VI I TECNOLOGIA

Com impacta la tecnologia en els nous hàbits de consum de vi?

Parlem amb diversos experts de l'àmbit digital i amb propietaris de les ecommerce més importants del país sobre l'impacte d'Internet en el sector del vi.

Wine Business & Marketing; la formació especialitzada en màrqueting digital arriba al sector vinícola

| 05/09/2019 a les 08:03h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Vi i tecnologia, nous hàbits de consum, Internet
Ja fa temps que la tecnologia ha arribat a la vinya. Drons, robots i sensors per mesurar-ho gairebé tot que permeten una viticultura i una enologia de precisió. La tecnologia ens ajuda a perfeccionar els processos i a anticipar-nos a factors externs com les pluges, les pedregades i fins i tot el canvi climàtic.
 
Per Eva Ballarín, analista de tendències al sector HORECA, “la tecnologia ja està plenament implementada al sector del vi pel que fa als processos. Afegeix valor al procés de producció i al celler, i molt sovint s’orienta a la predicció de les condicions i a la gestió del producte".

Però, ¿com incideix la tecnologia en els hàbits de consum i en la distribució? S’albiren molts canvis, i molt ràpids, i tant cellers com distribuïdors hauran d’orientar el seu negoci cap a servei, i hauran d’entendre que tot el focus no es pot posar en l’elaboració... El màrqueting i l’àmbit digital són decisius i adquiriran cada vegada un paper més important.

Genís Roca: El sector del vi, enamorat del producte i del procés d'elaboració, observa aterrat com arriben professionals del màrqueting que es concentren en crear marca, i deixen en un segon terme el producte

Genís Roca, un dels experts en Internet més influents del país, té clar que “el sector del vi, fins ara, ha estat sempre dominat per la cultura del productor, amant del producte i enamorat del procés d’elaboració. Que si fem servir aquesta o aquella bóta, que si els sabors recullen les aromes de la terra, que si el meu avi ja feia vi, que si el nostre terreny és calcari, que si embotellem a la mateixa finca... I observa aterrat com arriben professionals del màrqueting que es concentren en crear marca, i deixen en un segon terme el producte. Allò que va passar amb Mateus Rosé està tornant a passar: Perro Verde, Born Rosé...”.

Les xarxes socials preferides a l'Estat, i per aquest ordre són: YouTube (89%), WhatsApp (87%), Facebook (82%), Instragram (54%) i Twitter (49%).

I és que aquestes marques són alguns exemples de propostes que inunden les xarxes on el consumidor hi passa hores. Segons un estudi de Hootsuite i We are Social, els usuaris espanyols passen 1 hora i 39 minuts al dia connectats a les xarxes socials. L’estudi també constata que els usuaris d'Internet a l’Estat ja són el 93% de la població i el 60% d’ells utilitza les xarxes socials, preferentment i per aquest ordre; YouTube (89%), WhatsApp (87%), Facebook (82%), Instragram (54%) i Twitter (49%).
 

Volum de cerques per la paraula "vino perro verde" i cerques relacionades


No hauria de sobtar, a hores d’ara, que la primera xarxa social sigui Youtube i que, per tant, la guerra de les grans empreses tecnològiques sigui pel control de la millor plataforma de vídeo -per això Google va comprar Youtube, i per això Facebook i Instagram, en mans de Mark Zuckerberg, van crear les Stories i es van cruspir Snapchat-.

Segons Penny Wilson, director executiu de Hootsuite, "per captar l'atenció dels usuaris, les marques han de replantejar-se com impactar millor en l'àmbit de les xarxes socials. Han de respectar la privacitat dels seus clients alhora que estableixen connexions personalitzades a través del contingut, que ha de ser rellevant, interessant i oportú per a l'audiència, i genuí i autèntic per a les marques", afegeix.

Alguns cellers cometen l'error de parlar massa d'ells mateixos, i això és poc interessant i aburreix als consumidors, que volen entreteniment i informacións amb valor. Els usuaris no volen que parlem sempre de la nostra marca. Volen que aportem el nostre coneixement del sector per ser útils, per distreure, per resoldre problemes, per entretenir...
 
Per Nico Bour, cofundador del marketplace Uvinum, un dels portals més grans d’Europa, “l’impacte del digital al sector és transcendental. El consumidor descobreix les novetats a Internet i es forma una opinió digitalment. Escaneja fotos als restaurants o a casa, les guarda a favorits, compra online on pot trobar-ho tot i en les millors condicions amb l'opció de rebre la seva ampolla a casa en menys d’una hora. Tot això fa que l'impacte digital és total i només és el principi, anirà a molt més”.

Segons un estudi del 2018 de l’Agencia Raw que recull una mostra de 174 cellers de l’Estat -tots ells amb més de 3 milions d'euros de facturació- es constata que les webs dels cellers reben molt poc trànsit -la majoria menys de 5000 usuaris al mes-, i s’observa una relació directa entre un major trànsit web i el bon desenvolupament de perfils de xarxes socials de marca. Així, destaca que pràcticament tots els cellers amb un trànsit més de 20.000 visites mensuals tenen una presència constant a totes les xarxes socials analitzades. L’estudi també constata que pocs cellers tenen blog corporatiu o botiga online.

Mark Palacio Balmer, Digital Marketing Manager de bodegues Família Torres, ens dóna la visió des del celler: "l'entorn digital ens permet generar continguts que expliquen l'autenticitat i origen particular de cada un dels vins que elaborem, i que aquests sempre arribin als consumidors que tinguin més interès en cada cas".
  

I segueix dient que "podríem dir que la pràctica totalitat dels amants del bon vi viuen el seu dia a dia amb un smartphone a la butxaca, i per tant estan sempre 'connectats'. Això permet als cellers interactuar amb ells, i gràcies a la personalització dels missatges que permeten les xarxes socials, es pot divulgar contingut online amb els gustos i inquietuds de cada persona. A diferència d'altres sectors on juguen menys "players" al mercat, això és encara més important en el nostre on hi ha desenes de milers de marques de vi".

Oriol Ripoll, decantalo.com: el contacte entre l’elaborador i el consumidor cada cop és més senzill i, per tant, la distribució ja no és qui dóna a conèixer el vi. 

Per Oriol Ripoll, fundador de decantalo.com, “l’àmbit digital està canviant el sector del vi, no només des del punt de vista de la venda online, sinó també des del punt de vista de la prescripció i la promoció. El consumidor té la capacitat d’informar-se i descobrir nous vins gràcies a les botigues online, però també gràcies a les xarxes i la informació que publiquen altres consumidors. Aquest per mi és un punt molt interessant també; és el mateix consumidor el que comparteix la seva experiència a les xarxes i recomana vins, cellers o restaurants a altres usuaris”.
 

Com veuen el sector d'aquí a uns anys?

A la pregunta de com veuen el sector en un futur, tots coincideixen que la distribució clàssica de vins canviarà -alguns creuen que desapareixerà-. Per Nico Bour, d’Uvinum, “el pes de l'online en algun dels grans mercats europeus en molt poc temps superarà el 20% del total. I la gran transformació que està per arribar és el B2B -business to business-. D'aquí a uns pocs mesos veurem com a plataformes B2B faran de pont entre oferta i demanda i desapareixeran les distribucions clàssiques exclusives o territorials. Ja no té raó de ser aquesta visió ja desfasada de la realitat actual”.

Per Oriol Ripoll, de decantalo.com, “el canal online ha evolucionat molt en els darrers 5 anys i la distribució no ho ha fet. És cert que hi ha distribuïdores que estan entenent el canvi de paradigma i estan reorientant la seva activitat cap al servei, i des del meu punt de vista les que no ho facin se’n ressentiran”.

I segueix explicant que “el contacte entre l’elaborador i el consumidor cada cop és més senzill i, per tant, la distribució ja no és qui dóna a conèixer el vi. En aquest sentit, o aporta valor, o com a un simple operador logístic que mou caixes deixa de tenir sentit. Pel que fa al retail, l’ecommerce seguirà incrementant quota de mercat i afectarà el comerç detallista tradicional. Una vegada més, aquells que sàpiguen reorientar la seva proposta aportant valor i personalitat participaran de la multicanalitat que impera en tots els sectors”.
 

La tendència per la paraula clau "comprar vino" és clarament ascendent amb una forta estacionalitat a finals d'any. Font: Google Trends
 

Per Genís Roca, el canvi ja és aquí, “les noves eines -Internet- permeten segmentar com mai. Ara pots fer una proposta, de vi o de cava, adreçada específicament a patriotes, a gais, a defensors de la llengua, a pares de família nombrosa... Pots crear productes adreçats a un col·lectiu específic, i és més crític dominar les tècniques de màrqueting que no pas les tècniques de producció del vi”

Genís Roca opina que als elaboradors els fan una mica de por aquests canvis, però tard o d'hora s’adonaran que “els seus competidors no fan vins, sinó marques”. I continua, “mentrestant, ells segueixen dominant les tècniques per fer vi, però segueixen massa ignorants a les tècniques de màrqueting.”

De manera similar opina Mark Palacio, que conclou "que estem en un sector tradicionalment conservador, que sempre ha invertit més en l'àmbit de viticultura i l'enologia que en el màrqueting, però que en els pròxims anys no tindrà més remei que adaptar-se a les noves tecnologies perquè els consumidors coneguin els seus vins i les històries que hi ha darrere d'ells".

També us pot interessar

Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar | Francesc Guillamet
Sergi Cortés | 1 comentari
Parlem amb el Rubén Pol, sommelier del restaurant barceloní Disfrutar
Imatge il·lustrativa
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional
Imatge il·lustrativa
per Màrius Fuertes, enòleg

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Salmos 2016 de Família Torres obté el Priorat Trophy del certamen | El jurat està format per 400 experts de vi de 38 països, entre ells Masters of wine
Imatge il·lustrativa
El vi i el cava, cinquè sector, representen el 5,14% de les exportacions catalanes | Disminueixen les exportacions un 10,57% en valor i un 4,86% en volum respecte el mateix període de 2018 | Les exportacions catalanes suposen prop del 20% del total de l’Estat
Imatge il·lustrativa
Article d'opinió de La Guia de Vins de Catalunya sobre els vins sense denominació d'origen i la seva relació amb l'administració
camp de vinyes a la Terra Alta
camp de vinyes a la Terra Alta | S.B.
El sindicat ja anunciava a principi d'agost la previsió de davallada de producció i manifestava que no serien justificables ni tolerables per als productors les baixades de preu