El turisme de l'oli es reivindica com atractiu gastronòmic

Les activitats d'oleoturisme dissenyen kits de tast individual i propostes a l'aire lliure

Els productors volen que la pandèmia serveixi de palanca per reinvindicar-se com a atractiu

La Generalitat unificarà la promoció del vi, l'oli i la gastronomia catalana de cara al 2021

“Gaudeix de l’enoturisme amb els cinc sentits”, la campanya per promoure el turisme del vi a Catalunya

| 07/07/2020 a les 08:38h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Enoturisme, oleoturisme, tastos d'oli, turisme de l'oli
Un tast comparatiu d'olis verge extra com l'Umami
Un tast comparatiu d'olis verge extra com l'Umami | Olea Soul
Ningú s'escapa dels efectes del coronavirus. El turisme de l'oli, denominat oleoturisme, fa temps que intenta fer-se un lloc com un atractiu més de les zones rurals, però no li resulta fàcil. Costa que els visitants s'animin a endinsar-se a les comarques productores només per visitar un molí d'oli, i amb la pandèmia tot ha quedat aturat. Ara s'han començat a reactivar algunes visites procurant mantenir les mesures per evitar nous contagis del coronavirus, així que es potencien les propostes a l'aire lliure. En elles s'evita que els participants agafin l'ampolla d'oli que se serveix (en tot cas que ho faci el guia) i s'amplien les distàncies, sobretot en grups amb diverses famílies o parelles. Malgrat tot, l'oli va pel camí de guanyar visibilitat, ja que la Generalitat treballa en un pla estratègic sobre enogastronomia de cara al 2021 amb el qual fusionarà la promoció del vi i la gastronomia, dins la qual s'incorpora l'oli.

De cap a on es dirigeix l'oleoturisme se n'ha debatut aquesta passada setmana en la 3a Jornada d'Iniciatives Oleoturístiques de Catalunya: Oleoturisme i Covid-19, la qual s'ha hagut de fer virtualment. Els productors han desgranat com se les enginyen per garantir que són un destí segur en temps on se segueix convivint amb el coronavirus. També han manifestat el seu desig que s'aprofiti el context que ha portat la pandèmia per contribuir a situar-los en el mapa. Ho ha indicat especialment Toni Bertran, de l'oli Identitat, d'Horta de Sant Joan (Terra Alta). En la seva opinió, l'escenari que ha creat la Covid-19 "està generant un munt de noves oportunitats", com ara crear activitats singulars a l'aire lliure o pot servir a agents públics i privats "com a palanca per potenciar l'oleoturisme".
 

Adaptar-se per poder continuar, el lema d'una de les presentacions


Un dels cavalls de batalla del sector de l'oli català és quelcom aparentment senzill però que encara genera molta confusió a molts consumidors: saber distingir un oli d'oliva verge extra (OOVE), que és el de més alta qualitat, de la resta. També hi ha qui va més enllà i, un cop fet aquest pas, vol mostrar com l'oli pot ser assimilable al vi, en el sentit que cada oli pot tenir unes característiques d'aroma i gust que fan que combini bé amb uns plats i no amb altres. És la tasca que tira endavant Montse Freixa, sommelier de l'oli d'Evòóeasy. El seu projecte s'ha vist truncat temporalment pel coronavirus, però ja dissenya amb l'empresa Olea Soul com recuperar les experiències quan es faci la collita de l'oliva a la tardor. Han definit "un kit per a cada visitant", amb una copa de tast biodegradable, un tovalló, ampolla d'aigua, ració de pa (habitual en els tastos d'oli) i monodosi d'oli o serà la mateixa Freixa qui el serveixi.

Gaudir sense riscos

Tot està pensat per garantir la seguretat i procuraran amb el kit respectar el medi ambient al màxim, detalla. Freixa està establerta a La Floresta (Les Garrigues) i durant la jornada virtual la connexió amb ella s'ha interromput a mitja intervenció, possiblement per les males comunicacions que a vegades pateixen els entorns rurals. Així que en conversa telefònica afegeix a Cupatges que viure una experiència d'oleoturisme "no només suposa allunyar-se dels grans focus de contagi del coronavirus sinó que es pensa que tot estigui adaptat el màxim possible perquè es tingui tranquil·litat", ja que qui viatja amb la desconfiança pensant que potser es contagiarà deixa de gaudir, conclou.
 

Kit individual per fer tastos d'oli amb seguretat en temps de coronavirus. Foto: Evòóeasy/Olea Soul


A Olis Cuquello de La Jana (Baix Maestrat, a Castelló) sí que ja s'han reactivat les visites amb un vermut entre oliveres mil·lenàries, tot a l'aire lliure, i descartant la visita al molí. Àlex Vilanova, que és un dels socis de l'empresa, explica que abans rebien grups de 50 persones en autobús (sovint des de Peníscola) que s'asseien una al costat de l'altra en bancs. Ara són de 10 a 15 persones distribuïdes en taules i en unitats familiars. Abans de res tothom ha de rentar-se les mans, i encara hi ha més canvis. "Cadascú se servia els seus olis i ara ho servim tot nosaltres", recalca Vilanova. Per la seva banda, a l'oli Identitat "l'objectiu és que els clients se sentin segurs, que no tinguin por de venir", diu Bertran. Tenen hidrogels en totes les sales, el lavabo es neteja cada vegada que hi ha un grup nou, tenen guants i mascareta per a qui no en dugui i es manté la distància d'1,5 metres, excepte entre els membres d'una mateixa família entre ells.

