botigues especialitzades

La botiga especialitzada de vins en temps de confinament (III)

Oriol Oliva Salart, de Salart Vinoteca i Cellers Perelló: “hem notat un fort augment de compra de vins de proximitat”

La botiga especialitzada de vins en temps de confinament (II)

| 11/05/2020 a les 19:15h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Entrevistes, Salart Vinoteca, Mon La Cata, Lafuente, Cellers Perelló, botiga especialitzada
Imatge il·lustrativa
Encetem una nova entrega sobre l’experiència de venda d’establiments locals d’ençà que es va decretar l’estat d’alarma. Són negocis de consolidada trajectòria en el sector que han sabut adequar el servei i que veuen ara reconegut l’esforç en fidelitzar els seus clients. La bona prescripció com a venedors i la venda en línia els ha ajudat, i consideren que el canal digital sortirà reforçat d’aquesta crisi tot i que estan d’acord a dir que no desbancarà la botiga tradicional perquè el vessant humà i social és indissociable al món del vi. Parlem en aquesta ocasió amb Carlos Lafuente de Lafuente, Sergi Artigas de Món La Cata i Oriol Oliva de Salart Vinoteca i Cellers Perelló.
 
El client de Barcelona ha optat per comprar en línia”, ens explica Carlos Lafuente, 3a generació de l’emblemàtic negoci que va iniciar la família amb el nom homònim el 1951, i que en l’actualitat compta amb set establiments, cinc a Barcelona ciutat -entre els quals l’històric Colmado Quílez-, un a Sant Cugat del Vallès i un altre a Madrid. D’ençà que es va decretar l’estat d’alarma, Carlos Lafuente afirma que segueixen “venent a tot el territori nacional, tot i que l’increment en les vendes ha estat més acusat a la comunitat de Madrid i a Catalunya. En un mes, del 16 de març al 16 d’abril, hem registrat un augment del 654% respecte al període anterior al 15 de març d’aquest 2020”. Aquesta xifra l’explica en part perquè el client habitual de Lafuente ha optat ara per comprar a través de la botiga que tenen en línia, una opció més còmode i segura, i que compte amb “la confiança en el servei” i en la marca. Així, mentre han registrat una davallada en el volum de vendes global dels establiments, en el canal digital s’han disparat.
 

Botiga Lafuente del carrer Aragó de Barcelona. Foto: Lafuente


Amb més de 8.000 referències entre productes gurmet, begudes, vins, escumosos i destil·lats, disponibles tant al negoci tradicional com en línia, a Lafuente han adaptat ambdós canals per seguir donant continuïtat al servei amb la mateixa garantia de qualitat i la de seguretat que requereix la conjuntura actual. La botiga en línia, que permet la cerca del producte per diferents categories –en el cas dels vins, per tipologia, denominació d’origen, país i preus- és un extens aparador on l’arquitectura web facilita l’experiència de compra de l’usuari.  Sota l’encapçalat “Lafuente en Casa” i afegint-se a la crida responsable del #quedatacasa inclouen dues-centes promocions dins l’espai “promocions #quedatacasa”, descomptes especials com a incentiu de compra i amb entrega a domicili gratuïta per compres a partir dels trenta euros.

Carlos Lafuente considera que la compra online sortirà reforçada d’aquesta crisi, sobretot  per aquells negocis que com el seu “han apostat per l’ecommerce com a un servei més”, és a dir, per a complementar a la botiga tradicional: “segur que molts s’enganxaran a comprar en línia, si el client sap que hi ha una botiga física darrere per la confiança consolidada”, un valor afegit que aporta l’experiència i la credibilitat obtinguda a través de molts anys de tracte amb el públic que una botiga online per si sola no pot donar, assevera. Carlos Lafuente explica que també han notat un major interès en “productes desconeguts i a tastar coses noves”, perquè ara “la gent té més temps i en dedica més a llegir i buscar” sobre vins.
 

Sergi i Josep Artigas. Foto: Mon La Cata


Sergi Artigas de Món La Cata també ha notat aquest creixent interès en la compra de novetats tot i que diu que es dona en casos puntuals i per part de clients fixes que valoren la prescripció i demanen consell, molts dels quals ara fan la seva comanda directament trucant a la botiga perquè se’ls hi entregui a domicili. Precisament, on han notat més el fort increment ha estat en la venda de proximitat, tot i que des de Món La Cata distribueixen a tota la Península i Balears a través de la botiga en línia.
Món La Cata enguany compleix deu anys de vida al municipi d’Arenys de Mar i un reconegut posicionament a la comarca del Maresme. Sergi Artigas n’és el soci fundador juntament amb el seu pare, Josep Artigas, i Jordi Clos. Aquesta botiga compta actualment amb 4.000 referències de vi català i de la resta de l’estat, i amb destil·lats de gairebé sis-cents cellers d’arreu. Però a més d’establiment especialitzat en venda de vins, Món la Cata és també restaurant i distribuïdora, negoci que els ve de més lluny. Doncs quan van decidir fundar la botiga “feia més de quaranta anys que treballàvem en la distribució, sobretot pel sector Horeca –restaurants, hoteleria i discoteques”, explica Artigas. 

Però “ara la distribució ha fet una aturada total” afegeix, com també el restaurant, que per la situació actual han hagut de tancar. Així i tot, Artigas es mostra positiu: “No ens podem queixar. Per sort la botiga va bé. Obrim al matí i fem el mateix que faríem durant tot el dia. Ha crescut molt la venda online i estem tenint molta feina de venda a domicili”, ja que també han vist incrementades les comandes directes per telèfon. Així, tot i haver ajustat l’horari d’atenció de la botiga a mitja jornada, obrint els matins fins a les 14 h, Artigas explica que dedica gran part de la resta del dia (i vespres) a la gestió de la botiga en línia i a actualitzar-la. “La web sempre l’hem tinguda fluixa en vendes però ara la gent l’està coneixent millor i agrada. Ens pregunten si ho seguirem fent (…). La gent també necessita confiança per comprar online i això implica una bona gestió del conjunt del servei que se li dona”, conclou.

Des de Girona, Oriol Oliva Salart es mostra contundent. “Crec personalment que aquesta crisi comportarà una baixada en el consum del canal Horeca i la gent consumirà més vins a casa i de cellers de proximitat. La venda online en sortirà beneficiada però tampoc baixarà la venda a botigues especialitzades com la nostra perquè en el món del vi necessites saber qui hi ha darrera d’aquella ampolla. Si realment t’agrada aquest món, aniràs a fer tastos a botigues com la nostra on viuràs l’experiència de conèixer qui hi ha darrere d’aquella ampolla i la història i la feina que comporta (...). El que ens fa diferents és el tracte personalitzat i natural de vendre, la recomanació cara a cara als nostres clients. En l’online això mai hi serà”.
 
Oriol Oliva i el seu germà Jordi Oliva són avui al capdavant de Salart Vinoteca i Cellers Perelló, negoci familiar que va iniciar el 1949 el seu avi Josep Salart com a distribuïdora de vins a granel i botiga de venda al detall al centre de Girona. Josep Salart elaborava llavors la ratafia La Pabordessa i va ser un dels socis fundadors de la “Viprase”, un vi d’agulla amb tap mecànic que es va fer popular als anys seixanta i que avui segueixen embotellant i comercialitzant sota la marca Norfeu. Al llarg dels anys l’empresa familiar s’ha diversificat i reorientat. I en l’actualitat tenen dues línies de negoci, la distribuïdora de vins Cellers Perelló enfocada al canal Horeca i la botiga especialitzada Salart Vinoteca. També tenen una marca pròpia de vins orientada principalment al canal Horeca, a més del Norfeu i La Pabordessa.
 

Oriol Oliva i Jordi Oliva, al capdavant de Salart Vinoteca i Cellers Perelló. Foto: Salart Vinoteca


“Avui tenim més de 1.000 referències en estoc de totes les zones del món però, principalment, vins de proximitat i també novetats setmanals. Fem tastos un cop al mes en una zona habilitada i normalment vénen cellers a presentar el seu vi o fem maridatges i tastos a cegues”, explica Oriol Oliva, que dedicant-se professionalment al sector del vi des dels divuit anys, entén la necessitat de traduir el projecte també a l’àmbit digital: “aquest any ja posem en marxa el web de venda online ja que no ens podem quedar enrere”.
 
Com a la resta del sector de la distribució, Oliva afirma que “la situació del coronavirus ens ha afectat considerablement en el canal Horeca, que és on la distribuïdora té el 80% de les vendes. Estàvem en el primer trimestre de l’any, que és el moment de fer noves cartes per als restaurants i hotels, i això lògicament s’ha perdut. Un altre problema és que també tenim els magatzems al màxim, ja que fem previsions de compra anuals –també amb previsió a Setmana Santa- i per últim molts clients han ajornat pagaments o directament han retornat els rebuts, on aquí els bancs s’han beneficiat de les despeses de devolució”. 
 
