Errors de l'escumós català

Article d'opinió de Josep Puig, director general de Sumarroca

Sumarroca certifica la seva vinya com a ecològica

| 07/02/2020 a les 13:14h
Especial: lectura obligatòria
Arxivat a: Opinió, escumós català, Josep Puig, Cava, Corpinnat, Clàssic Penedès

Per circumstàncies personals em trobo una mica allunyat de l'aclaparador dia a dia del sector cosa que em permet una perspectiva més pausada, potser també més simple, de la problemàtica viscuda en els darrers anys. Per exemple, llegeixo el dia 24 de desembre de 2019 a La Vanguardia, de la mà de Ramon Francàs, una notícia, en principi positiva per tal de "promoure la qualitat" del cava, sobre l'acord assolit entre el Consell Regulador i les cases grans. Allà s'hi van pactar els aspectes de més exigència tècnica, bàsicament pel que fa a zonificacions i a la piràmide de qualitat. A partir d'aquest fet, em venen ràpidament al cap una sèrie de punts, alguns d'ells ja històrics, que han afectat negativament no ja al cava sinó a tot l'escumós català en general. Proposo algunes reflexions.

Us imagineu el Champagne francès fent una notícia d'aquest estil: "Accord pour la qualité"?

La primera es dóna en la notícia en si: reconèixer una falta de qualitat és ja un error. Calia fer notícia que no hi havia prou qualitat? I pitjor, a qui li importa que s'hagi arribat un pacte? Això és més alarmant que atractiu per al consumidor! En termes "Marketinians" la qualitat important és la percebuda d'un producte i no la intrínseca o tècnica. I que ningú es pensi que dir ingènuament que "...com que hi havia dèficit de qualitat i ara es fa un acord per millorar-la...", això soluciona res. A la Champagne es deuen estar fregant les mans! Ells que sempre han lluitat per la percebuda! Us imagineu el Champagne francès fent una notícia d'aquest estil: "Accord pour la qualité"?

Un altre error, ja històric, és confondre la competitivitat amb els baixos preus. És cap aquí cap on ens han portat les empreses que hi han estat interessades per tenir grans economies d'escala. És de manual també que es pot competir amb estratègies diferents de la dels baixos preus, ja que aquí és on sempre guanya el líder en costos. Competir en diferenciació, per exemple, beneficia a cases petites sigui innovant en tipus d'elaboració o en varietats, llargues criances, "packagings", etc. O també es pot competir en concentració: en mercats, en canals, en tipus de venda, etc. Recordo unes paraules del Sr. J.L. Bonet exhortant-nos al Sector a seguir el seu model d'èxit. Això comportava implícitament baixar costos per ser competitius en preus i, per tant, baixar qualitat i no podíem ni diferenciar-nos amb varietats foranes...

Davant la crua realitat de la mala imatge que el cava havia anat adquirint, van començar a aparèixer iniciatives que qualifico de "sálvese quien pueda": Clàssic Penedès, Conca del Noia o, recentment, Corpinnat

 

És aleshores quan van sortir caves més petites que, amb lucidesa, van començar a diferenciar-se buscant alguna de les altres estratègies competitives abandonant la "trampa" d'abaixar preus/costos. Tanmateix, davant la crua realitat de la mala imatge que el cava havia anat adquirint, van començar a aparèixer iniciatives que qualifico de "sálvese quien pueda": Clàssic Penedès, Conca del Noia o, recentment, Corpinnat.

Des del meu punt de vista, aquí l'error és majúscul: s'abandona una marca global com és el Cava i s'entra en un nou món que requereix donar a conèixer nous conceptes de producte. Algú es pot imaginar en el mercat dels iogurts a La Fageda sortint del mercat i creant un nou concepte de producte sota el "paraigües" d'Olotins? Quant val això, en termes de temps i diners? Ho aconseguirà?

