Construir relats fàcils però potents, claus per conquerir nous consumidors

COMUVICAT tanca la primera edició de la Conferència Catalana de la Comunicació del Vi amb 40 ponents i 170 professionals inscrits

| 09/03/2019 a les 12:04h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Actualitat, COMUVICAT
Imatge il·lustrativa
Moltes de les ponències han posat èmfasi en la construcció del relat. Les empreses del sector -probablement tenim el sector amb més marques del món- han de saber comunicar els seus relats amb més estratègia. Construir storytellings potents, creíbles, però alhora allunyats de litúrgia i amb llenguatges clars i més simples.

Aquestes han estat algunes de les conclusions dels diferents debats i espais de reflexió que s'han obert durant la celebració de COMUVICAT. La trobada professional que ha comptat amb més de 170 inscrits i 40 ponents, s’ha celebrat entre el dilluns i dimarts, dies 4 i 5 de març, a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya a Barcelona.

La mateixa inauguració de COMUVICAT esdevenia una declaració d’intencions que, en paraules del seu director, Rafa Gimena; manifestava que “el sector necessita confiança i aprofitar sinergies per fer coses junts”. Neus Bonet, degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC), va fer defensa “del periodisme de vi, sigui generalista o especialitzat, per garantitzar la força del sector”. Per la seva banda, Salvador Puig, director de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI) també es va afegir a l’estratègia col·laborativa, destacant que, encara ara, “costa de visibilitzar la imatge de país de grans vins” que és Catalunya. 

El debat es va obrir amb Mireia Torres, directora d’Innovació i Coneixement de Família Torres, acompanyada per la Directora de Comunicació Nacional, Isabel Vea, que van explicar el programa de recuperació de Varietats Ancestrals com a estratègia enfront el Canvi Climàtic i com havia estat la comunicació del projecte.

Tot seguit, Anna Vicens, presidenta de l’Associació Catalana de Sommeliers i responsable de les botigues especialitzades Wine Palace; Anna Casabona, sommelier del Celler de Capçanes i Finalista a Millor Sommelier de Catalunya 2018; i Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar de Barcelona van protagonitzar la primera taula de la Conferència.
 

Margalida Ripoll, directora de Vadevi; Natalia Costa, periodista Europa Press; i Sergi Cortés, director d'aquest diari, van debatre sobre els “Reptes del periodisme de vi imprès i digital”. Costa lamentà que, en la major part dels casos, en la premsa generalista el vi només sigui d’interès per les seccions d'economia i no de les de cultura. Sergi Cortés va posar èmfasi amb el canvi de llenguatge i de formats que necessita el sector per seduir nous públics.

“El vi que es llegeix, és el vi que es beu”, amb aquesta frase de Rodolfo Castro, autor de La Comunicación del Vino, el periodista de La Vanguardia especialitzat en vi i viticultura, Ramon Francàs, va voler destacar la importància del periodisme de vi per una bona prescripció. Francàs i Castro van analitzar "Com es comunicaven els vins catalans" en un diàleg. El català defensava la distinció entre Periodisme i altres tipus de comunicació, així com la pervivència dels mitjans de paper, tot i que aventurà un pròsper futur dels digitals a l'espera que consolidin el model de negoci.

Bruno Colomer, enòleg de Codorníu, els germans Àlex i Albert Virgili de casa Berger (El Txixarel·lo, El Bandarra, La Sueca, L’Hòstia...), i Meritxell Falgueras, van tancar les ponències del matí.

“Manifest COMUVICAT @MujeresDlVino”
La sessió de tarda de la conferència es va iniciar amb la lectura del “Manifest COMUVICAT de las Mujeres del Vino” que reivindicà la igualtat real d’homes i dones al sector del vi i va ser llegit per la sommelier i periodista Meritxell Falgueras i la cellerera Anne Cannan, promotores del col·lectiu Mujeres del Vino (@MujeresDlVino). "El món del vi ha estat dominat per homes i encara avui dia són la seva cara més visible...", començava el manifest.

José Luis Contreras, director comercial i cofundador de Verema.com, va repassar les etapes d'Internet. Comuvicat també va convocar una taula sobre els “temes oblidats” de la comunicació del vi amb Joan Miquel Canals Bosch, degà del Col·legi d’Enòlegs i Enòlogues de Catalunya; Ramon Roqueta, propietari i enòleg de Lafou Celler; Ester García, directora de l’Escola d’Enoturisme de Catalunya i la Wine Business School; i Anna Riera, periodista i directora del Postgrau de Marketing i Comunicació Gastronòmica i Enològica de la Universitat Abat Oliba CEU, que va moderar la taula. Roquetas va ser clar en demanar un projecte col·lectiu que ajudi a projectar la imatge del vi català vers l'exterior. Una idea sobre la qual García va insistir des del punt de vista enoturístic. Per la seva banda, Canals va reivindicar la figura de l'enòleg i lamentà la poca visibilitat que tenia qui era "l'equivalent al xef en un gran restaurant".