En canvi, “a la botiga la venda ens ha augmentat considerablement. Crec que la gent no vol anar al supermercat per no trobar molta gent i potenciar la botiga de barri. També tenen més temps per tastar nous vins, inclús ara potser estan més oberts a provar-ne de nous. Amb tot, hem notat un fort augment de compra de vins de proximitat”, assevera complaent. I amb entusiasme conclou: “Hem de donar gràcies als vins que tenim a Catalunya que són d’una qualitat excepcional”.
 
I afegeix: “Molta gent ens diu que ara ens hem d’ajudar els uns als altres i hem de potenciar el comerç de proximitat. Molts dels clients ens han felicitat per seguir oberts aquests dies i poder passar una estona a buscar un vi i que no sigui el tracte tan fred de l’online. També fem el servei a domicili que abans no fèiem i assessorament telefònic. Això als clients els ha anat molt bé. Així no cal que es moguin de casa”, indica Oliva. També tanquen una hora abans de l’horari habitual, temps que dediquen al servei d’entrega a domicili, tot i que com a la resta de botigues entrevistades les compres es concentren al matí: “el 90% de la gent ve als matins des de la situació actual”.
 
Les botigues especialitzades semblen aportar aire fresc al conjunt del sector ofegat per la crisi sanitària i a una part de la societat que, estant aïllada a casa, segueix consumint vi. Per costum, per hàbit, per tradició, per cultura, per afició, per gaudi, per reivindicació. Perquè sí. Entre tant, i inconscientment entre tots, estem redefinint i traçant nous hàbits socials i de consum. Potser aquesta crisi estimuli la consciència social envers el territori, el consum de productes de proximitat, a actuar més localment amb pensament global... Tot canvi implica progrés i el món del vi en sortirà reforçat. Hi hem de creure. Com bé diu Oriol Olivacom a venedor sempre miro de buscar amb quin vi puc fer feliç el client. Mai miro el preu, no cal vendre ampolles cares. L’objectiu sempre és que torni i em comenti com li va agradar”.

També us pot interessar

Marta Rovira, del celler prioratí Mas d'en Gil, ensenya la llicorella al món a través de l'aplicació zoom.
Marta Rovira, del celler prioratí Mas d'en Gil, ensenya la llicorella al món a través de l'aplicació zoom. | Marzena Dziuk
Jordi Bes
Molts han hagut de recórrer a ERTOS però fan mans i mànigues per seguir cuidant de la vinya i dels animals | La cooperativa l'Olivera manté el coronavirus allunyat del seu projecte social i acorda seguir elaborant el vi de Barcelona
Imatge il·lustrativa
Ramon Francàs
Selecció per a un Sant Jordi #confinats
Ada Parellada del restaurant Semproniana
Ada Parellada del restaurant Semproniana
Carme Gasull
La situació derivada pel Covid-19 està afectant durament el sector de l’hostaleria i la restauració. Què fan, com i des d’on algunes dones de la gastronomia per afrontar-la? Com veuen el futur?

COMENTARIS

No només l'online
Vinus&Brindis, 19/05/2020 a les 17:33
+1
-0
L'online pujarà, obvi, sortir no era fàcil ni còmode. Ara, les campanyes de comerç local també han funcionat molt be. Nosaltres no hem deixat de donar servei als nostres clients de forma presencial, sempre prenent messures de seguretat i higiene.
Som una societat solidaria que no ha oblidat el petit comerç, l'economia del barri i les persones.
Crec que el sector de la venta de vi enacara hem anat fent i prenent bones decisions continuarem aquí, recomenant, compartint, explicant i ajudant a coneixer el mon del vi.

Salut

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Fill de Sant Climent Sescebes i nascut en terrenys de pissarra i sorra neix un dels vins negres més interessants de l'Alt Empordà.
Imatge il·lustrativa
El celler ofereix la possibilitat que tothom que hagi passat l’aniversari en confinament pugui gaudir com a convidat d’una de les seves experiències | L'oferta serà vàlida durant tot aquest any 2020 | Llopart amplia les propostes enoturístiques posant l’accent en les visites a l’aire lliure
Imatge il·lustrativa
Laura Conde | 1 comentari
Repassem les tendències d'una cuina, la vegetariana, que probablement visqui el seu millor moment.
Imatge il·lustrativa
Sergi Cortés
Entrevista amb Joan Josep Raventós, portaveu de Vi i Cava de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC)