Quan arriba l'estiu, mitja població catalana esperem el nou anunci de la cervesera més emblemàtica del país. Més del 90% de la cervesa de tot l'Estat la produeixen 4 empreses -Mahou San Miguel, Heineken, Damm i Estrella Galicia-, potser per això, per les seves facturacions desorbitades -al voltant del 1200 milions d'euros en el cas de DAMM-, creiem que fan els millors anuncis i que no és possible competir amb ells.
I quan arribava el nadal esperàvem impacients quins grans actors de Hollywood sortirien a l'anunci de les bombolles. Una qüestió de pressupost també? Segurament sí.
Però la creativitat no té preu. Ni pressupost. I avui descobrim autèntics anuncis, joies creatives, fetes amb pressupostos alts, pressupostos ajustats, i sense pressupost.
A la cervesera La Virgen s'han proposat "filmar el millor anunci de cervesa de la història", i és per això que han muntat un crowdfunding a Verkami per rodar l'espot més increïble mai vist.
El donant podrà convertir-se en protagonista de la història a partir de 500 euros o codirigir l'espot si aporta una xifra superior a 1.000 euros. Encara no hi ha guió però a partir de 1.000 euros es pensarà en "incloure un elefant a la pantalla" i, si l'import supera els 20.000, "potser sobrevolin la ciutat en avió". Sublim.
És cert que la cervesa fa anuncis moderns, creatius, amb grups de música del "Primavera Sound" o del "Sónar", i el vi s'associa a la tradició -sovint carrinclona-, al glamur, al jazz i a la música clàssica? Estereotips? No sé què dir-vos.
L'aplicació Wine Notes abusa del glamur, del luxe, de la bellesa femenina... Acaba l'espot amb un gir inesperat que converteix l'anunci en genial... Espereu-vos fins al final!
Però no tot el món vinícola és un desert creatiu. El vi també fa coses interessants. La campanya "Marida mejor con vino" de la "Interprofesional del Vino de España" ens ho demostra. Espots de televisió i moltes xarxes socials. Perquè Youtube també és televisió. La del segle XXI.
Tots sabem però que la cervesa és més gamberra, es pot beure directament de l'ampolla i no se n'ha de saber per gaudir-la. La cervesa te un grapat d'anuncis divertits.
Esperem que la tria us hagi agradat i ens acomiadem amb un espot sorprenent... Vino Torre de Oña Reserva 2007. Amb poc pressupost i pensat per només per Internet.