. Veig com s’omplen la boca de visques i paraules grandiloqüents  perquè uns ocells s’aturen en una bassa. Veig fotos i fotos de cavalls i mules treballant a les feixes quan la càmera s’hi posa.  Veig i escolto discursos sobre instal·lacions per xoriguers i ratpenats enmig de les finques. Veig pantalles i pantalles amb paraules com ara biodiversitat, ecologia, natural, biològic, biodinàmic… no veig enlloc agricultura.

Veig certificacions ecològiques d’ampolles amb raïms que no són de la finca certificada. Veig xais i gallines i no veig pageses. Veig professionals del discurs parlant de connexions amb les estrelles i la lluna. Veig cobertes vegetals amb adobs químics. Veig ecologistes tractant 15 vegades amb coure perquè “és clar, aquest any ja se sap”. Veig cellers de luxe per entrar-hi a viure gent rica i no pas per fer-hi vi. Veig vinyes per anar-hi a fer-se selfies amb la copa sota les bombetes de revetlla no pas per fer-hi madurar el raïm. Veig molts nassos ficats a dins les copes i poques orelles escoltant la terra, pocs ulls observant el sòl. Veig molts milions gastats en edificis i pocs gastats en estudis. Veig propietaris amb la cartera plena plantant en llocs ridículs i amb varietats absurdes. Veig concursos i medalles i poc autoanàlisi.
 

Carles Xuriguera


Veig molta ignorància fermentant en gerres de fang i dipòsits de pedra caríssims. Veig empreses vinícoles parlant de sostenibilitat i reciclatge i venent els seus vins per Amazon. Veig com es van buidant de significat paraules imprescindibles per entendre un ofici i una manera de viure. Veig com arriben els diners d’altres sectors i engreixen la bombolla. Veig la tristesa d’uns viticultors arruïnats. Veig com s’aplica un criteri burgès i industrial a una feina pagesa i artesanal. Veig propietaris regalant l’ampolla a l’amic perquè ells la tenen més llarga. Veig professionals del màrqueting i poetes frustrats fent de sommeliers. Veig poca terra, poca veritat. No veig consciència. Veig publicitat.
 
Però el problema no és només del vi. També en veig uns que van dient que hi ha d’haver una altra manera de viure mentre ens van ensenyant postaletes solidaries de gent voluntariosa i benestant. També veig un caldo que és “casero” i un que és natural de veritat. Veig un iogurt que cura i un cotxe que no contamina. I veig ministres i portaveus que ens omplen el cervell de mesures, accions i lleis per parar el canvi climàtic, però que cap govern ni industria compleix. I tampoc passa res per no complir-ho. No veig ni un sol gest, ni un, per reduir l’emissió de CO2, per frenar el desglaç o aturar l’escalfament del planeta.
 
I, per sort i gràcies, també veig alguna pagesa que contradiu tota aquesta tristesa que he descrit i és amb aquests petits exemples que ensenyo el món a les meves filles.

També us pot interessar

Carn a la brasa acabada al forn de carbó Josper del restaurant Maison Carne
Carn a la brasa acabada al forn de carbó Josper del restaurant Maison Carne
Lourdes López | 1 comentari
Brases, fumats i molta paciència. Fer la barbacoa a casa és complicat. En aquests restaurants de Barcelona menjareu carns, peixos i vegetals a la brasa. Sereu feliços i esmolareu l'escuradents
Imatge il·lustrativa
Isabelle Kliger, escriptora de viatges, cultura i menjar de la revista Forbes, proposa 12 vins catalans per les festes.
Imatge il·lustrativa
La Guia de Vins de Catalunya publica els millors vins d'aquesta edició 2021

COMENTARIS

Demagògia
Anònim, 08/01/2021 a les 13:30
+4
-7
Molt veu aquest senyor, però analitza i proposa molt poc... No dic que no li pugui faltar raó, però el discurs és totalment sensacionalista...
Jo veig per exemple, un vins més enllà del marketing i la publicitat molt millors que fa 20 anys enrere... A pocs ens importa si a Recaredo els cavalls són de postal O no, quan fan el millor cava que s'ha fet mai, amb molt d'esforç i pocs beneficis...
Tota la raó 60 anys a la vinya i els beneficis pels altres que dominant el
Anònim, 08/01/2021 a les 22:27
+7
-0
Penedes2022
Realitat vs. fake reality
Susanna Rius, 09/01/2021 a les 13:35
+4
-1
Trobo que hi ha cellers que són seriosos i que fan el que diuen i diuen el que fan, i d'altres que només es mouen per vendre ampolles inventant un discurs.

