​Comunicar i fer-ho bé: les recomanacions de Ramon Francàs davant la crisi del coronavirus

El periodista i sommelier considera que ara més que mai cal ser transparent i "orientar el missatge"

Participa en un nou webinar de l'Escola d'Enoturisme de Catalunya en el qual aconsella que quan es reactivin les visites els cellers expliquin que són un espai segur

Màrqueting i comunicació #covid i #postcovid

| 05/05/2020 a les 05:46h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Per aprendre'n, Ramon Francàs, Ramon Francàs

La crisi profunda que ha obert la pandèmia del coronavirus ha deixat per ara més preguntes que respostes en el sector vinícola. És molt probable que molts agents, començant pels mateixos cellers, s'hagin qüestionat què fer amb la comunicació en aquesta època tan complexa, i les reaccions en aquest camp han estat molt dispars. Des de qui l'ha reforçat a qui l'ha reconduït o qui ha gairebé desaparegut del mapa. En opinió del periodista i sommelier Ramon Francàs, és "absolutament imprescindible" comunicar en temps de crisi, si bé puntualitza que no tot s'hi val. "No s'ha de fer de qualsevol manera; s'ha de fer ben fet. Hi ha d'haver pla de crisi", sosté.

Francàs ha participat aquest dilluns en el cicle de webinars digitals de l'Escola d'Enoturisme de Catalunya, organitzat per debatre sobre les estratègies per sortir-se'n de la crisi del coronavirus. El periodista hi ha contribuït amb la sessió "Comunicar en temps de crisi" que han seguit unes 170 persones en directe. Després d'haver-se experimentat més d'un mes i mig de confinament per frenar la Covid-19, el col·laborador de diaris com Cupatges i La Vanguardia ha recordat que les crisis també poden servir per obrir portes, i que en aquesta ha quedat acreditat que aquells que han mogut fitxa per comunicar durant aquestes setmanes "han aconseguit més notorietat" que qui no ho ha fet.

Ramon Francàs creu que "hi ha pocs cellers que comuniquin, i que ho facin bé encara menys"

Per a Francàs, "és en aquest moment quan la paraula comunicar adquireix tota la seva dimensió", i cal fer un esforç per "orientar bé el missatge" i ser conscient que ha passat a tenir més importància informar correctament que no pas produir molts missatges. "Ningú compra un producte si no el coneix", ha ressaltat Francàs, que també és docent de l'Escola d'Enoturisme. És quelcom més important encara en un moment en el qual el tancament temporal de molts establiments ha fet que les vendes de vi hagin caigut i que s'hagin concentrat en els supermercats, en les botigues en línia i d'altres iniciatives a la xarxa. Aquests canals sí que han experimentat un creixement, però del tot insuficient per compensar la davallada de la resta. Francàs considera que en aquest context la comunicació pot ser d'utilitat, tant l'externa com l'interna, i que pot ajudar a guanyar reputació. "No és només una arma de venda. El que està clar és que és una eina de gran valor", ha insistit, recalcant també que "hi ha pocs cellers que comuniquin, i que ho facin bé encara menys".
 

Ha posat èmfasi en el fet que es pot comunicar de moltes maneres, des d'articles periodístics a les xarxes socials, la publicitat i el màrqueting (com ara els newsletters), però ha recomanat especialment que es faci amb estratègia. "Cal tenir clar per què es vol comunicar, quin és el públic, quin és el missatge, per quins canals, a qui s'ha de contactar i què s'ha de fer per utilitzar aquests canals", ha plantejat Francàs. Són qüestions rellevants per evitar caure en escenaris que potser no serien els més escaients i ha posat un exemple: un celler que té un cava gran reserva d'alta gamma i pretén fer amb ell una acció comunicativa dirigida als millennials.

Encerts i errors durant el confinament

Francàs ha repassat les diverses estratègies que ha detectat en els agents del sector vinícola aquestes setmanes. Hi ha qui ha comunicat com si no hagués passat res, hi ha qui ha actuat amb transparència i ha explicat que ha fet un ERTO i hi ha qui ho ha volgut amagar, i també s'han difós iniciatives solidàries vinculades al combat contra el coronavirus i l'agraïment al personal sanitari. Des d'alguns àmbits s'han seguit enviant notes de premsa, s'han celebrat rodes de premsa virtuals i fins i tot qui s'ha atrevit a posar algun anunci als mitjans de comunicació. El més habitual també ha estat moure's per les xarxes socials, a vegades amb botigues en línia, i recórrer a eines com l'Instagram Life.
 

