El visitant local i el que va en autocaravana, els primers que tornaran a fer turisme

Difondre imatges i vídeos del retorn dels turistes contribuirà a recobrar una imatge de normalitat

L'Escola d'Enoturisme de Catalunya estrena el cicle de webinars sobre les estratègies per sortir-se'n de la crisi del coronavirus

La història de la vinya i el vi del Penedès de Santi Borrell, reconeguda internacionalment

| 28/04/2020 a les 08:15h
Especial: lectura obligatòria
Arxivat a: Actualitat, Enoturisme, enoturisme
Una hipòtesi és que la tornada dels turistes serà entre la tardor i principis del 2021
Una hipòtesi és que la tornada dels turistes serà entre la tardor i principis del 2021 | Foto: Pixabay
S'acosta la relaxació de les mesures per frenar els contagis de la malaltia per coronavirus (Covid-19). El sector turístic està entre els més afectats per la reducció de l'activitat, un context que ha motivat l'Escola d'Enoturisme de Catalunya a iniciar aquest dilluns una sèrie de cinc webinars gratuïts per Internet amb l'objectiu d'analitzar el moment i apuntar estratègies per sortir-se'n. La primera sessió l'ha conduït Èric Enguita, que és docent i un dels fundadors del celler penedesenc Art Cava, projecte encarat a l'enoturisme. Enguita ha admès que el 2020 el dona "per perdut pràcticament", però això no l'impedeix ser positiu. "Soc molt optimista perquè el turisme tornarà", ha asseverat, i ha situat els visitants locals i els que es mouen en autocaravana com els primers que acudiran de nou als cellers, restaurants i altres establiments.

Enguita ha conduït la sessió titulada "Situació actual i futur de l'enoturisme a Catalunya. Estratègies de màrqueting", la qual han seguit en streaming unes 150 persones, que estan entre les més de 200 ja apuntades en el cicle de webinars. Amb la sessió ha procurat llençar múltiples idees sobre un àmbit en el qual encara hi ha moltes incerteses, com ara quines mesures s'hauran d'aplicar quan es reactivi el turisme per evitar nous contagis. Ha incidit en el fet que "no és un any per viatjar" lluny com molta gent acostumava a fer, de manera que ha apuntat que "hi haurà 7,5 milions de catalans fent vacances dins de Catalunya" i creu que cal pensar ja en com atreure el turista local. Una opció per començar és anar a buscar a aquella persona que ja havia estat al celler o la casa rural, però n'ha desgranat moltes més.

L'altre perfil de visitant que estarà entre els primers de tornar a fer turisme és el que va en autocaravana, el qual ja viatja "aïllat", ha remarcat. Segons Enguita, "pot ser de les primeres coses que es moguin en turisme europeu", i s'ha referit als francesos, belgues o alemanys entre els quals hi ha molta tradició de viatjar en autocaravana. De fet un dels oients ha corroborat en el torn de preguntes que ja se'ls comença a despertar interès per venir, explicant la recepció d'una trucada recent d'un alemany que volia saber quan podrà desplaçar-se en autocaravana. Aquests visitants ja solen moure's per zones rurals menys massificades i tenen la capacitat de decidir quin contacte volen tenir amb un territori.

Nous models de negoci i especialització

A més, creu que molta gent no trigarà gaire a pensar què farà per les vacances d'enguany i que és el moment d'insistir el consumidor amb diversos destins pròxims perquè pugui escollir. Enguita ha emplaçat a programar activitats de cara a finals de l'estiu i principis de la tardor, amb idees com "avança les teves vacances", i oferint la possibilitat de fer cancel·lació gratuïta. No s'arriscaria amb esdeveniments massius, però sí que opina que és l'hora de reinventar el model de negoci i crear productes disruptius, que permetin diferenciar-se de la resta de l'oferta, crear promocions per al públic local, invertir en digitalització, intensificar la venda directa i aplicar estratègies com ara up selling i cross selling. D'exemples ha citat incloure en un paquet un esmorzar o un sopar romàntic, o bé per a qui viatja en autocaravana quelcom que incorpori l'entrada a una piscina municipal i la visita a un celler.
 

Enguita sosté que tot plegat hauria de redundar en un increment de la despesa per turista. A més, considera que la tornada del visitant local pot servir per promocionar-se davant del client internacional, ja que pot permetre fer fotos i vídeos (fins i tot com a destinació) que mostrin com es va recuperant la normalitat. Ha especificat que la demanda del turisme local és elàstica, mentre que la de l'internacional és inelàstica. Amb això es refereix al fet que una modificació dels preus a la baixa seduirà bàsicament només el local, si bé no tothom ha de fer el mateix. "Si tens una proposta única, segurament no hagis d'aplicar grans descomptes", ha recalcat. També ha comentat que el fet que es facin descomptes per a sanitaris pot ajudar, a més de ser una mostra d'agraïment al seu esforç per combatre el coronavirus, en la promoció d'un celler o un altre projecte per la via de la Responsabilitat Social Corporativa.