L'article està bé perquè ens fa veure que potser com a consumidors hem de ser més escèptics i exigir mecanismes de veracitat a les marques i als organismes públics.

En finalitzar la lectura, m’ha semblat que l'enfoc de l'article no és del tot constructiu i que de ben segur que hi ha cellers que fan molt bona feina en l'àmbit de la sostenibilitat.

M'agrada visitar els cellers per conèixer en primera persona les persones que hi ha al darrera de les marques i constatar sobre el terreny la filosofia de la casa. M'ha fet molta gràcies el comentari anònim del llaurat a cavall. Justament és un dels cellers que vaig visitar al 2018 i vaig tenir la sort de comprovar que el cavall era una realitat (evidentment també expliquen que fan servir tractor) i que darrera d’aquest celler hi ha gent que treballa amb rigor i estima per la terra!

Molta salut i molt de vi per aquest 2021!!

Susanna
Clap clap
Xin-Xan, 09/01/2021 a les 19:15
+5
-0
Jo veig que tens raó...un pagès del Penedès
Ja no queden pagesos...
Castellví de la Marca, 10/01/2021 a les 18:31
+7
-0
No ens enganyem. Fa anys que ja no hi ha pagesos. Hi ha empresaris agraris. Tot el demés és màrqueting.

Estem immersos en una societat de consum on hi ha tantes "agricultures" com "demandes": agricultura convencional, integrada, ecològica o biodinàmica. Qui treballa la terra pot ser boig però no burro. Ho fa per guanyar-se la vida quant més millor. Però el millor és veure com aquesta reflexió es pot anar aplicant a tots els sectors productius. Llavors no ens estranyem de les campanyes de màrqueting. La gent ja no va a treballar la vinya amb matxo. Té tractors.

A la taula de casa el porró (el que avui anomenem decantador) ha estat substituït per l'ampolla. Hi ha dies que em dic: per mi sol no l'obro. En canvi, si hi hagués el porró faria pa i trago.

Com canvien les coses oi?. I això que sóc fill de pagesos.





uff, per llogar-hi cadires, una mica de serietat i coherència sisplau.
he rigut molt, 11/01/2021 a les 15:09
+9
-5
aviam...aquest sr. serà el que portarà la guia de vins de cat!!! ... la guia de vins! quants vins que avui critica ha promocionat sí o sí aquesta guia?? LOL

I del seu celler què? Mas Patiràs: que porten les vinyes en eco però no ho fan legal!!! pq ho diu llavors?

i que els seus vins volen treure tota l'expressivitat baixempordandesa??? perdó?

Una persona que ha fet promoció de vins que eren bons pel fet de ser catalans...no perquè realment ho fossin!.... i bla bla bla.... LOL i sempre passant per caixa es clar.....
en fi, una mica de barra oi?


Dire que no veig
Ton Vilarrubias, 12/01/2021 a les 19:41
+3
-1
No veig arsenic , no veig tant de glifosat , no veig tants productes de sintesis , adob del 15 en deien els pagesos tampoc , no veig cargols cremats als marges , no veig pagesos amb un mocador a la boca i de color blau tots bruts , no veig abocadors de deixalles a les masies , ni litrs i litres de llaunes de oli brut del tractor , i draps bruts del que ells en deien gasoi , amb i i sense lletra l, , no veig tines ni diposits de fibra de vidre , o pintats amb una pintura per dins per protegir el ferro , pero encara veig els pous de aigua contaminada de la quantitat de merda que s´ha tirat a la terra , I anem sumant , A vegades es important començar a opinar desde una altra banda , fer vi es construir , si començes destruint es torna agre.
Resposta a "herigutmolt"
Jordi Alcover, 13/01/2021 a les 13:41
+3
-6
Bona tarda, herigutmolt;

La Guia no promociona vins. Qualsevol que vulgui participar i tregui una bona puntuació o guanyi pot aprofitar-la per vendre, però no és La Guia que ho fa; La Guia només publica els resultats dels millors vins i fa una anàlisi dels vins tastats, la resta és cosa de les empreses que participen.

Primera confusió.

La Guia respecta la opinió lliure de cadascun dels seus col·laboradors; fins i tot ho fa a dintre de les seves pàgines, només faltaria. Per això, quan Carles Xuriguera escriu un article, no ho fa en nom de la opinió de La Guia, sinó del mateix Carles Xuriguera.

Segona confusió.

I ja van dos en un text de quatre ratlles.