entrevista

Imatge il·lustrativa

“El paraigües Cava és un actiu molt important”

Entrevista a Damià Deàs, president de la patronal Associació d’Elaboradors de Cava (Aecava)

Allò que el coronavirus s’endugué, i el que no

| 20/04/2020 a les 08:58h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Entrevistes, Damià Deàs, AECAVA, DO Cava
Són moments de tensió i gran preocupació per al món del Cava, agreujats pels efectes de la greu crisi sanitària i econòmica generada pel Covid-19. En la següent entrevista per a Cupatges, el president de la reunificada patronal del sector, que sempre ha cridat a la unitat de tots els agents, explica quines són les mesures que s’estan posant damunt la taula per intentar pal·liar el tràngol. Diu que estan treballant en un cronograma que traslladaran al Consell Regulador del Cava, amb l’objectiu de presentar propostes per garantir, a mig i llarg termini, l’equilibri en la cadena d’abastiment de la matèria primera i assegurar la sostenibilitat econòmica del nostre sector. No té dubtes que cal treballar per reinventar-se i pensar en nous paradigmes. I és optimista. Creu que el sector pot superar “qualsevol crisi”. No amaga, però, que aquest any hi torni a haver “tensió de preus”.
 
Excedents de vi base cava per damunt dels 80 milions de litres, i una gran crisi de preus que es paguen pels raïms en un panorama que s’ha vist agreujat ara per les conseqüències devastadores de la pandèmia. El panorama no invita a l’optimisme, oi?
La veritat és que el panorama no convida a l’optimisme, però queixar-se no serveix de molt. Cal treballar per reinventar-se i pensar en nous paradigmes. Sóc de les persones que pensen que, amb una bona visió estratègica de futur i consens, podem superar qualsevol crisi. Ara mateix aquestes han de ser les nostres prioritats.

Digui’ns tres mesures concretes que ajudin a les empreses a pal·liar aquesta crisi. Què han fet des que va començar la crisi del Covid-19 per ajudar les empreses?
Davant de tanta incertesa i a vegades excés d’informació, estem fent una feina important filtrant i seleccionant les informacions més destacades per a les nostres empreses des del punt de vista econòmic i empresarial. També hem posat en marxa la iniciativa #acasaambcava a través de les xarxes socials, per promoure el consum de cava durant el confinament, i estem ajudant als cellers que venen online a donar a conèixer els seus producte a les xarxes socials. També estem treballant en un programa de formació online que ja hem iniciat, per ajudar a les empreses a adaptar-se a les noves tecnologies des del punt de vista comercial, del màrqueting i de la comunicació. La crisi està fent que moltes empreses que ara mateix no poden vendre a través del canal Horeca estiguin obrint botigues online i, com a patronal, crec que podem fer una bona feina per donar-los suport.
D’altra banda, durant les darreres setmanes hem estat en contacte amb els sindicats, les cooperatives, els elaboradors de vi base privats i els elaboradors de cava, escoltant-los i recollint les seves diferents visions sobre possibles mesures que podem posar en marxa per afrontar el problema dels excedents. Per això, hem creat un grup de treball amb l’objectiu de consensuar, de forma ràpida, propostes concretes per traslladar-les al Consell Regulador.

Quina opinió li mereix la manera com reaccionen a la crisi administracions com l’Incavi, el Departament d’Agricultura o el Ministeri d'Agricultura?
Desgraciadament la incertesa genera nerviosisme i fa que cada administració prengui iniciatives pel seu compte. Això ens fa perdre l’enfocament i la força a l’hora de fer propostes. Aquesta és una mostra més del que ens costa a vegades avançar en propostes contundents i clares amb una visió unitària.
 
Creu que els plans per afrontar la crisi del coronavirus plantejats per la DO Cava són suficients?
En les propostes plantejades, hem de tenir en compte que hi ha mesures a curt, mig i llarg termini. En relació a les immediates, crec que son les més correctes. En concret, respecte a la destil·lació de crisi, crec que no n’hi ha prou amb 35 milions de litres, crec que hauríem de doblar aquesta quantitat. També m’agradaria que els elaboradors de vi base cava i la resta d’operadors ens comprometéssim a quantitats concretes a destinar a aquest fi, i que la traçabilitat de destinació estigui molt clara. La resta de mesures, com la verema en verd i les normes de campanya 2020, són també encertades i de caràcter immediat. La situació no admet retards ni demores. Respecte a mesures a mig-llarg termini, també trobo encertat promoure un canvi normatiu per ampliar el temps entre l’arrencada i la replantació de les vinyes.

Caldrà treballar per augmentar l’oferta en el canal off-trade per ajudar a la botiga especialitzada, que és qui també explica els nostres vins i caves directament al consumidor.
Però, sobretot, hem de pensar en què això no s’acaba aquí. Com deia anteriorment, per a mi és tant o més important tenir una visió estratègica de futur. Des de la patronal ja estem treballant en un cronograma que traslladarem al Consell Regulador amb l’objectiu de presentar propostes per garantir, a mig i llarg termini, l’equilibri en la cadena d’abastiment de la matèria primera i assegurar la sostenibilitat econòmica del nostre sector.
 