Entre totes aquestes iniciatives ha identificat encerts, com l'esforç de "comunicar en positiu" que han fet el president de la patronal Associació Vinícola Catalana (AVC), Valentí Roqueta; el celler Can Virgili fent ús del seu estil desimbolt habitual i el kit de mesures per combatre "el coi del coronavirus", i Ignasi Seguí, del celler Vinyes Singulars, el qual ha sortejat un lot de vins entre qui enviï missatges positius i motivadors a l'Instagram. Ara bé, ha posat en dubte que calgui arribar a fer el vi Coronavirus, que inclou una mascareta, i que es ven per 19 euros en una botiga de Madrid. També ha detectat errors, com el del grup Henkell Freixenet, el qual va informar primer de les accions solidàries a favor dels hospitals alemanys abans de fer-ho de les que tenia previstes en els centres sanitaris del Penedès.

Ser persistent i "no amagar res"

El periodista considera que és important que cada actor mantingui un degoteig constant de missatges per anar tenint presència. "Cal ser persistent i creatiu", ha defensat. És del parer que en situacions de crisi és millor "la màxima sinceritat possible i no amagar res", i que es comuniqui des d'una sola veu en cada empresa. També és una manera de mostrar als clients que se n'ha après alguna cosa d'aquesta crisi i que s'és capaç d'oferir-los alguna cosa millor. Per a Francàs, no hi ha dubte: "Qui comuniqui bé hi té molt a guanyar". Respecte a la relació dels cellers amb els periodistes, ha reiterat la seva idea que els periodistes no són una extensió de màrqueting dels cellers, però que estan disposats a escoltar allò que tenen per explicar. "Som professionals amb criteri que intentem informar el millor que podem, amb les nostres limitacions, i ens equivoquem com qualsevol altre", ha indicat.

Francàs conclou que cal treballar per explicar el vi com un aliment en el marc de la dieta mediterrània i que "begut amb moderació és saludable".

Encara són moltes les incògnites sobre com podran obrir els cellers durant el desconfinament que ja s'ha iniciat, però per a Francàs no hi ha dubte que han de donar garanties i comunicar que les seves instal·lacions són espais segurs en un moment en el qual el risc de contagi del coronavirus segueix estant present. "És imprescindible perquè el client se senti còmode i segur", ha subratllat. Opina també que és el moment d'establir aliances, com ara dels cellers amb els hotels, i ha posat l'exemple d'hotels de San Francisco on tenen sales en les quals els cellers fan tastos periòdicament. El periodista també ha valorat que el vi català hauria d'haver tingut una estratègia "més clara i conjunta" sota aquest paraigua de cap a on ha d'anar en aquesta època. A més, i davant de missatges que han intentat associar un efecte protector del vi sobre el coronavirus sense evidència científica, creu que cal treballar per explicar el vi com un aliment en el marc de la dieta mediterrània i que "begut amb moderació és saludable".

També us pot interessar

Marta Rovira, del celler prioratí Mas d'en Gil, ensenya la llicorella al món a través de l'aplicació zoom.
Marta Rovira, del celler prioratí Mas d'en Gil, ensenya la llicorella al món a través de l'aplicació zoom. | Marzena Dziuk
Jordi Bes
Molts han hagut de recórrer a ERTOS però fan mans i mànigues per seguir cuidant de la vinya i dels animals | La cooperativa l'Olivera manté el coronavirus allunyat del seu projecte social i acorda seguir elaborant el vi de Barcelona
Imatge il·lustrativa
Ramon Francàs
Selecció per a un Sant Jordi #confinats
Ada Parellada del restaurant Semproniana
Ada Parellada del restaurant Semproniana
Carme Gasull
La situació derivada pel Covid-19 està afectant durament el sector de l’hostaleria i la restauració. Què fan, com i des d’on algunes dones de la gastronomia per afrontar-la? Com veuen el futur?

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Fill de Sant Climent Sescebes i nascut en terrenys de pissarra i sorra neix un dels vins negres més interessants de l'Alt Empordà.
Imatge il·lustrativa
El celler ofereix la possibilitat que tothom que hagi passat l’aniversari en confinament pugui gaudir com a convidat d’una de les seves experiències | L'oferta serà vàlida durant tot aquest any 2020 | Llopart amplia les propostes enoturístiques posant l’accent en les visites a l’aire lliure
Imatge il·lustrativa
Laura Conde
Repassem les tendències d'una cuina, la vegetariana, que probablement visqui el seu millor moment.
Imatge il·lustrativa
Sergi Cortés
Entrevista amb Joan Josep Raventós, portaveu de Vi i Cava de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC)