ENOFUSIÓN

El viacrucis de la marca Espanya per diferenciar-se

El congrés Enofusión de Madrid debat sobre com millorar la competitivitat dels vins del país

El govern espanyol identifica el "desafiament" independentista com un dels perjudicis a superar

El celler Família Torres reclama facilitar l'obertura de restaurants a l'estranger perquè facin d'ambaixadors

​On és el cava? A l'Enofusión de Madrid té una presència testimonial

| 17/01/2020 a les 07:02h
Especial: lectura obligatòria
Arxivat a: Actualitat, marca Espanya, Enofusión
Imatge il·lustrativa
Foto: Enofusión
Ningú dubta que França és sinònim de sofisticació. Mèxic ho pot ser de simpatia. En el cas d'Espanya, el més probable és que no hi hagi acord en l'atribut que s'associa a la identitat del país, més enllà de fets com que aquí s'hi pot menjar bé. Des de fa anys que es reflexiona sobre com millorar la marca Espanya, tant des del sector públic com del privat, que coincideixen en admetre que encara segueix en construcció.

Aquest debat s'han produït aquest dimecres durant l'Enofusión, el fòrum vinícola que se celebra en el congrés gastronòmic Madrid Fusión i que enguany ha complert el desè aniversari. El govern espanyol hi ha plantejat que es podria definir com a tret distintiu la manera de fer dels espanyols, que ha sintetitzat en l'empatia, però també ha identificat elements que defensa que no remen a favor de la marca, com el procés independentista català.

Manel Sarasa, de wineissocial.com:"No hem estat bons creant marques, definint la raó de ser que et diferencia, tant a nivell de celler com a nivell de marca Espanya"

El debat s'ha desenvolupat amb el títol de "L'hora de la marca Espanya de vins" i ha tingut una vintena de ponents. Entre les veus que han definit millor què ha succeït fins ara ha estat Manel Sarasa, el CEO i fundador del club de vins wineissocial.com, que té la seu a Barcelona. "No hem estat bons creant marques, definint la raó de ser que et diferencia, tant a nivell de celler com a nivell de marca Espanya", ha defensat. Tot i això, ha considerat que mai s'havia estat en tan bon moment com ara, amb projectes autèntics que poden emocionar, per la qual cosa veu fonamental que aquests garanteixin un producte de qualitat i que surtin a difondre'l amb un bon màrqueting. "És veritat que el màrqueting a Espanya es podria fer millor", ha insistit.

Reputació en alguns àmbits

Els experts en reputació que han participat en el debat han aportat algunes dades per abonar la idea que Espanya gaudeix d'una bona consideració a l'estranger, on allò que se cita més en vinculació amb el país és el menjar, i en concret el vi, ha remarcat Bosco Torres, de la consultoria Interbrand. Segons l'índex de la revista Forbes de països industrialitzats amb més reputació, Espanya està en el lloc 12è de 55. Malgrat això, es dona una circumstància que es reprodueix només en alguns països, com Itàlia o alguns llatinoamericans, i és que la percepció que els ciutadans tenen del país propi és pitjor que la que li atorguen des de l'estranger.
 

A més, la reputació d'Espanya està molt centrada en els denominats atributs tous, com seria que la gent és amable i simpàtica, hi ha bones possibilitats d'oci i gastronomia, un estil de vida atractiu i que és un país segur; mentre que no s'associa a la marca Espanya el fet de ser un país tecnològic, innovador, amb marques i empreses reconegudes o amb productes de qualitat malgrat que els tingui. El govern espanyol ha estat representat el debat amb representants de diversos ministeris i organismes, entre els quals ha figurat el director general de l'Oficina de la España Global (MAEUEC), el diplomàtic Joaquín de Arístegui. Aquesta oficina del govern espanyol ha fet campanya activa per desmuntar fets "falsos" sobre el procés català.

De Arístegui opina que Espanya no ha de voler ser Alemanya, Itàlia o el Japó, sinó que ha d'identificar una fortalesa pròpia. "Pot ser com fem les coses els espanyols, la capacitat d'empatia", ha indicat, referint-se específicament també a l'hora de fer negocis. "És quelcom que hem de saber vendre perquè se'ns distingeixi", ha insistit. També ha subratllat que Espanya és un país "amb una pila de fortaleses" i que han identificat 20 eixos a potenciar, entre els quals el comercial, la ciutadania espanyola a l'exterior, que veu com a aliada de la marca, i la vigència del model democràtic, moment en el qual ha especificat que Espanya està superant "un desafiament de primer ordre", en referència al procés català.