La professionalització de la comunicació d’un celler va ser tractada per Ruth Troyano, periodista i consultora; Montse Alonso, directora de Mahala Wine; i Isabel Vea, directora de comunicació nacional de Família Torres. La necessitat que els cellers contemplin la comunicació com un aspecte realment important i necessari; i per tant, optin per professionalitzar-la en la mida de les seves possibilitats va ser la conclusió d’aquesta taula. Troyano, com a consultora “ ree-lance"; Alonso com a responsable d'una agència especialitzada; i Vea com a dircom d'un gran celler van explicar com desenvolupaven les seves tasques amb diferents exemples.

El Tast de Vins amb Relat amb Ferran Centelles i David Seijas

Ferran Centelles i David Seijas van fer de mestres de cerimònia del Tast de Vins amb Relat amb què COMUVICAT, I Conferència Catalana de la Comunicació del Vi, va tancar al Palau Reial de Pedralbes el seu primer dia d’activitats. Euroselecció Riedel va casar cada un dels vins de la trobada amb la copa més adequada; i l’Associació Vinícola Catalana (AVC) i l’INCAVI van faciliatr una sala del mencionat Palau perquè el tast fos el preludi de l’entrega dels Premis Cartaví.

Alicia Estrada, autora de la Guia Anual Los Mejores Vinos por menos de 10 euros; Àngel Garcia Petit, autor de La Volta a Catalunya en 50 Vins; i Zoltan Nagy, autor de Reinas de Copas, van ser els escriptors del vi convidats en aquesta edició des de COMUVICAT 2019. 

Jordi Bes, periodista i col·laborador de Cupatges, va ser el moderador d’un diàleg entre els joves; Ángela Aramayo, periodista a Lypsum; Alain Gómez, estudiant del Grau d’Enologia, Universitat Rovira i Virgili; i Carles Velasco, estudiant Diploma de Sommelier, CEET-UB sobre quina era la percepció del món del vi entre els menors de 30 anys. Tots tres van coincidir en què els joves buscaven experiències i el vi no ho sabia aprofitar; i que pels joves el vi tenia una entrada difícil pel desconeixement del llenguatge i la varietat de vins, quelcom que no passava amb la cervesa. 

COMUVICAT va dedicar la seva darrera roda de comunicacions a la imatge en la comunicació del vi amb la presentació dels treballs de Clara Isamat, fotògrafa i sommelier a www.vinoscomparitdos.com, i autora dels documentals “Fermentación espontánea”, i “Revolución líquida”; Jordi Català, professional de la Comunicació Visual, Disseny Gràfic i Marketing Visual; i David Jobé, periodista, editor de RAC1. i promotor de www.enoturista.cat, que també va fer de moderador. Una taula molt reveladora en la qual van estar presents documentals, infografíes, i vídeos en directe. Els ponents van coincidir
en que una mínima inversió per a la creació de continguts pels seus portals i xarxes era una gran oportunitat pels cellers.

Reconeixements i Dinar dels 16 Vins a Monvínic

La I Conferència Catalana de la Comunicacío del Vi va voler finalitzar amb el Dinar dels 16 Vins al restaurant Monvínic. Un punt final en què es va fer entrega de reconeixements COMUVICAT 2019 als patrocinadors Família Torres i Codorníu Raventós; als col·laboradors DO Cava, INCAVI i Associació Vinícola Catalana (AVC); i al periodista Ramon Francàs.
 

També us pot interessar

Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar | Francesc Guillamet
Sergi Cortés | 1 comentari
Parlem amb el Rubén Pol, sommelier del restaurant barceloní Disfrutar
Imatge il·lustrativa
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional
Imatge il·lustrativa
per Màrius Fuertes, enòleg

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Joan Nebot
El primer vi català reconegut internacionalment entre els millors
Imatge il·lustrativa
L’edifici, construït sobre un terreny de 20.000m2 al llarg de 21 mesos, és d’una sola planta, i consta de 6.000m2 dedicats exclusivament a l’elaboració d’ampolles de cava | Té una capacitat de producció de 3 milions d’ampolles en criança.
Imatge il·lustrativa
Rússia, de la mà d’una de les millors cadenes de supermercats d’alimentació, és el primer país que rebrà els escumosos etiquetats amb el segell Corpinnat
Imatge il·lustrativa
Els 30.000 euros del primer premi són per a Juan Munné i Àlex Peris, els 7.000 euros del segon lloc són per Félix Crespo i Manuel Cantalapiedra, i els 3.000 euros del tercer premi se'ls emporten Juan Antonio García i Jaume Cuscó