#JoEmTrecLaCorona; Crònica de la “tempesta perfecta”

La greu crisi sanitària i econòmica del coronavirus Covid-19 sembla també haver ‘infectat’ de ple el món del vi català

La pandèmia ha fet emergir la solidaritat i l’enginy, però també ha fet aflorar que la situació no és per fer broma (ni mica)

Alguns cellers podrien quedar-se pel camí.

Cuineres pel COVID-19, iniciatives amb vocació de quedar-se

| 06/04/2020 a les 10:19h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Opinió, #JoEmTrecLaCorona
Isabel Vidal, cap sectorial de la vinya i el vi de JARC
Isabel Vidal, cap sectorial de la vinya i el vi de JARC | Maria Rosa Ferré
El vessant més germànic del grup Henkell Freixenet ha contribuït a combatre el coronavirus donant 50.000 litres d'alcohol d'alta graduació per a la producció de desinfectants destinats a hospitals (la majoria de Wiesbaden, mira per on). En canvi, Família Torres, una empresa familiar d’accionariat 100% català, s’ha afegit a la comunitat de ‘makers’ del Penedès que utilitza les seves impressores 3D per fabricar, exclusivament, material per al personal sanitari dedicat a la lluita contra el coronavirus. Família Torres s’encarrega de produir protectors facials, concretament els arcs que sostenen la pantalla protectora, destinats a centres sanitaris penedesencs (no de l’estat federat alemany d’Hesse).

Família Torres s’encarrega de produir protectors facials, concretament els arcs que sostenen la pantalla protectora, destinats a centres sanitaris penedesencs (no de l’estat federat alemany d’Hesse).

Per la seva part, els cellers La Vinyeta i Martí Fabra (DO Empordà), Vallformosa (DO Cava i DO Penedès), Mestres (DO Cava i DO Penedès) i Torre del Veguer (DO Penedès i La Cerdanya) s’han adherit a la campanya #joemcorono per la lluita contra el virus donant part de les vendes fetes a través les seves respectives botigues virtuals. Especial rellevància té l’acció solidària de Vallformosa, que destina el 100% dels beneficis de les seves vendes en línia durant la campanya #StayHome a la lluita contra la pandèmia. Diuen des de les caves de Vilobí que “brindar segueix valent la pena, ara més que mai”. 

Les Caves Mestres s’han aliat amb botigues especialitzades per donar fons a la campanya #joemcorono a través de les vendes del seu solidari cava Cupatge Sumant. Hi aporten fins a 5 euros per ampolla venuda. El disseny compta amb cal·ligrafia d’Anna Vives, l’autora d’una tipografia que també ha lluït a la samarreta dels jugadors del FC Barcelona, d’un casc de Jorge Lorenzo o d’un cupó de la ONCE. I Sumarroca (Cava i Penedès) destina 1 euro de les seves vendes al programa ‘A tu lado’ de la ONG Save the Children, per atendre als infants més vulnerables. També Castell d’Encús (DO Costers del Segre) ha mostrat la seva solidaritat a través d’un nou vi experimental.
 

Foto: Pexels


Els ERTO es van propagant pels cellers (tant grans com de ben petits), i més d’un ha aprofitat per fer neteja i, directament, acomiadar treballadors (o han demanat a treballadores en estat de gestió que agafessin la baixa). I en plena pandèmia va i es posa a glaçar, com si no n’hi hagués prou de desgràcies al sector, causant danys de notable consideració en diverses zones vitícoles catalanes. Però encara hi ha qui prefereix veure el got mig ple. El president de la patronal dels vins catalans Associació Vinícola Catalana (AVC), Valentí Roqueta, recorda que "el vi és important per a la societat i ha existit des del principi de la nostra humanitat resistint tot tipus de plagues, bíbliques i altres; aquesta última també la superarà". Molts cellers s’apressen a vendre a través d’Internet.

Tot és molt vi-rtual. Ara són temps de tastos virtuals i de fer-se veure (postureo dirien els castellans) al Live d’Instagram.
Tot és molt vi-rtual. Ara són temps de tastos virtuals i de fer-se veure (postureo dirien els castellans) al Live d’Instagram. Hi ha tantes connexions que ja no dónes l’abast. Fins i tot hi ha tastos a cegues de vins que han d’endevinar seguidors que no poden tastar el vi.
 