Telmo Rodríguez; "Espanya encara beu verdejos, albariños barats i riojas de regional" 

Una de les qüestions recurrents que s'han plantejat en aquesta línia és l'heterogeneïtat vinícola del país i el fet que algunes denominacions d'origen, d'administracions regionals i locals vagin per lliure en la promoció a l'exterior, on molts cellers catalans han sortit a vendre impulsats també per les dificultats per col·locar els seus vins a la resta de l'Estat. De Arístegui ha aprofitat per tornar a fer referència al procés, tot i que de nou sense citar el nom de Catalunya. En concret, ha indicat que hi ha el debat obert de com es projecta la diversitat de denominacions i de comunitats autònomes, i ha afegit: "Amb alguns reflexos polítics molt negatius que hem de superar". Un altre capítol que han incorporat algunes de les intervencions ha estat el preu dels vins, sovint inferior al que seria convenient perquè se'ls atorgui valor.

Miquel Torres; "Espanya té una gran oportunitat per liderar la lluita contra el canvi climàtic i l'aposta per l'ecologia"

Qui ha fet especial èmfasi en aquest aspecte ha estat Telmo Rodríguez, viticultor i fundador de la Compañía de Vinos Telmo Rodríguez (que elabora vins de diverses DO de l'Estat). S'ha queixat que els d'alta gamma no afecten "en res" el desenvolupament del sector vinícola en el país. Per a ell, el problema d'Espanya és la manca de marques famoses, que s'arriben a vendre vins en l'àmbit professional a 40 cèntims i que no n'hi ha cap dels que s'elaboren aquí que estigui entre els 100 considerats com els més exclusius del món. Ha indicat que "Espanya pot ser el gran país per a l'aficionat", ja que hi ha un consumidor interessant disposat a entendre els grans vins espanyols, però ha avisat que aquest no és justament l'espanyol. "Encara beu verdejos, albariños barats i riojas de regional", ha criticat.

Vincular el vi amb ecologia i gastronomia

En contrast amb aquest diagnòstic poc optimista, el director general del celler Família Torres, Miquel Torres, s'ha mostrat convençut que "Espanya té una gran oportunitat per liderar la lluita contra el canvi climàtic i l'aposta per l'ecologia". A parer seu, el concepte de prestigi canvia amb el temps, i acabarà estant molt vinculat a l'ecologia i a tenir temps per a gaudir de la vida. "Tenim les bases perquè aquests conceptes es transmetin amb la marca Espanya", ha remarcat, si bé ha reconegut que encara hi ha molta feina per fer per aconseguir que a l'estranger sàpiguen associar varietats de raïm amb el país.
 

Entre les intervencions més reiterades també hi ha hagut que no hi pot haver marca Espanya de vins sense que vagi de la mà amb la gastronomia. En aquesta línia Torres també ha fet una petició directa a l'administració pública: facilitar l'obertura de restaurants espanyols a l'estranger, ja que creu que són els millors ambaixadors del vi del país. En tot cas, no hi ha temps per a pensar massa en quines són les millors mesures, segons opina Antón Fonseca, vicepresident dels cellers de Terras Gauda. "Podem tenir una idea brillant però, si tardem cinc anys a posar-la al mercat, fem tard", ha subratllat.

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
L’Oficina Espanyola de Patents i Marques n’ha prohibit el registre del logotip perquè el considera inconstitucional | Lovers Wine Elegance manté el logotip amb el llaç i hi incorpora un segell amb la paraula “censurat” sobre un fons groc
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar | Francesc Guillamet
Sergi Cortés | 1 comentari
Parlem amb el Rubén Pol, sommelier del restaurant barceloní Disfrutar
Imatge il·lustrativa
per Màrius Fuertes, enòleg

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Fill de Sant Climent Sescebes i nascut en terrenys de pissarra i sorra neix un dels vins negres més interessants de l'Alt Empordà.
Imatge il·lustrativa
L’empresa barcelonesa es converteix així en la responsable de la distribució a l’engròs dels vins de Bell Cros a la província de Barcelona
Imatge il·lustrativa
Una formació creada i dirigida pels fundadors i directors de La Guia de Vins de Catalunya, Jordi Alcover i Sílvia Naranjo
Imatge il·lustrativa
Joan Nebot
Trenta mesos de criança i agricultura ecològica per a un gran escumós a preu molt raonable