Un sector tan complex com el del vi - segurament el sector amb més marques del món- necessita tenir dades de consum per saber d’on ve, i encara més important, cap on va. Dades de qualitat que ajudin a prendre decisions. El sector de les begudes de gran consum -el cerveser n’és un clar exemple- fa estudis de mercat, analitza les dades i obté conclusions per fer accions de màrqueting i comunicació ben dirigides i a uns públics objectius adequadament segmentats.
La iniciativa de Cupatges, amb la realització tècnica de l’empresa de consultoria Visirius, ha sigut possible gràcies al suport de 6 Denominacions d'Origen de Catalunya. La DO Catalunya amb un patrocini de Platí, la DO Penedès, la DO Costers de Segre i la DO Empordà amb un patrocini d'Or, i la DO Pla de Bages i la DO Conca de Barberà amb dos Patrocinis de Plata.
Les DO Patrocinadores han construït una sèrie de preguntes adaptades als seus interessos, conscients que el coneixement basat en dades és una eina imprescindible per entendre el seu posicionament, reflexionar sobre cap a on volen anar i decidir com comunicar-ho.
Per aquesta primera onada, s'ha dissenyat una metodologia basada en l'enquesta online entre la població catalana (entre 18 i 65 anys) representativa en distribució per província, sexe i grups d'edat (mostra de 1.000 casos i error mostral +/±3%). En posteriors edicions, es pretén complementar-ho amb altres aproximacions metodològiques com grups de discussió o entrevistes personals a grups de major edat que són difícils de contactar per internet.

Algunes de les preguntes que es fan als enquestats
Quin percentatge de població catalana beu vi?
Hi ha diferències entre grups d'edat?
En quines ocasions de consum es prefereix la cervesa o altres begudes?
Quins frens hi ha al consum de vi?
Quins són els criteris més importants a l'hora de triar un vi?
Quines diferències de criteris hi ha per un vi de consum domèstic respecte un vi per consumir a un restaurant?
Quin percentatge de població catalana beu vi?
Hi ha diferències entre grups d'edat?
En quines ocasions de consum es prefereix la cervesa o altres begudes?
Quins frens hi ha al consum de vi?
Quins són els criteris més importants a l'hora de triar un vi?
Quines diferències de criteris hi ha per un vi de consum domèstic respecte un vi per consumir a un restaurant?
El nostre sector, tret d’algunes grans empreses que compren o elaboren els seus estudis, s’ha guiat sempre per una intuïció que massa sovint evoca als mals resultats. Les dades que Nielsen ofereix anualment segur que són útils però massa opaques. La mostra enquestada, diuen, és el Sector Alimentació i el sector HORECA, tots dos massa complicats per refiar-nos d’una mostra que desconeixem. Per tant, encara que tinguem en compte aquestes dades perquè ens creiem la mostra, són insuficients perquè no posen els consumidors reals i potencials al centre de l’estudi, posen els euros i els litres.
Així doncs, hi ha diversos aspectes fonamentals que diferencien el Baròmetre dels altres estudis sobre el consum de vi: posa al centre les persones i les seves vivències i inclou aquelles persones que no consumeixen vi per contrastar les característiques i opinions respecte a les que sí que en consumeixen.
Creiem en el valor social i estratègic del Baròmetre i ens posem a treballar per aportar una mica de llum al sector amb la ferma convicció de generar noves estratègies per impulsar els vins del nostre país.