​“El rey del pollo frito”

En menys de trenta anys s’han convertit en l’equivalent de la galleda de pollastre fregit KFC que pots comprar a qualsevol centre de qualsevol ciutat del món...

​De què us parlen en un tast de vins?

| 10/12/2019 a les 21:34h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Opinió, La Guia de Vins de Catalunya
Imatge il·lustrativa
commons.wikimedia.com
Fa molt de temps que a La Guia ens balla el cap escriure aquest article. És un tema recurrent, sobre tot per a aquells que, en matèria de vi català, diuen que el que importa és que sigui bo. Amb això en tenim prou, que sigui bo i prou.

És una manera de justificar tot el que ha passat en els darrers 60 anys a Catalunya pel que fa a la vinya. Ja ho hem dit moltes vegades, si després d’arrabassar un 25% del vinyar català per plantar varietats globalitzades només ha de ser bo i prou, potser que no hem fet un bon negoci. També cal dir-los que quan tasten un borgonya o un bordeus no tenen prou amb que sigui bo: a més volen que sigui autèntic, que expliqui el “terroir”, i que tingui el que ha de tenir (pel que fa a varietats). I amb aquesta petita traïció del subconscient, amb aquesta dosi involuntària de condescendència, s’explica gairebé tot el dèficit de la comunicació del vi català.

El pitjor de tot és que aquests vins catalans de varietats internacionals no són productes que destaquin per la seva originalitat. En menys de trenta anys s’han convertit en l’equivalent de la galleda de pollastre fregit KFC que pots comprar a qualsevol centre de qualsevol ciutat del món, perquè a tot arreu on vagis sempre hi ha una ampolla de cabernet sauvignon a mà. El merlot seria el Big Mac, i el chardonnay el Whopper. Evidentment, el mínim és que a més sigui bo, cosa que tampoc sovinteja, per cert.

Els que en llegir estirin l’esquena i diguin que una ampolla de vi mai no caurà tan baix, potser que canviïn de segle, ni que sigui al XX, si més no. Nosaltres ja sabem del cert que no tastem els cabernets ni els merlots que els cellers encara fan. Fins i tot ho agraïm, perquè això ens permet concentrar l’energia en l’R+D que corre cada any pels caps del que són l’avantguarda i el futur. Un merlot comercial no té cap interès pel vi català, no aporta absolutament res; ni tampoc un chardonnay de terres càlides que ha necessitat l’ajut d’una bota per dir alguna cosa que no és raïm. No només no aporten res, és que no ens interessen perquè són vins que, en un tast a cegues comparatiu, no distingiríem d’un equivalent australià, neozelandès, xilè, californià o sud-africà. I amb això hem donat la volta al món instal·lats en la vulgaritat més barroera.

Sí, cada any agraïm més no tenir aquests vins al nostre recull; el quòrum de La Guia creix, però aquests vins segueixen sense aparèixer a dins de cada nova edició; si hi són és en un percentatge cada cop més petit, res a veure amb el 80% llarg de les primeres quatre edicions. Ara estem, a tot estirar, a un 3% de vins de varietats foranes en el recull.

De fet, fa segles que no mengem en un KFC. Deu ser per alguna cosa.

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
L’Oficina Espanyola de Patents i Marques n’ha prohibit el registre del logotip perquè el considera inconstitucional | Lovers Wine Elegance manté el logotip amb el llaç i hi incorpora un segell amb la paraula “censurat” sobre un fons groc
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar | Francesc Guillamet
Sergi Cortés | 1 comentari
Parlem amb el Rubén Pol, sommelier del restaurant barceloní Disfrutar
Imatge il·lustrativa
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional

COMENTARIS

Varietats forànies
Anònim, 11/12/2019 a les 18:16
+3
-0
Hem de començar a deixar de pensar com a pagesos i enòlegs i centrar-nos en el que realment importa que és la demanda del consumidor.

I perquè a Catalunya no es pot cultivar varietats foranes com el Cabernet o el Merlot si podem aconseguir un vi d'excel·lent qualitat. El consumidor no compra pensant en oh és una varietat autòctona de Catalunya però i si el vi que es fa és dolent?

Al final es tracta d'una barreja de factors que fa que el consumidor decideixi comprar, i potser a distribuïdors internacionals pots entrar al mercat amb varietats com el Cabernet i després elaborar tota una estratègia de diferenciació amb varietats autòctones de la zona.

El que realment és important a Catalunya és que es facin contractes amb bars i restaurants suggerint preus recomanats de venda del vi. Que després no vull anar al supermercat i trobar que he pagat 10 euros per un vi que en valia 3.

Si a les últimes edicions no us presenten vins amb varietats de fora, és perquè tothom sap que els puntueu malament. Els bodeguers no són tontos, ningú vol que li puntuïn un vi malament. I si ha de passar, aleshores no es presenta.
VINS AFRANCESATS
Manuel Duran Samaranch, 13/12/2019 a les 18:07
+0
-0
Es una vergonya que molts vinicultors catalans ancara nohan entés que els consumidors prefereixen vins amb personalitat el lloc de vins afrancesats.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Salmos 2016 de Família Torres obté el Priorat Trophy del certamen | El jurat està format per 400 experts de vi de 38 països, entre ells Masters of wine
Imatge il·lustrativa
En Carles Xuriguera i la Romina Ribera ens proposen una sèrie d'escenes, més o menys habituals, i més o menys "kafkianes" que ens fan reflexionar sobre el moment actual dels vins catalans.
Ramon Sentmertí, director gerent de PRODECA
Ramon Sentmertí, director gerent de PRODECA
Més de 350 empreses i agents del sector participen en el principal espai de trobada del sector agroalimentari català. | El volum de negoci del sector agroalimentari equival a un 16,28% del PIB de Catalunya
Imatge il·lustrativa
Foto: Enofusión
Jordi Bes
El congrés Enofusión de Madrid debat sobre com millorar la competitivitat dels vins del país | El govern espanyol identifica el "desafiament" independentista com un dels perjudicis a superar | El celler Família Torres reclama facilitar l'obertura de restaurants a l'estranger perquè facin d'ambaixadors