No pocs cellers catalans estan ja, més aviat, per #treure’slacorona (o sigui, per tirar la gorra al foc). Un destacat celler penedesenc qualifica de “penosa” la inacció de l’Institut Català de la Vinya i el Vi de la Generalitat (Incavi). Es recorda que les seves seus van tancar totalment fa tres setmanes, i que “no s'han preocupat gens pel sector”. A més, s’afegeix, “han deixat penjats amb anàlisis, paperassa, etc. a tot Déu... i tant tranquils”. Des del mateix celler s’apunta que la DO Penedès, l’AVC o la Federació Espanyola del Vi (FEV) “no han parat de treballar, assessorar i animar al sector. I també buscar solucions perquè ningú pari si no vol”. Reblen el clau manifestant: “L'Incavi de vacances totals, desapareguts...” .
 

Des d’altres cellers catalans, com un de la DO Montsant, creuen que l’Incavi “s’hauria d’avergonyir”. Des de dimecres i dijous passats s’han reprès, encara que amb compte gotes, algunes analítiques a l’Incavi, treballant prenent les mesures preventives sanitàries i per torns. Ara bé, més enllà de recordar que estan disponibles les presentacions dels #vinsvinents o d’animar el consum de productes de proximitat per contribuir a una menor afectació de la crisi, poca cosa més s’ha comunicat des de l’Incavi, tret d’embastar un pla de promoció del vi català amb DO per quan les restriccions confinadores dels virus s’hagin dissipat. Hi ha qui es pregunta amb quins recursos es farà aquesta campanya promocional, mentre que des del Consell Regulador de la DO Tarragona s’exigeix, obertament, que la campanya sigui “molt més potent” del previst. Mentre no arriba aquesta campanya algunes DO s’han avançat penjant a les xarxes vídeos promocionals, com és el cas de la Terra Alta i Penedès. El Consell Regulador de la DO Terra Alta diu que el seu vídeo és, directament, un “espot publicitari” per a “incentivar la compra de vi de proximitat a Catalunya, i especialment a les Terres de l’Ebre”. El de la DO Penedès és qualificat de “molt emotiu”.
 
Qui no s’ha aturat és el Cork Center Laboratory de l’Institut Català del Suro. Donat el fet que els clients d’aquest centre són majoritàriament indústria essencial, han seguit treballant tot adoptant les màximes garanties de seguretat pels seus treballadors i treballadores, clients i proveïdors. També han pogut fer la seva aportació als serveis sanitaris donant equips de protecció a l'Hospital de Palamós, i oferint la seva impressora 3D per a la fabricació de mascaretes.
 
Qui també es mou és la patronal AVC. El seu president va traslladar el 27 de març a la consellera d’Agricultura, Teresa Jordà, un escrit amb una relació de temes que preocupen al sector respecte a la situació actual, entre d’altres els ERTO, la propera verema, la baixada de vendes i les accions de promoció que seran necessàries en el futur. També algunes de les denominacions d’origen catalanes han mogut fitxa anunciant diverses iniciatives per intentar pal·liar la situació.
 
La propera verema preocupa especialment en una DO Cava que, a més de les conseqüències del coronavirus, ha vist com el Tribunal Superior de Justícia de Madrid ha tombat la limitació de vinyes de l’any 2018. És absolutament vital per l'equilibri i la sostenibilitat del sector del Cava, i de tots els seus viticultors i cellers, limitar aquest creixement en un moment de gran desequilibri entre l’oferta i la demanda. De fet, el vi base cava en estoc ja frega els 100 milions de litres. Tot apunta que els preus del raïm es desplomaran encara més -i això ja és molt dir- que la campanya passada mentre algunes grans caves ja han comunicat als seus proveïdors sense contracte que no els compraran ni un quilo de raïm la propera verema, quan queden quatre mesos pel seu inici. La cap sectorial de la vinya del sindicat agrari Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya, Isabel Vidal, afirma que “sembla que s'està formant la tempesta perfecta contra el sector". No obstant això, Vidal, que després de la greu crisi de preus que es van pagar pel raïm en la darrera collita no veu gens fàcil que aquest any es pugui revertir la situació,  n’està segura que “ens n’hem de sortir”.
 
