coronavirus

Adaptar l'enoturisme a la Covid-19: recuperar l'estiueig segur i de proximitat

L'Agència Catalana de Turisme considera que és el moment d'establir aliances i oferir propostes al visitant local que vagin més enllà de la simple escapada

Fa un seguiment setmanal de les intencions de viatjar i detecta l'interès dels catalans per fer-ho al territori

Un bar de vins i caves fill del Covid-19

| 12/05/2020 a les 19:19h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Enoturisme, Covid-19, enoturisme
El coronavirus representa un repte majúscul per al sector turístic, fins al punt que "mai" abans s'havia produït un escenari d'aturada similar en la història del turisme modern, o sigui a partir dels anys 50 del segle XX. Ho sosté el director de màrqueting d'experiències i recerca de l'Agència Catalana de Turisme, Damià Serrano, el qual afirma que la situació està obligant a replantejar molts aspectes, fins i tot el mateix rol del turisme i la seva sostenibilitat. De cara a aquest estiu considera que es recuperarà aquell concepte que semblava llunyà de l'estiueig, de passar petites temporades a prop de casa, i anima els destins a oferir propostes diversificades que atenguin aquesta demanda, sempre donant la garantia que s'han aplicat mesures higièniques per evitar nous contagis de la Covid-19.
 
Serrano ha participat en el cicle de webinars que ha engegat l'Escola d'Enoturisme de Catalunya per analitzar les estratègies per sortir-se'n davant el panorama que ha deixat el coronavirus. Amb la seva intervenció "I després de la Covid-19, què?", que ha tingut un seguiment en directe de 220 persones, s'ha superat l'equador del cicle que ha organitzat l'escola, format per cinc sessions. El directiu de l'agència de turisme, que depèn de la Generalitat, ha posat xifres al moment. L'Organització Mundial del Turisme preveia que el 2030 hi hauria 1.800 milions de turistes internacionals en el món, i de cara a aquest 2020 ja serien quasi 1.500 milions. En dos mesos ha quedat tot capgirat. Si bé el gener s'ha produït un creixement del 2% en relació al mateix mes de l'any passat, la caiguda de l'activitat turística mundial aquest març-abril és del 80-90%.

Damià Serrano ha mostrat estudis setmanals on s'acredita que només quatre de cada deu descarten del tot fer una escapada

"És un xoc terrible. És un trauma de grans dimensions", admet Serrano, que recorda que àmbits específics com el transport aeri estan gairebé paralitzats del tot. Els escenaris més optimistes situen la caiguda cap a finals any en el 60%, però els més pessimistes parlen del 80%, cosa que és com dir que el turisme mundial tendeix a ser zero, reflexiona. Davant de tot aquest escenari el sector turístic no té més remei que adaptar-se i, malgrat que creu que no poden donar lliçons des de l'Agència Catalana de Turisme, sí que comencen a disposar d'alguns indicadors que poden fer veure cap a on van els trets (es poden consultar en el web específic http://act.gencat.cat/covid19/).

A Catalunya gairebé el 70% de l'activitat turística venia impulsada pel turisme internacional i, si es fa una anàlisi de les cerques dels principals mercats emissors de visitants cap aquí, es veu com se segueixen fent cerques de vols per venir malgrat el tancament de fronteres. "El mercat americà no deixa de pensar en nosaltres", exemplifica Serrano, el qual afegeix que es produeixen comportaments similars en altres mercats com ara dels grans països europeus. En tot cas les dificultats per venir de l'estranger han fet emergir el visitant local com una oportunitat. Serrano no ha detallat la metodologia, però ha mostrat estudis setmanals on s'acredita que només quatre de cada deu descarten del tot fer una escapada. La resta es mouen entre el segur que sí que en faran, o és probable que sí o és probable que no. A més, un de cada quatre catalans té la intenció de fer alguna sortida a Catalunya, i en menor mesura a Andalusia, el País Basc i Galícia, entre altres. En aquesta darrera pregunta cadascun dels entrevistats pot marcar més d'una resposta.

Catalunya, seguida d'Andalusia, seran les principals destinacions


És convenient mostrar un segell "Covidfree"?

En plena pandèmia del coronavirus, la desconfiança que genera aquest escenari "fa que no viatgem als espais desconeguts", remarca Serrano. L'Agència Catalana de Turisme ha posat en marxa diverses línies amb l'objectiu de generar confiança. Ha refet de dalt a baix la campanya turística d'enguany i estarà centrada a generar una millor imatge de marca centrada en els valors de la marca Catalunya, reforçada amb elements que donin percepció de seguretat. Una de les qüestions que genera inquietud és com acreditar que un espai és "Covidfree", quelcom que encara s'està treballant mitjançant protocols (la Secretaria d'Estat de Turisme ja ha elaborat unes primeres guies en col·laboració amb el Ministeri de Sanitat: https://www.mincotur.gob.es/es-es/COVID-19/Paginas/Guias-sector-turistico.aspx). Encara s'han de concretar per a l'enoturisme. A parer de Serrano, un segell Covidfree ha de ser quelcom més d'ús intern, ja que "des de la visió del màrqueting pot espantar més que no pas generar certa confiança", però les destinacions sí que han de projectar una imatge de seguretat.

