​Joan C. Martín: "Un cava de menys de tres euros em sembla una deslleialtat"

L'enòleg i escriptor publica la guia "Los mejores vinos del súper" on recull 120 referències que es venen a entre 1,90 i 14,90 euros, de les quals més d'un terç són catalanes

Josep Maria Albet: "D’aquí a 5 anys ja podrem plantar vinya resistent als fongs, adaptada a la sequera i de maduració més tardana"

| 04/11/2019 a les 07:23h
Especial: lectura obligatòria
Arxivat a: Entrevistes, ​Joan C. Martín
Joan C. Martín
Joan C. Martín | Anaconda Editions
Els supermercats s'han omplert de vins, s'han posicionat com el primer lloc on se'n compren i cal ajudar el consumidor a orientar-se entre tantes referències. Amb aquestes premisses l'enòleg i escriptor Joan C. Martín (València, 1953) ha confeccionat la guia "Los Mejores vinos del súper" (Anaconda Editions, 2019), amb la qual amplia el llistat de llibres que ja fan reculls de referències disponibles en els supermercats a un preu d'allò més assequible.

Martín, que durant 27 anys va ser director de bodegues i que ha rebut diversos premis (com l'Ordre del Mèrit Agrícola a França), ha seleccionat 120 vins i caves d'una quarantena de denominacions d'origen i distintius de qualitat que oscil·len entre 1,90 euros i 14,90.

Moltes d'aquestes elaboracions sorgeixen de grans cellers o cooperatives, i l'autor dona molta importància a la qualitat en l'arc mediterrani, d'on són més de la meitat dels escollits per Martín. "És l'hora del Mediterrani", ressalta sense dubtar. Cada vi s'acompanya en el llibre de propostes de maridatge i del detall dels súpers on es ven. Més del 30% dels vins i caves que cita es produeixen a Catalunya, on també s'origina el més barat que hi apareix: un Terra Alta negre elaborat per al Mercadona que es pot trobar per 1,90. Aquest import tan baix genera dubtes sobre si així els elaboradors i els pagesos es poden arribar a guanyar la vida. L'autor de la guia afirma que és el preu mínim perquè surtin els números (3 euros en un cava) i defensa que descarta incloure vins més barats perquè no tot s'hi val.

Dels vins de las Sierras de Málaga a l'Empordà és exquisida, d'altíssim nivell. Ho veig amb la finor, la intensitat de la fruita, l'exquisidesa del gust. Si he de dir alguns vins, jo diria el Matinada (DO Montsant) del Celler de Capçanes

A qui es dirigeix la guia?

És una selecció dels millors vins que es poden trobar al supermercat per als compradors que s'hi adrecen feta d'acord amb els criteris de qualitat, relació qualitat-preu i presentació de la informació. Comprem els vins en el supermercat, no demanem les ampolles als cellers, i per tant el procés és absolutament objectiu i neutral. Comprem en 14 cadenes de súpers en nou comunitats autònomes, i així podem parlar del panorama que hi ha dels vins en els supermercats espanyols. De tots els que taste, més de 800, en triem 120.

El súper és un lloc habitual per comprar el vi?

Fa uns 12 anys els súpers canviaren la seua estratègia per oferir una oferta cada dia més diversa en qualitat, tipus i origen. Això es va produir perquè entenien que era bo pel negoci, influenciats perquè les vinoteques oferien al consumidor coses interessants i descobriments. El supermercat es va adonar que, si volia atreure el consumidor de vi, havia de fer com les vinoteques. També va coincidir en un canvi de l'escenari de consum espanyol de dalt a baix. Abans de la crisi i del carnet per punts el 55% del vi es consumia en restauració i el 45% per alimentació [supermercats]. A partir de llavors es van invertir els percentatges i dels 1.200 milions d'ampolles de 75 cl de vi espanyol que es venen a Espanya anualment es consumeix el 55% en alimentació i el 45% en hostaleria.

La guia demostra que els vins de Mediterrani estan doblant en qualitat i en definició als vins de la Meseta i del nord d'Espanya

Què li diria a qui va al súper per una ampolla de vi i queda paralitzat davant del lineal sense saber què escollir?

Quan vaig a comprar a molta gent li passa això. Una cosa que em crida l'atenció és que una persona arriba a un lineal, agafa una botella, la mira, la deixa i busca una altra, una altra i una altra, i al final s'endú la primera que havia triat. Al consumidor li agrada estar segur de la seua tria. Els supermercats ofereixen una diversitat tan gran que el consumidor necessita un assessorament que és el que fa la guia. A les persones que vagen al supermercat avui els recomanaria que agafaren la botella i que llegiren la informació de la contraetiqueta. Posar que aquest vi és bo per a guisats i estofats no és informació, són consells de consum. Informació és posar de quina varietat és el vi, de quina zona, com s'ha fet, quant de temps ha estat en bota i, sobretot, la data d'envasament, que en els vins de criança i en els caves és cabdal, però les normes no ho exigeixen. Un xicotet consell: a la part baixa del lineal hi ha els vins que roten menys, però s'hi troben de molt bona qualitat en relació amb el preu.