Com a patronal, exigireu que el Consell Regulador del Cava posi en marxa la segmentació per aquesta propera campanya com es va plantejar públicament? Pensa que el Consell ha de tenir-ho inclòs en el Plec de Condicions? Això, si hi ha voluntat, és molt fàcil d'executar oficialment actualment.
Crec que els nostres vocals al Consell Regulador tenen molt clar que aquest és un tema que no es pot retardar perquè és un punt molt important i estratègic pel sector del Cava. Per tant, ha d’estar recollit al Plec de Condicions, i hem de seguir amb el full de ruta que s’ha aprovat. La voluntat hi és, i en aquest cas reconec que no hi havia hagut mai tanta unitat al sector amb l’aprovació per unanimitat del Pla Estratègic de la DOP Cava.
 
Cal reduir els rendiments de raïm a 10.000 quilos per hectàrea i reduir dràsticament els estocs de vi base cava? Com ho fem perquè sigui sostenible?
Precisament aquesta mesura podria estar inclosa en les normes de campanya 2020, inclús hi ha algunes de les propostes que parlen de 9.000 quilos/hectàrea. De l’altre ja n’hem parlat, la reducció dràstica de vi base cava qualificat, desqualificant-lo i enviant-lo a destil·lació.
           
Tot i que són temps que conviden fàcilment al pessimisme, creu que ara més que mai cal fer accions en positiu i fomentar la recerca d’oportunitats?
Sempre tinc tendència a ser positiu i intentar veure la part bona de les crisis. Si apliquem mesures per la propera campanya i definim un programa de mesures a mig i llarg termini,  crec que tenim una oportunitat única perquè el canal d’abastiment de matèria primera del cava sigui, d’una vegada, sostenible per a tots els operadors de la cadena de valor.
 
Estem davant de molts canvis de paradigma. Hem de fer que els nostres distribuïdors sàpiguen entrar ‘a casa de cada consumidor’. Hem de donar suport als nostres socis de la distribució a ampliar la seva venda també pel que fa al consum domèstic.  I ajudar a la restauració a què el consum dels vins i caves sigui més proper, i estar al seu costat per fer-los créixer. Acompanyar-los en les modificacions estructurals que hauran de fer als seus establiments, etcètera. En definitiva, treballar en equip de veritat. També caldrà treballar per augmentar l’oferta en el canal off-trade per ajudar a la botiga especialitzada, que és qui també explica els nostres vins i caves directament al consumidor.
 
Quines accions està fent la patronal per fer que el Consell Regulador del Cava pugui fer un control exhaustiu de la traçabilitat i no hi hagi competència deslleial de les cooperatives envers les caves privades?
La veritat és que tenim un dels Consells Reguladors amb més rigor i seriositat en matèria de control, i la traçabilitat en forma part. Em consta que el seu president,  Javier Pagés, vol dedicar una part important del pressupost per potenciar el control en tota la cadena d’elaboració. D’altra banda, a la nostra patronal tenim associats que són cooperatives i que fan un gran treball pel sector. No tinc cap dubte que lluitaran per aconseguir que els seus socis rebin una liquidació similar o igual a la dels viticultors que venen els seus raïms als cellers independents.
 
Estaria d’acord, tal com s’apunta per exemple des de la presidència de França, que el sector agrari estigui fora de la llei de mercat i, per tant, es puguin negociar els preus?
Personalment, crec més en una taula interprofessional dins del Consell Regulador que parli en profunditat dels costos, tenint molt clar les diferents zones i terrers que tindrem, ara més que mai amb més claredat i contundència. Ha arribat el moment de treballar de forma clara i transparent.
 
Està d’acord amb una baixada del rendiment de premsa que se sumi a la baixada  de rendiment de raïm per equilibrar el mercat?
Crec que tots hem que posar de la nostra part.
 
Està d’acord amb  que el raïm que necessiten comprar els celler es paguin al preu del 2018?
2018 o 2019?... Com passa sempre, cada elaborador-comprador de raïm gestiona de forma individual les seves relacions contractuals, com no pot ser d’altra manera. Ara bé, aquesta collita 2020, i tenint en compte amb compte a més que aquest serà un any complicat degut a la crisi de la Covid-19, haurem de reequilibrar l’oferta i la demanda i pot ser que existeixi tensió de preus. Per això, és tan important que siguem capaços de tirar endavant totes les mesures proposades, incloent-hi ajuts econòmics per part de les administracions, i seguir monitoritzant aquest punt tan delicat en un sector que és tan important pel sector vitivinícola català com és el del Cava.
 
