La botiga especialitzada de vins en temps de confinament

Reflexionem sobre el consum del vi en aquest període de parèntesi global acompanyant-nos de l’experiència de Jordi Vidal, propietari de La Vinya a Gavà que viu un augment significatiu en les vendes

​Uns fora de sèrie: així són alguns dels vins catalans més cars

| 14/04/2020 a les 07:52h
Especial: lectura obligatòria
Arxivat a: Entrevistes, La Vinya a Gavà, Jordi Vidal
Jordi Vidal, tercera generació de La Vinya, al municipi de Gavà
Jordi Vidal, tercera generació de La Vinya, al municipi de Gavà | La Vinya
La irrupció de la crisi sociosanitària motivada per la Covid-19 ha provocat que el consum de vi es concentri a les llars, com també els àpats i el nostre dia a dia. Restaurants, bars a vins, vermuteries i tants altres espais de trobada i intercanvi estan tancats al públic. La vida social i cultural ha quedat així confinada en el món digital. Els hàbits de consum s’han vist de cop alterats però el vi reivindica el seu espai. Al cap i a la fi, el vi ens uneix, és part de la nostra cultura. Uns busquem com adquirir-lo. Altres, vendre’l.

En un país que en termes generals encara rep l'entorn digital amb mirada d’infant, aquest canal sembla haver entrat amb autoritat per dirigir la comunicació i vehicular les relacions i una part de les vendes d’un sector tocat de ple per la crisi sociosanitària que veu amb incredulitat com l’home del sac li arrabassa tot. Les vendes al canal Horeca -que concentren el principal volum de negoci dels cellers d’aquest país- s’han aturat i molts cellers han llançat accions per mantenir viu el sector i arribar a les llars dels seus clients. Els qui ja tenien botiga en línia l’estan potenciant. Altres han implementat el servei de venda directa al consumidor (alguns sense cobrar la despesa de l’enviament), molts han incentivat també la comunicació a les xarxes socials com a canal de promoció a la venda i difusió sobre els vins (veiem per exemple els ‘tastos virtuals’ a Instagram Live). Tota acció suma i tot i que aquestes opcions de venda no impliquen ni de llarg mantenir el volum de negoci d’abans de la crisi pels cellers, representen un retorn positiu en imatge i fidelització, i definiran un abans i un després en la comunicació amb el consumidor i la relació amb els clients.

El comerç en línia sembla haver sortit reforçat: és còmode, una opció immediata i segura, i permet mantenir el consum a les llars en aquest període de confinament. També hi ha una gran part de la població que ha optat per concentrar la compra en un sol lloc, el supermercat, d’aquí que les vendes de vi en aquests establiments hagi registrat un augment del 62,7%, segons dades d’ASEDAS, l’Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats.

Per altra banda, moltes botigues especialitzades en la venda de vins han ajustat horaris i servei, i alguns han incorporat l’entrega de comandes a domicili, adaptant l’atenció al client a la necessitat present, com és el cas de les botigues locals que concentren el seu negoci a la venda de proximitat. És el cas de La Vinya, un emblemàtic negoci familiar dedicat a la venda de vins des del 1929 en el municipi de Gavà.

“Espanya és dels pocs països on el vi es consumia més fora de casa i més a restaurants o bars. Ara el confinament ha fet consumir més a la llar. (…) Al cap i a la fi, el vi és part de la nostra cultura”, ens explica el Jordi Vidal, cap visible de La Vinya, per qui les vendes “han crescut significativament” –tant de vins com de destil·lats- d’ençà del cap de setmana en què es va decretar l’estat d’alarma. “Primer eren compres impulsives, els clients compraven per por a quedar-se sense alguns vins o destil·lats. Un cop passat aquest primer moment, el nivell de vendes es manté alt, el client segueix comprant amb més quantitat que de costum, però el tipus de compra és més diversa; no em compren una sola marca o vins d’una regió. És més, molts d’ells ens han deixat màniga llarga. Molta gent m’especifica una regió o les varietats, m’indiquen les quantitats i em marquen un preu màxim”, explica el Jordi, que diu rebre també més interès sobre els vins que ven probablement perquè estan dedicant més temps a informar-se’n.