I ara ja sabem que, en un sector amb massa personalismes, rancors i egos, els 19 cellers de Clàssic Penedès i els 10 de Corpinnat han donat per tancada la primera fase de converses per a la creació d’una futura DO de vins escumosos del Penedès al marge de la DO Cava. No han arribat a un acord definitiu però no donen “res per trencat”. El gerent de Corpinnat, Jaume Mata, afirma que els allunyen aspectes com les varietats de raïm autoritzades, que tots els productes dels cellers membres respectin les exigències (i no només algun) o que tots els escumosos que s’elaborin a cada celler estiguin emparats per la nova DO. Per la seva banda, Agustí Torelló Sibill (copropietari del Clàsssic Penedès AT Roca) lamenta les “línies vermelles” de Corpinnat i reclama reflexionar i “més generositat”. O sigui, els allunya un abisme. I mentrestant, el Covid-19 ha impedit que es convoqui, de moment, la tercera Cimera del Cava impulsada per la consellera Teresa Jordà, que s’havia anunciat pel passat mes de març. En aquesta nova cimera s’havien de “concretar les accions i posar-les en marxa els propers mesos”. A veure si, al pas que anem, les accions no siguin decidir com serà la vetlla del mort.
 
“Conscients de la crisi provocada pel Covid-19”, el Consell Regulador del Cava ha adoptat com a primera mesura suspendre temporalment als cavistes el cobrament de les quotes del primer trimestre d’aquest 2020. De moment, no han fet el mateix amb els viticultors. No tot és, però, paisatge desolador. Diuen que en mig de les pitjors crisis sorgeixen oportunitats. John F. Kennedy ja va dir que “en la crisi sigues conscient del perill, però reconeix l'oportunitat”. De fet, un cavista sadurninenc m’explicava ahir que ha rebut la trucada d’un comprador que li demanava 40.000 ampolles de cava rosat pàl·lid en punta. Malauradament no té, però, prou ampolles per servir la comanda. O sigui, haberlas haylas.
 
Sigui com sigui, hi ha qui no amaga que, lamentablement, s’estan obrint una sèrie de capítols sobre “l’agonia del Cava”. El recurs contra el Ministeri d’Agricultura guanyat per Extremadura per la limitació de plantacions, l’aturada en sec de les vendes per la pandèmia i la ressaca que deixarà, els ERTO, el vi base acumulat, la situació d’unes cooperatives amb un marc legal i un marge de maniobra diferent al dels cellers privats i els mals presagis pel que fa al que es pagarà pel raïm a la propera collita han bastit tot un polvorí. Segurament la cosa acabi explotant, saltant pels aires, si no hi ha voluntat, generositats, estratègia, unitat i s’estigui a l’altura de les circumstàncies. Veurem fins a quin punt ens ‘coronem’.

També us pot interessar

Amb què acompanyarem les bombolles de la revetlla?
Amb què acompanyarem les bombolles de la revetlla? | Pixabay
Laura Conde | 1 comentari
Cinc propostes ideals per acompanyar una beguda versàtil i gastronòmica com el cava.
Imatge il·lustrativa
Ramon Francàs
Selecció de 10 vins que demostren el gran potencial del vi cooperatiu català.
Imatge il·lustrativa
Sergi Cortés | 1 comentari
Encetem una proposta setmanal on entrevistarem els restaurants guanyadors de l'última edició del Cartaví | Sergi de Meià, del restaurant Sergi de Meià, ens explica l'actualitat i com veu el futur post Covid-19.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
És tracta d’un reserva de 5 varietats, de raïms procedents de les vinyes pròpies situades al voltant del celler.
Aina Seriñana, d'Es Baluard
Aina Seriñana, d'Es Baluard
Sergi Cortés
Proposta setmanal on entrevistarem els restaurants guanyadors de l'última edició del Cartaví | Aina Seriñana, del restaurant Es Baluard de Cadaqués, ens respon unes preguntes
Imatge il·lustrativa
La nova botiga online d'enoturisme de Catalunya engega amb més de 30 cellers i 75 activitats a la venda.
Imatge il·lustrativa
Bouquet d'Alella us convida a descobrir el nou Bouquet Wine Bar, un bar de vins al mig de la terrassa del celler i pensat pel turisme de proximitat