Quines accions preveu fer l’Institut del Cava per ajudar a les caves petites i mitjanes davant la competència que suposa la venda de cava a preus per sota de cost?
Tenim previst en les pròximes setmanes que les assemblees generals de les dues patronals ratifiquin l’acord d’unió aprovat per les respectives juntes directes. A partir d’aquest moment, podrem parlar oficialment d’Aecava, l’associació de tots els elaboradors de Cava.

La veritat és que aquesta crisi ens ha demostrat als que som Cava, que el Cava és una marca reconeguda internacionalment.

Dins de la patronal tindrem un grup de deu representants de les empreses petites que faran les seves propostes i que treballarem de forma conjunta des de les nostres comissions i junta directiva per traslladar-les a través dels nostres vocals al Consell Regulador del Cava. Volem seguir essent molt dinàmics i pro-actius, però també àgils i creatius. Això ho farem, no en tinc cap dubte.
 
Què en pensa de la proliferació dels ‘per, per a’ que es venen a preus baixíssims i que s’obligui a posar el nom de l’elaborador sempre?
Aquest és un punt que crec que encara no està tancat. Hi ha dubtes sobre si hi haurà obligació en tots els casos o  només en els caves de ‘guarda superior’. Tota informació, si és concreta, és bona pel consumidor.
 
Un estudi publicat recentment per Deloitte, sobre l’impacte i els escenaris de recuperació al consum i distribució,  parla que fins el 2021 no començarem a veure una recuperació. Com creu que afectarà a un sector amb un gran excedent de cava que no s’ha venut? I que passarà amb la collita del 2020?
La collita 2020 serà complicada, com veníem parlant. Haurem de ser generosos tots  plegats per equilibrar l’aprovisionament. Això no serà fàcil si no rebem cap ajut econòmic per part de les administracions. Sembla que la plena recuperació serà al 2021, però nosaltres estimem que aquest 2020 ja començarem a tenir indicis de recuperació. Serà progressiu.
 
D’altra banda, segurament que viurem moments on hi haurà nerviosisme i molta tensió financera. Hi haurà gent que voldrà convertir ‘ampolles en diners’ de forma ràpida. Els operadors financers i també les administracions han d’ ajudar-nos a fer que la comercialització també estigui amb equilibri en preus, i això vol dir que ajudin econòmicament perquè no tinguem presses.
 
Quins consells donaria pel que fa al consum de cava a casa?
Estem vivint dies de confinament.  Personalment, penso que són moments de família i emocions, i tot això va molt vinculat al nostre món mediterrani, llatí i, per tant, a la gastronomia. Gaudim-ho i celebrem-ho amb la família, i amb quelcom tan nostre com és el cava. Sempre tenim coses per celebrar, i si és amb cava, doncs millor!
 
El cava no és tan dolent com alguns el pinten (i té una grandíssima relació qualitat-preu) i alguns altres escumosos del Penedès no són tan bons com s’ha volgut fer veure?
En els últims temps hi ha hagut una sèrie de comentaris al respecte que són una mostra més de com ens costa anar junts. La veritat és que aquesta crisi ens ha demostrat als que som Cava, que el Cava és una marca reconeguda internacionalment. Els elaboradors que exportem a molts països hem tornat a comprovar com el  ‘paraigües Cava’ és un actiu molt important. Ho resumiria dient que els mercats internacionals ens posen a cadascú al seu lloc. Són molt objectius i no entenen ‘d’auto-medalles’.
 
Sembla que el sector sàpiga el que cal fer per elevar el prestigi i els preus dels caves però que després els esforços per impulsar un pla es perden en individualismes i, per tant, no s'està per la labor d'assumir sacrificis pel bé comú superior. Com podem fer que hi hagi la imprescindible unitat per tirar endavant aquests necessaris plans?
Ramon, saps que darrerament t’he dit que mai havia notat tantes ganes d’anar junts, de veritat. Ara més que mai crec, i creiem, que és una oportunitat única per fer-ho. Tots hem de tirar de generositat. Estem molt junts físicament però no tan emocionalment. Per això, faig una crida a seguir sent capaços de fer aquest canvi històric pel sector i deixem de banda les nostres individualitats.

També us pot interessar

Marta Rovira, del celler prioratí Mas d'en Gil, ensenya la llicorella al món a través de l'aplicació zoom.
Marta Rovira, del celler prioratí Mas d'en Gil, ensenya la llicorella al món a través de l'aplicació zoom. | Marzena Dziuk
Jordi Bes
Molts han hagut de recórrer a ERTOS però fan mans i mànigues per seguir cuidant de la vinya i dels animals | La cooperativa l'Olivera manté el coronavirus allunyat del seu projecte social i acorda seguir elaborant el vi de Barcelona
Imatge il·lustrativa
Ramon Francàs
Selecció per a un Sant Jordi #confinats
Ada Parellada del restaurant Semproniana
Ada Parellada del restaurant Semproniana
Carme Gasull
La situació derivada pel Covid-19 està afectant durament el sector de l’hostaleria i la restauració. Què fan, com i des d’on algunes dones de la gastronomia per afrontar-la? Com veuen el futur?

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.