Més del 70% dels enquestats que faran una sortida aquest estiu, la faran dins l'Estat.


En tot aquest context "la proximitat o el que alguns diuen el radicalisme local guanya molts enters", ressalta Serrano, i per aquest motiu a curt i mitjà termini se centraran a promoure el turisme de proximitat. Això significa que aquest estiu tornarà el concepte d'estiueig, o sigui passar un període sostingut i llarg en el temps fora de la residència habitual.
"Segurament de forma accidental el tornarem a recuperar", planteja, i afegeix que és probable que hi hagi qui segueixi teletreballant des de la segona residència i es contribueixi així encara més a alimentar aquesta tendència. Els desplaçaments en cotxe, i especialment si són en família, també poden incrementar-se aquest estiu.

Aquell turista català que feia algunes escapades de cap de setmana i aprofitava les vacances llargues d'estiu per anar a una destinació internacional ara les passarà a Catalunya

Enoturisme combinat amb altres activitats

L'enoturisme fins ara estava molt pensat en quelcom de cap de setmana, amb alguna activitat complementària, però el programa no solia passar de dos o tres dies. "Segurament ho haurem de variar", sosté Serrano. Aquell turista català que feia algunes escapades de cap de setmana i aprofitava les vacances llargues d'estiu per anar a una destinació internacional ara les passarà a Catalunya, i el més segur és que demani "una proposta més àmplia, completa i variada", indica. És per això que considera que cal identificar experiències híbrides que fins i tot transcendeixin una marca (Empordà per exemple) i que s'estenguin en el temps, com ara combinar enoturisme, platja, senderisme, espai de wellness o un balneari.

Segons Serrano, l'enoturisme té "una posició favorable" per a tot aquell que busqui gaudir d'una sensació de descompressió i d'espais oberts, ja que "ja fa temps que va incorporar el concepte de vinya i paisatge dins de l'imaginari". Considera que és el moment d'aprofundir en la diferenciació del que ofereix cadascú, posant l'enoturista en el centre i no veient-lo tant des de l'oferta, veient com cobrir-ne les necessitats, i impulsant la sostenibilitat.
Creu que és el moment per endinsar-se en eines com la realitat virtual, cosa que pot ser una oportunitat per fer la cita més immersiva o mantenir l'experiència abans i després de la visita. Davant de qui pugui témer per la pèrdua de llocs de treball, Serrano considera que "més que una pèrdua de llocs de treball hi ha una reconfiguració" i confia en un model híbrid on convisquin els guies i les noves tecnologies. També ha valorat especialment les propostes solidàries que s'han endegat des dels cellers i altres àmbits del sector vinícola davant del coronavirus, tendint cap a un "enoturisme empàtic", on opina que sobresurt especialment aquesta idea de la lluita compartida.

També us pot interessar

Marta Rovira, del celler prioratí Mas d'en Gil, ensenya la llicorella al món a través de l'aplicació zoom.
Marta Rovira, del celler prioratí Mas d'en Gil, ensenya la llicorella al món a través de l'aplicació zoom. | Marzena Dziuk
Jordi Bes
Molts han hagut de recórrer a ERTOS però fan mans i mànigues per seguir cuidant de la vinya i dels animals | La cooperativa l'Olivera manté el coronavirus allunyat del seu projecte social i acorda seguir elaborant el vi de Barcelona
Imatge il·lustrativa
Ramon Francàs
Selecció per a un Sant Jordi #confinats
Ada Parellada del restaurant Semproniana
Ada Parellada del restaurant Semproniana
Carme Gasull
La situació derivada pel Covid-19 està afectant durament el sector de l’hostaleria i la restauració. Què fan, com i des d’on algunes dones de la gastronomia per afrontar-la? Com veuen el futur?

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Fill de Sant Climent Sescebes i nascut en terrenys de pissarra i sorra neix un dels vins negres més interessants de l'Alt Empordà.
Imatge il·lustrativa
Jordi Bes
El projecte vinícola d'una parella d'emprenedors suecs a la DO Montsant presenta dos vins per a l'estiu amb un tast virtual | Les obres del nou celler es retarden uns mesos però l'equip assegura que "no s'ha donat per perdut" malgrat la pandèmia
Imatge il·lustrativa
Teresa Jordà s’ha reunit amb els presidents de les DO del vi català per analitzar les possibles actuacions a fi de reduir els efectes del coronavirus i recuperar les vendes al més aviat possible
La proposta Silenci entre Vinyes torna a Abadal
La proposta Silenci entre Vinyes torna a Abadal | Abadal
La reobertura vindrà acompanyada d'algunes novetats, com el nou Brunch entre Vinyes o una adaptació del Silenci entre Vinyes