Fa temps que he lluitat per consensuar una "Unique Selling Proposition" i sembla que ara es comença a tirar endavant, però ja s'ha perdut molt de temps

Per no parlar d'una altra decisió desafortunada quan el Consell Regulador va voler acontentar a totes les empreses crítiques amb la imatge del cava amb la creació d'un "alt de gamma" batejat com a Caves de Paratge. I la millor prova és la poca repercussió que ha tingut en els mercats.

En definitiva, el desencert global està a augmentar l'autoexigència a través de diferents reglaments (com en el cas Corpinnat o el dels Caves de Paratge) sense seduir al consumidor generant glamur. És com si Martini, als anys noranta, hagués anat explicant les millores tècniques de la fórmula magistral i hagués prescindit de la famosa patinadora o de ser el protagonista dels Ral·lis.

Des de les meves vocalies al Consell Regulador i a l'Institut del Cava, fa temps que he lluitat per consensuar una "Unique Selling Proposition" i sembla que ara es comença a tirar endavant, però ja s'ha perdut molt de temps.

Com a últim incís final, voldria recordar la responsabilitat que, en tot aquest embolic, han tingut la mateixa Administració Catalana, els egos dels cavistes i els diferents Consells Reguladors, en no saber construir transversalment una imatge de qualitat de qualsevol bombolla que sortís de Catalunya, prestigiant globalment tot l'escumós català. Un exemple d'això seria la Franciacorta italiana que tant reconeixement internacional ha conquerit.

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
L’Oficina Espanyola de Patents i Marques n’ha prohibit el registre del logotip perquè el considera inconstitucional | Lovers Wine Elegance manté el logotip amb el llaç i hi incorpora un segell amb la paraula “censurat” sobre un fons groc
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar | Francesc Guillamet
Sergi Cortés | 1 comentari
Parlem amb el Rubén Pol, sommelier del restaurant barceloní Disfrutar
Imatge il·lustrativa
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional

COMENTARIS

La qualitat i el preu del cava.
Votador, 08/02/2020 a les 20:44
+0
-0
Un comentari molt útil i interessant.Però jo voldria per per exemple fer la pregunta següent:Com es que un cava que així es denomina amb la qualificació de "Brut nature Reserva" posem pel cas l'un te un preu de 3,50 eur.i el del costat amb la mateixa llegenda de l'anterior, pot tenir un preu de 11 eur.Això al meu entendre causa confusió.No hauria estar regulada la qualitat, ja que el primer amb aquell preu sembla que no pot fer honor a aital categoria.En resum sembla que o enganyen els uns o ens enganyen els altres.
Líder mundial
Manuel Duran Samaranch, 11/02/2020 a les 11:50
+0
-0
Vaig portar Freixenet al lideratge mundial pujant el preu. Quan aquet Cava era lider mundial es va inicia la guerra de preus i es va autoritzar la producció de imitacions de Champagne, lo que ha destruit el prestigi del Cava!
Mai es tard...
Anònim, 18/02/2020 a les 14:17
+0
-0
La noticia de la unió entre patronals Pimecava i l'Institut del cava, la nova reglamentació del CRDOCava, amb segmentació i zonificació, les manifestacions dels viticultors, etc, son els primers pasos per possar ordre i una mica de seny en el sector. Si Corpinat ha estat el detonant doncs benvingut. Ara es hora de sumar entre tots i valoritzar un producte tan emblematic com el nostre, intentan remar tots a l'hora i deixant de banda els personalismes. Tot amanit amb una bona dosi de generositat.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Fill de Sant Climent Sescebes i nascut en terrenys de pissarra i sorra neix un dels vins negres més interessants de l'Alt Empordà.
Imatge il·lustrativa
Joan Nebot
Trenta mesos de criança i agricultura ecològica per a un gran escumós a preu molt raonable
Imatge il·lustrativa
L’increment de 2019 en comparació al de 2018 ha estat de 8,48%, el més alt des de 2015 | Catalunya ha aconseguit per primera vegada el superàvit comercial durant el 2019
Imatge il·lustrativa
El Corpinnat està elaborat amb un xarel·lo molt madur, amb una parellada fresca i més 60 mesos de criança