“El client ara té ‘més temps lliure’ i dedica més estona a llegir i a buscar informació sobre vins i varietats, sobre zones, sobre la història del celler, els seus enòlegs...”, justifica. I considera que està agafant força la tendència al “voler saber què bec” i l’interès envers els petits elaboradors, més desconeguts en general, i els emergents. Creu que la crisi refermarà inclús la demanda envers els vins locals però “amb una mentalitat més oberta i global; el client busca més diversitat” matisa.

A la botiga un té la sensació que el temps no hi passa, entre botes de vi a doll i prestatges atapeïts d’ampolles que enfilen fins al sostre s’hi troba una acurada selecció de vins, escumosos (cava, champagne, Corpinnat), vermuts, destil·lats, cerveses artesanes i complements per al vi. “L’ofici de venedor és el més antic del món i vendre vi és donar plaer a les persones”, indica el Jordi amb sentiment, doncs part de la seva professió és “fer descobrir vins i explicar tot el que hi ha darrere d’un celler, la seva història i les persones que l’elaboren, i l’evolució d’aquests...”. La seva aposta és clara: oferir novetats, vins de petits elaboradors i emergents, tant locals com de l’estranger.

El Jordi ha crescut de la mà del negoci familiar, fundat pels seus avis per part de mare, la Maria Lluïsa Verge, a qui encara podem trobar trafegant per la botiga. “La meva vida, el meu dia a dia, està vinculat al món del vi i al servei al client”, diu confiat. Apassionat del món del vi i la seva feina, el Jordi s’ha format al llarg de tots els anys amb ment inquieta i oberta; té el saber estar, la humilitat i discreció que fan despuntar a un bon professional.
 

Foto: La Vinya de Gavà


Amb noranta-un anys d’història, el negoci és part de la vida socioeconòmica i cultural de Gavà, de la seva gent.Els inicis del nostre establiment eren humils, els meus avis només tenien tres botes de vi a doll i unes quantes marques de vi embotellat; en aquells anys no hi havia diners ni coneixement sobre el món del vi. Després de la Guerra Civil, la botiga es va convertir en un celler on només es venien vi i destil·lats a doll, elaborats a Vilafranca del Penedès, Sant Sadurní d’Anoia i Barcelona. A la dècada dels setanta el nostre establiment es va convertir en una botiga de vins, refrescs i alimentació, obeint al boom d’aquells anys. I finalment, també responent a la demanda del mercat, vam optar per l’especialització, la botiga de vins, ampliant el nombre de referències i incorporant-ne d’internacionals, a més d’oferir complements. (…) El negoci ha crescut amb els seus clients”.

El confinament forçat per la crisi sociosanitària l’ha portat a reorganitzar el servei de la botiga per atendre als seus clients sota les mesures de protecció i seguretat que la situació actual comporta aplicar, i ha incorporat un ajudant per donar servei a domicili, atès un fort increment de comandes per telèfon i correu electrònic. I ens avança que aquesta crisi ja li ha fet pensar en alguns canvis a curt termini: “Potenciar el servei a domicili i generar més continguts al nostre web, per així apropar de manera escrita i sense tecnicismes les nostres experiències al voltant del món del vi i els destil·lats”.

Com tantes botigues de barri, La Vinya té una clientela fixa que respon a la confiança que només l’atenció personalitzada i la bona prescripció permeten al venedor obtenir amb el temps. Precisament el Jordi destaca que el seu client valora pel damunt de tot el tracte proper i les seves recomanacions: “saber respondre al client amb una selecció de vins segons el moment: tant per una ocasió especial com pel dia a dia. Tenim el client de tota la vida, el de vi a doll per diari, que tria vins i caves més especials per dates assenyalades, i ‘els nous clients’, aquells que busquen vins més desconeguts”.
 