Fer l'oli més visible

Mentre ha durat el confinament el sector de l'oli ha viscut més discretament la revolució que hi ha hagut amb el vi a internet, que s'ha omplert de tastos de vins i sessions formatives digitals, però tampoc n'ha quedat al marge d'aquest fenomen. El Centre de la Cultura de l'Oli de Catalunya (CCOC), amb seu a la Granadella (Les Garrigues), ha programat diverses sessions virtuals que han inclòs un tast, preparació de salses, la seva aplicació a la gastronomia i un taller de murs de pedra seca. Aquest darrer ha generat interès fins i tot en altres punts de l'Estat perquè és molt especialitzat. Ara el CCOC ja ha reobert portes i confia que les desenes de persones que han participat en cada sessió acudeixin a visitar-los. En tot aquest context hi ha quelcom que pot resultar determinant perquè l'oleoturisme faci un salt cap endavant. Se'l vol presentar com una experiència gastronòmica més que pot oferir Catalunya, i fer que gastronomia i vi es promocionin junts sota el paraigua d'enogastronomia.

L'Agència Catalana de Turisme (ACT) està dissenyant el pla estratègic del producte enogastronòmic amb la consultoria Tourislab, la qual ja s'ocupa de la secretaria tècnica d'enoturisme de l'ACT. La cap de marques de l'Agència Catalana de Turisme, Bea Nubiola, ha indicat que enguany amb el coronavirus es limiten a prioritzar la promoció en els mercats on ja s'associa Catalunya amb una experiència gastronòmica, de manera que en fan a Catalunya i la resta de l'Estat, el Regne Unit, l'Europa central i d'enoturisme també en els països nòrdics, mentre que deixen els Estats Units al marge. De cara al 2021 volen reorientar-se cap a nous mercats, treballar amb una major segmentació (enogastronomia amb el segment familiar o el prèmium), incentivar el turisme sostenible i incloure propostes d'oleoturisme en un gran tour de Catalunya que s'adreçarà al mercat català.
 

Recomanacions per a una experiència segura

L'enginyer tècnic industrial Fernando Redondo, que és fundador de la Wine Tourism School (la seu central és a Madrid), ha aportat idees per fer que l'oleoturisme sigui una experiència segura per als visitants i per a qui l'ofereix. Redondo és partidari de "treballar amb sentit comú, transparència, saber com es contagia la Covid i, en funció d'això, les mesures seran les raonables", assevera. Aquestes són algunes de les seves recomanacions, atenent les guies sectorials que ha publicat el govern espanyol:
- Garantir la distància de seguretat és el principi número u.
- Facilitar una correcta higiene de mans, i tenir mascaretes (o indicar on es poden aconseguir a prop) si el visitant no en duu. Els guants poden donar una falsa sensació de seguretat.
- Establir unes normes d'ús de les instal·lacions i fer-les conèixer a tothom amb anterioritat, cosa que inclou el personal subcontractat si n'hi ha i els visitants.
- Procurar fer experiències a l'exterior i si han de ser a l'interior, ventilar bé.
- Durant el tast l'ampolla d'oli només l'hauria d'utilitzar el guia per evitar contagis, i caldria evitar que els clients toquin els productes més enllà d'aquells que comprin.
- Es poden utilitzar productes d'un sol ús, però recomana plats i gots permanents sempre que se'n garanteixi la desinfecció (a 80 graus al rentaplats).

 

També us pot interessar

Amb què acompanyarem les bombolles de la revetlla?
Amb què acompanyarem les bombolles de la revetlla? | Pixabay
Laura Conde
Cinc propostes ideals per acompanyar una beguda versàtil i gastronòmica com el cava.
Imatge il·lustrativa
Ramon Francàs
Selecció de 10 vins que demostren el gran potencial del vi cooperatiu català.
Imatge il·lustrativa
Sergi Cortés | 1 comentari
Encetem una proposta setmanal on entrevistarem els restaurants guanyadors de l'última edició del Cartaví | Sergi de Meià, del restaurant Sergi de Meià, ens explica l'actualitat i com veu el futur post Covid-19.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
És tracta d’un reserva de 5 varietats, de raïms procedents de les vinyes pròpies situades al voltant del celler.
Celler del Monestir Món Sant Benet
Celler del Monestir Món Sant Benet
Les 11 denominacions d'origen de vins catalans han començat l'agost amb una agenda plena d'activitats
Imatge il·lustrativa
Cristina Fernandez
Recepta de galetes de mantega amb un cava de Vilarnau | Autora de la recepta: Cristina Fernández
Celler de l'Oller del Mas
Celler de l'Oller del Mas | OdelM
Castlexperience ha situat el celler bagenc en el top 10 d'Espanya i Europa amb les experiències que combinen la seva visita amb la muntanya