Durant el webinar, el també professor de l'Escola d'Enoturisme ha considerat que cal posar-se en la ment del consumidor, tenir present que buscarà propostes més especialitzades (un restaurant de les Garrigues ha d'oferir cuina d'aquest territori, un celler biodinàmic ha de potenciar que ho és...) i ha traslladat moltes preguntes en el sentit de veure si s'està preparat o què es pot fer per millorar cada projecte, com a destinació o per part de les administracions públiques. Ha detallat alguna proposta, com potenciar el jaciment penedesenc de la Font de la Canya (on hi ha vestigis de fa 2.700 anys vinculats als orígens de la viticultura a Catalunya), i ha emplaçat a recórrer a tres accions que es pot aplicar cadascú per a definir la seva estratègia: la metodologia Objectius i Resultats Clau (OKR, en les seves sigles en anglès), el model Canvas i l'anàlisi Dafo (debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats).

Tastos de vi amb mascareta?

"Jo veig esperança, en veig molta, tot i la duresa de la situació", ha assegurat Enguita. Abans de començar el webinar, els participants que l'han seguit per streaming han contestat una breu enquesta. El resultat ha estat que la majoria preveu una situació complicada fins al 2021, i vaticina que la tornada dels turistes serà entre la tardor i principis del 2021, però que malgrat tot també se sent optimista. Això no impedeix que hi hagi múltiples incògnites per resoldre. Una de les que ha suscitat més intervencions ha estat sobre les mesures higièniques per evitar nous contagis per coronavirus. Hi ha qui ha apuntat que com a visitant li agradaria tenir la informació de quines són aquestes mesures. Enguita ha plantejat les dificultats evidents per compaginar un tast de vi amb portar mascareta. Encara s'hi afegeix una altra incertesa, i és què passarà si a la tardor es produeix un nou brot de la malaltia.

En resposta a algunes preguntes que li han plantejat, Enguita ha defensat que l'empresa que acabi tancant ara per la crisi del coronavirus pot ser que sigui perquè ja no funcionava bé d'abans i, quan se li ha traslladat per si ara és un bon moment per posar en marxa un nou negoci que vinculi turisme i vi, ha considerat que millor ser pacient. "Espera't uns mesos. La situació macroeconòmica a nivell mundial no està clara", ha replicat. També ha sorgit un debat recurrent, i és la necessitat que es produeixi un treball col·lectiu de promoció de tot el sector vinícola i qui caldria que ho encapçali. Enguita ha recordat que això fa molt de temps que es demana i no s'ha aventurat a dir qui ho hauria de liderar.


El programa restant dels webinars sobre enoturisme

4 de maig a les 11.00 h. "Què continua sent important en temes de comunicació?", amb el periodista i sommelier Ramon Francàs.

11 de maig a les 11.00 h. "I després de la Covid-19, què?", amb Damià Serrano, que és el director de Màrqueting d'Experiències i Recerca de l'Agència Catalana de Turisme.

18 de maig a les 11.00 h. "Tu oferta enoturística. Nuevos requerimientos de los consumidores post Covid?", amb Alicia Estrada, que és directora de màrqueting & comunicació de GEBTA, referent en matèria de viatges d'empresa a Espanya, i editora del blog Vinoturismo.

25 de maig a les 11.00 h. "Situació del turista internacional i valoració dels productes per part dels clients", amb Begoña Fernández, que és fundadora de GoandBe (especialitzada en viatges a mida) i doctoranda en turisme vinícola i desenvolupament sostenible.


 

També us pot interessar

Carn a la brasa acabada al forn de carbó Josper del restaurant Maison Carne
Carn a la brasa acabada al forn de carbó Josper del restaurant Maison Carne
Lourdes López | 2 comentaris
Brases, fumats i molta paciència. Fer la barbacoa a casa és complicat. En aquests restaurants de Barcelona menjareu carns, peixos i vegetals a la brasa. Sereu feliços i esmolareu l'escuradents
Imatge il·lustrativa
Isabelle Kliger, escriptora de viatges, cultura i menjar de la revista Forbes, proposa 12 vins catalans per les festes.
Imatge il·lustrativa
La Guia de Vins de Catalunya publica els millors vins d'aquesta edició 2021

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

 
Imatge il·lustrativa
Pedro Ballesteros va radiografiar els escumosos espanyols, a principis del 2021, per publicar-ne les conclusions a la revista britànica Decanter
Brad Call, l'inversor americà que es va enamorar de la Finca Mas Clarella a Santa Maria de Besora
Brad Call, l'inversor americà que es va enamorar de la Finca Mas Clarella a Santa Maria de Besora
Després d'una inversió de més de 15 milions d'euros, surten al mercat els primers vins de la finca Mas Clarella a Osona
Imatge il·lustrativa
Jancis Robinson, la prestigiosa revista internacional especialitzada en vins, destaca el vi ranci Abadal Sagristia R-2 i l'Abadal Arboset 2017, entre altres.
Recollida del raïm a les vinyes del celler Collbaix
Recollida del raïm a les vinyes del celler Collbaix | Gemma Aleman
Les condicions meteorològiques i la incorporació de noves plantacions han afavorit l'increment de la producció que podria ser de 2 milions de quilos de raïm