entrevista

Imatge il·lustrativa

​​​«Les etiquetes del futur seran intel·ligents; sensorials, experiencials i sobretot, sostenibles»

Conversem amb l'Anna Serra Cases, propietària de l'estudi de disseny Grow, especialitzat en etiquetes i packaging de vins.

Mestres renova la imatge dels seus Caves tornant a les etiquetes històriques

| 27/03/2020 a les 06:30h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Entrevistes, Grow, Estudi de disseny, etiquetes, Packaging
L'Anna Serra Cases és graduada en disseny gràfic per l’escola Elisava. Després de treballar en diverses agències de disseny de Barcelona i Londres, crea el seu propi estudi al Solsonès; un estudi especialitzat en packaging i etiquetes pel sector del vi i el sector gurmet.

Sou un estudi especialitzat en etiquetes per a vins... Ens ho expliques?

Som un estudi de disseny especialitzat en naming, branding i packaging de vins i productes gurmet. En realitat, de tot producte que requereixi una aportació de valor afegit.

El branding entenc que són aquelles tècniques i tàctiques per transmetre els valors de la nostra marca... El packaging és una d'elles?

Sí. El branding i el packaging estan interrelacionats. El packaging és transmissor del branding, el suport amb què la marca realment penetra a les nostres vides cada dia. Ens envolta, ens toca, s'acosta i s'allunya de nosaltres. Treballem amb un objectiu: fer viure al consumidor una "Brand Experience" a través del packaging.
 

Hi ha molts estudis de disseny? És un sector amb molta competència?

Sí, però molta gent associa competència a valors negatius, nosaltres no. Per a nosaltres, la competència pot ser molt positiva, posa en valor la nostra feina i la necessitem per professionalitzar el sector. Jo aposto per una competència constructiva per col·laborar i trobar punts d'unió. Jo tinc molt amics a la competència, i admiro molt la seva feina.
Crec que cal treure les pors i confiar. Obrir-nos i ser generosos perquè aquestes accions de col·laboració aporten un "win-win" en què tots guanyem i creixem.
Grow-ing!

Explica'ns, per sobre, com és el procés per dissenyar una etiqueta d'un vi

Nosaltres sempre treballem amb el mateix procés creatiu. Primer hi ha la fase d'investigació, on realitzem una recerca de referents. Un cop definit el concepte, passem a la fase de disseny. En aquesta fase explorem diferents enfocaments conceptuals per solucionar els reptes definits. Acostumem a preparar plafons conceptuals i comencem amb els esbossos gràfics. D'aquesta exploració d'idees se seleccionen les propostes finals per presentar a client (normalment entre 2-3).

Parlar de disseny és parlar de màrqueting?

Hi ha 3 conceptes que estan molt lligats que són branding, packaging i màrqueting, sí. Intento explicar el perquè. El branding és un valor intangible que tenen les empreses, transmet experiències, idees, sensacions, colors, persones… I com farem per tenir un bon branding? Doncs hem de conèixer la competència, crear la nostra proposta de valor, definir el nostre buyer persona, fixar la narració o storytelling, crear la identitat visual, marcar els objectius, escollir els canals de comunicació... I mesurar, mesurar i tornar a mesurar, que seria la part del màrqueting.
 

Anàlisi de competència, buyer persona, proposta de valor, storytelling, objectius, mesurar... Són conceptes per fer un pla de màrqueting o un pla de Social Media...

Sí, i per crear una etiqueta. Són conceptes que van lligats i no s'entenen l'un sense l'altre.

Segurament som el sector amb més marques del món... Com es destaca en un lineal, amb tanta competència? La primera impressió és la que queda?

Cada consumidor té el seu producte, cada consumidor triarà una ampolla diferent. Per tant, hem de conèixer el consumidor del nostre producte per connectar-hi. El packaging ha de ser un facilitador, ha de transmetre la informació de la teva marca i connectar amb qui hagi de connectar.

Així per sobre, un bon packaging, o una bona etiqueta, hauria de complir:
· Transmissora de branding
· Comunicadora (avantatges i beneficis del producte)
· Descriptiva
· Atractiva (com no, com deies la vista és important!)
· Alineada amb les tendències (socials, estètiques i tecnològiques)
· Funcional
· Aportar valors positius
· Que expliqui una història (storytelling)

De quina etiqueta et sents més orgullosa? 

Aquesta pregunta és molt compromesa. És com demanar a una mare de quin fill et sents més orgullosa. Perquè en realitat, amb tots els projectes tinc una vinculació especial i em sento orgullosa. Els motius, en cada projecte són diferents: pel reconeixement del projecte, per l’acceptació del públic, per emocions personals...

Alguna etiqueta que t'encanti i no hagi fet el teu estudi?

Moltíssimes! Hi ha hagut una evolució importantíssima en els últims deu anys. Crec que dissenyadors, impressors i cellers estem fent un treball excepcional, cada vegada més professional i enfocat.

I algunes que et facin por?

Aquestes ja les arreglarem! Farem el possible perquè en els pròxims anys millorin la seva imatge. Si totes estiguessin bé, no tindríem feina!

Com t'imagines les etiquetes del futur?

Suposo que arribarà el packaging digital... No sé què ens espera en el futur, però les noves tendències són les etiquetes intel·ligents; sensorials, experiencials... Ah! I sobretot sostenibles.
 


El perfil
 

Una pel·lícula: Frida

Un llibre: La paleta perfecta

Un grup de música: M'encanta la música i m'encanta el silenci, amb molts estils amplis i extrems, quan treballo acostumo a posar llistes predeterminades de Spotify d'estats d'ànims aquell dia i em deixo sorprendre...

El teu plat preferit: Molts, sóc una gran amant de la cuina saludable i del peix en general

Un vi negre: Lleuger, amb tocs de fruita

Un vi blanc: Contundent, si porta treball amb lies o amb fusta millor.

Un escumós: Un Cava, Corpinnat, o Clàssic Penedès. Qualsevol d'ells però que tingui molta criança, que sigui Gran Reserva

 

També us pot interessar

Marta Rovira, del celler prioratí Mas d'en Gil, ensenya la llicorella al món a través de l'aplicació zoom.
Marta Rovira, del celler prioratí Mas d'en Gil, ensenya la llicorella al món a través de l'aplicació zoom. | Marzena Dziuk
Jordi Bes
Molts han hagut de recórrer a ERTOS però fan mans i mànigues per seguir cuidant de la vinya i dels animals | La cooperativa l'Olivera manté el coronavirus allunyat del seu projecte social i acorda seguir elaborant el vi de Barcelona
Imatge il·lustrativa
Ramon Francàs
Selecció per a un Sant Jordi #confinats
Ada Parellada del restaurant Semproniana
Ada Parellada del restaurant Semproniana
Carme Gasull
La situació derivada pel Covid-19 està afectant durament el sector de l’hostaleria i la restauració. Què fan, com i des d’on algunes dones de la gastronomia per afrontar-la? Com veuen el futur?

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.