Foto: La Vinya de Gavà


És una clientela diferent del qui compra en línia o en grans superfícies. “Moltes botigues en línia nómes recomanen i inclouen vins un cop puntuats. Juguen sabent els resultats. Nosaltres tenim la capacitat de sorprendre els nostres clients perquè sabem què i qui hi ha darrere dels vins que venem”. El de la botiga especialitzada, “és un client més inquiet, amb més coneixement del món del vi i que es deixa aconsellar. Que vol descobrir vins nous, gaudir-los abans que ningú, conèixer-los abans que surtin a una guia o revista del sector”. I ens recorda a tall d’anècdota que van estar recomanant i venent molt bé durant anys “un vi ranci del celler Jaume Balaguer de Ca les Viudes, “Arrels del Priorat”, que estava a les taules del diumenge dels nostres clients molt abans que el 2014 Robert Parker li donés la màxima puntuació de 100 punts, donant-lo a conèixer internacionalment”.
 
Molt probablement el comerç en línia guanyarà usuaris en un futur pròxim, sent més o menys significatiu segons el país, i influirà en els hàbits de consum com ja apunten estudis sobre tendències. Tot i això, costa de creure que en països de tradició i cultura vinícola com el nostre s’arribi a produir un canvi significatiu que alteri l’hàbit de comprar presencialment. Doncs el consumidor madur de vi és inquiet, li agrada anar a la botiga i rebre recomanacions. En aquest sentit, molt probablement la venda en línia en sortirà reforçada però no en detriment dels canals tradicionals. També el vincle social a través de les xarxes. Diversificació, més opcions de compra per diferents públics. Tot suma. I molt probablement els vins locals i els productes de proximitat guanyaran pes. Està per veure. Mentrestant quedem-nos a casa i gaudim de petits plaers tant com puguem, com el del vi. Com ens recomana el Jordi, “gaudim del temps, sempre ens queixem per la falta d’ell”.

També us pot interessar

Marta Rovira, del celler prioratí Mas d'en Gil, ensenya la llicorella al món a través de l'aplicació zoom.
Marta Rovira, del celler prioratí Mas d'en Gil, ensenya la llicorella al món a través de l'aplicació zoom. | Marzena Dziuk
Jordi Bes
Molts han hagut de recórrer a ERTOS però fan mans i mànigues per seguir cuidant de la vinya i dels animals | La cooperativa l'Olivera manté el coronavirus allunyat del seu projecte social i acorda seguir elaborant el vi de Barcelona
Imatge il·lustrativa
Ramon Francàs
Selecció per a un Sant Jordi #confinats
Ada Parellada del restaurant Semproniana
Ada Parellada del restaurant Semproniana
Carme Gasull
La situació derivada pel Covid-19 està afectant durament el sector de l’hostaleria i la restauració. Què fan, com i des d’on algunes dones de la gastronomia per afrontar-la? Com veuen el futur?

COMENTARIS

Un bonic article i una bonica botiga
Marten S., 14/04/2020 a les 12:06
+1
-0
Un bonic article i una bonica botiga. He estat allà una vegada. Recomanat!
Salutacions, Marten S.
Una obra perfectament escrita i una bonica botiga!
Marten S., 14/04/2020 a les 12:07
+1
-0
Una obra perfectament escrita i una bonica botiga! He estat allà una vegada, molt recomanable! Salutacions, Marten S.
La botiga de vins
Rafa blanco, 10/05/2020 a les 10:43
+1
-0
Felicitats Jordi Vidal i família per la vostra trayectoria, una gran feina

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Fill de Sant Climent Sescebes i nascut en terrenys de pissarra i sorra neix un dels vins negres més interessants de l'Alt Empordà.
Imatge il·lustrativa
El celler ofereix la possibilitat que tothom que hagi passat l’aniversari en confinament pugui gaudir com a convidat d’una de les seves experiències | L'oferta serà vàlida durant tot aquest any 2020 | Llopart amplia les propostes enoturístiques posant l’accent en les visites a l’aire lliure
Imatge il·lustrativa
Laura Conde
Repassem les tendències d'una cuina, la vegetariana, que probablement visqui el seu millor moment.
Imatge il·lustrativa
Sergi Cortés
Entrevista amb Joan Josep Raventós, portaveu de Vi i Cava de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC)