Opinió

Article de Jaume Casañas: «El preu del Raïm, el preu del territori?»

L’articulista usa com a metàfora del creixement del Penedès la polèmica del preu del raïm

Concentració de viticultors en protesta pel preu del raïm

, Cunit | 14/08/2019 a les 13:39h
Especial: Verema
Arxivat a: Opinió, Penedès, verema, preu del raïm
Imatge il·lustrativa

Cada cop comença la verema més aviat al calendari, però aquesta que podria ser la noticia no ho és.  Enguany comencem amb una polèmica i mala noticia pel conjunt del territori, el preu del raïm. Més concretament el preu que han acordat les majoristes de la industria vitivinícola al Penedès.

El preu del raïm, que pot sembla una simple decisió econòmica d’allò que anomenem “mercat”, té unes implicacions estructurals al nostre territori. El preu del raïm dignifica la feina del pagesos, dels petits cellers, de la petita industria vitivinícola. Però qui són els pagesos?

A França, els pagesos tenen un sobrenom, els jardiners del paisatge. Perquè els hi diuen així, doncs perquè gràcies a la seva feina mantenen el paisatge, un paisatge,  un entorn que determina moltes altres coses, i que fa que un territori sigui d’una manera i no d’una altra. 

Al Penedès, recentment gràcies a la feina de gent com la de Arqueovitis, estem descobrint que la nostra cultura vitivinícola, el nostre paisatge, té més de dos mil anys (es diu molt ràpid). Un paisatge que ens connecta geogràficament amb la nostra història i la nostra identitat. I què té a veure això amb el preu del raïm?

Doncs molt senzill, si el pagès, que és qui manté el nostre territori, el jardiner del Penedès, no veu dignificada la seva feina, no veu que li sigui productiu treballar 12 mesos unes terres, deixarà la feina, i si un pagès deixa la feina, deixa la terra, i deixa el paisatge.

El descuit del paisatge no només provoca incendis com hem vist recentment a d’altres parts del territori, sinó que el descuit del paisatge transforma el nostre espai quotidià, el nostre espai cultural.

Desprès ens lamentarem que si el Penedès acabarà sent com el Vallès, que si les vinyes es van abandonant, que en lloc de vinyes només tenim poligons, que ens anem metropolititzant, que el Penedès ha canviat, que el Penedès ja no és Penedès... i desprès arribarà el simulacre, la cultura del simulacre. El raïm els hi sortirà econòmic, però nosaltres ho pagarem car.

Tot el suport al clam per dignificar el preu del raïm, i la feina del pagès català, però sobretot, penedesenc.

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
Ramon Francàs
Antoni Falcón (Vins de Taller) destaca que el vi ecològic és "la màxima expressió del terroir i de la vinya" | La sommelier Clara Antúnez diu que “l’objectiu és fer vins de qualitat, bons, siguin ecològics, biodinàmics o convencionals” | La catalana suma el 14% de la vinya ecològica espanyola, i el 3,7% de la mundial
Gintònic fet amb ginebra de la Destil·leria Chase
Gintònic fet amb ginebra de la Destil·leria Chase
Amb motiu del Dia Internacional del Gin, la destil·leria Chase dóna a conèixer els errors més comuns a l'hora de preparar aquest popular combinat
Imatge il·lustrativa
Tant la copa com la temperatura de servei són importants | Vegeu com refredar una ampolla d'una manera molt ràpida

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Salmos 2016 de Família Torres obté el Priorat Trophy del certamen | El jurat està format per 400 experts de vi de 38 països, entre ells Masters of wine
Imatge il·lustrativa
Jordi Bes
El Govern, els cellers i els pagesos acorden discutir una solució estructural a la crisi a partir del novembre de cara a futures collites
Davant les diferents informacions aparegudes a través de diversos canals i mitjans, Pimecava vol intentar clarificar la situació exposant el seu punt de vista.
Els impulsors de ViOrigen, empresa guardonada enguany amb el premi a l'emprenedoria 2019.
Els impulsors de ViOrigen, empresa guardonada enguany amb el premi a l'emprenedoria 2019. | Cedida
Entrevistem als promotors de ViOrigen, un projecte que posa en valor els actius que tenim a la Terra Alta tot potenciant el turisme del vi a la comarca