Quins són els seus vins preferits de la guia?

La guia demostra que els vins de Mediterrani estan doblant en qualitat i en definició als vins de la Meseta i del nord d'Espanya. Dels vins de las Sierras de Málaga a l'Empordà és exquisida, d'altíssim nivell. Ho veig amb la finor, la intensitat de la fruita, l'exquisidesa del gust. Si he de dir alguns vins, jo diria el Matinada (DO Montsant) del Celler de Capçanes. Em xifla per la seua intensitat. M'agrada moltíssim el MO Salinas (DO Alacant) de les bodegues Sierras Salinas. L'Hoya de Cadenas (DO Utiel-Requena) que és un vi de finca exquisit. És un reserva d'ull de llebre a 3,99 euros i està elegantíssim de finor. També pense que cal mirar amb un poc d'atenció la DO Bullas, a Múrcia. A més, el cava català està en el millor moment de la seua història des del punt de vista de la qualitat. De la meua apetència és el Freixenet 1r Cuvée Brut (DO Cava). És una premsada molt tènue, amb bombolla fina, fruitós, amb un toc de rebosteria i una mica de salinitat que ens fa salivar molt i incita a menjar.

El cava pot estar en el millor moment de la història pel que fa a la qualitat, però entre els fronts oberts d'aquesta elaboració hi ha la crisi del preu del raïm. Amb ampolles a aquests baixos preus hi ha marge per trobar-hi vies de solució?
 

Foto: Anaconda Editions

És un problema complex, però cal parlar-ne amb sinceritat i claredat. El cava té un problema, com li passa a les grans denominacions d'origen, que no ha sabut segmentar i ordenar la producció del seu territori. Jo a la guia em negue a comprar cap cava de menys de 3 euros. Jo he dirigit cellers i sé que el preu de venda al públic del cava no pot baixar de 3 euros. Hi ha cellers com Jaume Serra que ven a l'Aldi cava a un preu molt baix: 1,90. Això a mi em sembla una deslleialtat a l'activitat econòmica de la casa. Com que no s'han segmentat qualitats i els territoris, el consumidor no pot identificar la distància que hi ha entre un cava que té sis anys de criança i un altre. La segmentació s'ha de fer bé d'una vegada per sempre. Ja s'hauria d'haver aprovat l'any 1987 (després d'haver-se constituït la DO Cava).

Cita el cava de Jaume Serra d'1,90 euros, però el vi més barat de la guia és un negre Terra Alta que té el mateix preu. S'elabora amb el nom de bodegues Viña Tridado per al Mercadona, és de collita 2016 i duu syrah i garnatxa. Un projecte vinícola pot sobreviure amb aquest preu?

Sí. Si la producció per hectàrea és alta i està mecanitzada sí que es pot sobreviure, però per sota d'aquest preu, no. Si val 1,90 i li llevem l'IVA, que és aproximadament 30 cèntims, queda 1,60. Si li llevem el 20-25% del marge del supermercat, serien uns 35 cèntims, queda 1,20-1,25. Jo crec que a eixe preu sí que es pot. En els supermercats hi ha vins de 99 cèntims, però jo aquests els descarte immediatament perquè sé que a un euro no es pot guanyar la vida ningú.

Vendre vins a preus tan baixos ajuda a fer que el consumidor valori tota la tasca que hi ha darrere per elaborar-los i que es pot allargar durant anys?

No. Potser l'increment del consum faça revalorar els preus, però això ha de vindre. Sí que s'ha notat un increment de preus els últims 10 anys en els súpers. El que està clar és que la qualitat és extraordinària, el preu no menyscaba en res i el que cal és que s'incremente el consum per càpita.

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
L’Oficina Espanyola de Patents i Marques n’ha prohibit el registre del logotip perquè el considera inconstitucional | Lovers Wine Elegance manté el logotip amb el llaç i hi incorpora un segell amb la paraula “censurat” sobre un fons groc
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar | Francesc Guillamet
Sergi Cortés | 1 comentari
Parlem amb el Rubén Pol, sommelier del restaurant barceloní Disfrutar
Imatge il·lustrativa
per Màrius Fuertes, enòleg

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Salmos 2016 de Família Torres obté el Priorat Trophy del certamen | El jurat està format per 400 experts de vi de 38 països, entre ells Masters of wine
Imatge il·lustrativa
Els vins Domènech.Vidal patrocinen un any més la secció Brot del Most Festival dedicada als curtmetratges.
Imatge il·lustrativa
El cava solidari Giró Ribot Brut Nature Rotary 2015 va recaptar 16.286 € que ajudaran a vacunació per lluitar contra la poliomelitis
Imatge il·lustrativa
Setena entrega de la secció de la DO Catalunya "Vinos sin complejos" | Decides comprar vino en un lineal, ¿por qué ese?